Wat doe ik met dwergappelslak eitjes?


cola

Active member
Lid geworden
18 juli 2019
Berichten
30
Ik heb sinds kort een 55 liter bakje met wat garnalen en twee dwerg appelslakken. Schijnbaar een mannetje en een vrouwtje want ze zitten constant op elkaar en het vrouwtje heeft deze week midden op het voorkant van het aquarium haar eitjes achtergelaten (dankuwel, ziet er prachtig uit....). Ik vind het vervelend om bevruchte eitjes weg te halen, maar het zijn er zeker 20 tot 30 en ik heb echt niet de ruimte voor 20/30 slakken erbij (misschien wel eentje en een vriendin wil er wel een stuk of 4), dus ik weet ook niet wat ik met die slakken moet als ze straks zijn uitgekomen. Gratis op marktplaats of naar de aquariumwinkel? Is er uberhaubt wel vraag naar de soort slakken (al is de mama wel een mooie slak, de papa is voornamelijk vrij bejaard)?
 
Wat versta je onder dwerg dan want ik ken ze zo niet en Appels leggen de eitjes boven het water vaak in de lichtkap. Heb je anders wat foto s?
 
https://www.aquainfo.nl/artikel/asolene-spixii-zebra-appelslak/ In de winkel noemden ze het dwerg appelslakken.

Dan hebben de slakken een foutje gemaakt want de eitjes zitten meer halverwege dan bovenin, ik weet wel heel zeker dat ze van deze slakken komen want ik heb gezien dat mevrouw de eieren daar aan het deponeren was. Ik kan nu even geen foto maken, ik ben momenteel niet thuis.
 
Appelslakken zijn verboden om te verhandelen dus verkoop en kweek is ook verboden, die winkels gaan ze dna ook echt niet aannemen van je, eitjes verwijderen is het beste
 
Ik lees dat dit soort wel eitjes onderwater afzet, anders dan de "gewone" appelslak welke dit bovenwater doet.

Geslachtsonderscheid en Voortplanting.


Het geslachtsonderscheid is naar mijn idee niet te zien en mogelijk zijn deze slakken in staat om zich ongeslachtelijk voor te planten. De voortplanting word gedaan als de temperaturen stijgen naar een graad of 25 er word dan een cluster eieren afgezet onderwater dit kan op de wand van het aquarium zijn maar ook op planten. Wil je deze soort echt gaan kweken dan kun je ze het best in een klein groepje in een bak zetten zonder andere dieren en de temperatuur op 25c houden als er genoeg te eten is zullen ze zich zonder problemen voortplanten.

Bron: @AquaInfo
 
Appelslakken zijn verboden om te verhandelen dus verkoop en kweek is ook verboden, die winkels gaan ze dna ook echt niet aannemen van je, eitjes verwijderen is het beste
geldt dat dan ook voor dwerg appelslakken? dat is volgens mij weer een andere soort. ik heb ze paar weken geleden bij de aquarium winkel gekocht dus lijkt me sterk dat die ze nu ineens niet meer willen hebben omdat ze verboden zijn.
 
geldt dat dan ook voor dwerg appelslakken? dat is volgens mij weer een andere soort. ik heb ze paar weken geleden bij de aquarium winkel gekocht dus lijkt me sterk dat die ze nu ineens niet meer willen hebben omdat ze verboden zijn.
https://dibevo.nl/nieuws/verbod-op-import-van-appelslakken/ verbod gaat volgens mij inderdaad over een ander soort slak dan mijn dwerg appelslakken

slakken van het genus pomacea zijn verboden en ik heb asolene spixii, dus als het goed is zijn die niet verboden
 
Ja ok, dat is inderdaad een kleinere Appel maar ik heb wel gehoord dat die wel snel van planten willen snoepen maar ik heb daar geen ervaring mee.
 
Ja ok, dat is inderdaad een kleinere Appel maar ik heb wel gehoord dat die wel snel van planten willen snoepen maar ik heb daar geen ervaring mee.
zou kunnen, bij mij snoepen ze alleen algen maar daarvan groeit er genoeg op de stenen
 
@cola

Even resumeren

Het zijn dus geen appelslakken maar volle neven, ja dan mogen ze wel verhandeld worden (als ze een eigen wetenschappelijke benaming hebben gekregen tenminste en dat hebben ze)

Ik vind ze wel wat hebben, doe mij maar er een paar

:juggle::juggle:
 
@cola

Even resumeren

Het zijn dus geen appelslakken maar volle neven, ja dan mogen ze wel verhandeld worden (als ze een eigen wetenschappelijke benaming hebben gekregen tenminste en dat hebben ze)

Ik vind ze wel wat hebben, doe mij maar er een paar

:juggle::juggle:
Misschien eerst eens goed naar de Rode lijst kijken of ze daar in voorkomen, de regels zoals de info zijn soms lastig te zien daar :deal: :juggle:
 
https://dibevo.nl/nieuws/verbod-op-import-van-appelslakken/ verbod gaat volgens mij inderdaad over een ander soort slak dan mijn dwerg appelslakken

slakken van het genus pomacea zijn verboden en ik heb asolene spixii, dus als het goed is zijn die niet verboden
Dibevo is ook maar een dierenwinkel zou niet blindvaren op hun.

