Wat doe ik verkeerd, tips gevraagd.


Henton

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Berichten
983
Leeftijd
59
Locatie
X-Land
Beste forum leden.
Ik ben al een poosje actief op het forum, en ik heb al heel veel gelezen en kennis opgedaan.
Maar op 1 of andere manier wil het me maar niet lukken om mijn planten goed te laten groeien.
Van alles heb ik geprobeerd, maar ergens doe ik iets niet goed, of mis ik iets. Dus ga ik toch proberen om te kijken of er iemand is die mij tips kan geven om het beter te laten gaan groeien.
Dus eerst maar wat gegevens over mijn aquarium,
Aquarium is 1.20x50x50
De bodem bestaat uit een bodemverwarming, met een voedings bodem en zwart grind.
De verlichting bestaat uit 2x 60cm jmb cummunity bright, 4x wit 1x rood, en ik heb er een T5 lichtbalk op liggen met 2x54 watt 865 HO master van 115cm. de JMB leds branden van 10:00 tot 21:00 op 50% middels een JMB led controller, de leds branden dus niet de volledige tijd op 50%.
De T5 lichtbalk brand van 11:30 tot 19:30.
Ik heb er 2 JBL cristal profi filterpompen op staan, 1 filter staat direct zonder iets er tussen te draaien, en achter 1 filter staat een co2 reactor. Ik maak dus gebruik van co2 via een reactor, en ik voeg ongeveer 120 bellen p/min toe, de ph staat op 6,7 tot 6,8 afhankelijk van de tijd van de dag. De temperatuur probeer ik rond de 24 a 25 graden te houden.
De planten krijgen voeding van planted box, dit is de poeder voeding die ik zelf meng, ik geef per dag 10ml sporen elementen, 10ml nitraat en 5ml fosfaat, de waardes zijn als volgt.

Kh= 5
GH = 7
No3 = 20
Po4 = 0.8

Volgens de meeste tabellen zouden dit prima waardes moeten zijn, maar toch gaat het niet zoals ik graag wil.
De planten doen hun best om nieuwe uitlopers te maken, maar groeien niet goed door, bij de rode planten krijg ik nieuw blad maar dit krult op en de groei is niet mooi.
Ik heb weinig of geen algen in mijn bak, alleen wat op de anubias, maar dit schijnt normaal te zijn.
De ruiten