Lees de artikelen maar eens in de eerste posting van dit topic https://aquaforum.nl/threads/ons-beleid-over-invasieve-soorten-moet-anders.160922/
 
Misschien eerst eens goed naar de Rode lijst kijken of ze daar in voorkomen, de regels zoals de info zijn soms lastig te zien daar :deal: :juggle:
waar kan ik die lijst vinden?
 
Dibevo is ook maar een dierenwinkel zou niet blindvaren op hun.

Lees de artikelen maar eens in de eerste posting van dit topic https://aquaforum.nl/threads/ons-beleid-over-invasieve-soorten-moet-anders.160922/
Daar staat gewoon hetzelfde, in https://wetten.overheid.nl/BWBR0005997/2018-11-01#search_highlight0 staat dat genus pomecea is verboden maar er staat niks in over asolene, dus mijn slakjes zijn gewoon legaal in nederland.
 
Er zijn meerdere lijsten met daarop planten, zoogdieren, ongewervelden etc etc. Dit is het besluit vanuit de EU....het geldt overigens voor het gehele geslacht Pomacea!


Dit is een deel van de Unielijst met invasieve exoten. Ik zie overigens weer een paar nieuwe soorten vissen en waterplanten verschijnen...


Asolene wordt niet genoemd in de lijsten en zijn dus gewoon vrij te koop en verhandelbaar.
 
Ik heb nog wat meer gelezen over deze slakken. Ik ben heel blij met deze aanwinst in mijn aquarium maar ik denk dat deze informatie fijn is voor mensen die nog niet weten of ze deze slakken willen hebben.

- soms eten ze zachte planten bij gebrek aan voedsel (heb ik ze niet zien doen)
- ze eten kleinere slakken als die toevallig op hun pad komen (dus ook de ongewenste slakjes, heb ik ze ook zien doen)
- ze eten overleden garnalen (ik heb ze een overleden garnaal zien eten) en vissen
- ze zijn kannibalistisch en eten hun eigen jongen, dus ik hoef niet bang te zijn voor overpopulatie en kan gewoon de eieren laten zitten (ik zal voor jullie in de gaten houden of dat echt gebeurd wanneer de eieren zijn uitgekomen)
- ze eten ook de huidjes die vervellende garnalen achterlaten (heb ik ze zien doen maar heb ik nergens gelezen)
- ze zijn legaal om te kweken en verhandelen in nederland
 
Ik heb nog wat meer gelezen over deze slakken. Ik ben heel blij met deze aanwinst in mijn aquarium maar ik denk dat deze informatie fijn is voor mensen die nog niet weten of ze deze slakken willen hebben.

- soms eten ze zachte planten bij gebrek aan voedsel (heb ik ze niet zien doen)
- ze eten kleinere slakken als die toevallig op hun pad komen (dus ook de ongewenste slakjes, heb ik ze ook zien doen)
- ze eten overleden garnalen (ik heb ze een overleden garnaal zien eten) en vissen
- ze zijn kannibalistisch en eten hun eigen jongen, dus ik hoef niet bang te zijn voor overpopulatie en kan gewoon de eieren laten zitten (ik zal voor jullie in de gaten houden of dat echt gebeurd wanneer de eieren zijn uitgekomen)
- ze eten ook de huidjes die vervellende garnalen achterlaten (heb ik ze zien doen maar heb ik nergens gelezen)
- ze zijn legaal om te kweken en verhandelen in nederland
Ben benieuwd hoe het is afgelopen met de slakkeneitjes/babyslakjes? Heb je nu een hele grote slakkenfamilie of valt het mee?
 
Alhoewel dit een oud topic is, kan ik hier wel op reageren - handig voor hobbyisten die hier mogelijk ook vragen over hebben. Ik heb dezelfde soort slakken (Asolene Spixii, zebra appelslak) en initieel had ik ook de verwachting dat er geen 'slakkenexplosie' zou kunnen plaatsvinden ivm kanibalisme. Niks is minder waar, Ik heb na enkele maanden op diverse plekken 'trosjes eitjes' gehad, en allemaal laten zitten. Het resultaat was dat enkele weken later al mijn drijfplanten flink aangegeten zijn, en ik ~60 van die slakken verwijderd heb op zichtbare plekken. De slakkenexplosie lijkt overigens wel goed in te dammen, omdat ze niet fokken als konijntjes ;). Indien er al 'meer dan genoeg' kleine slakjes zijn, volstaat het om de trosjes eitjes weg te halen
 

Terug
Bovenaan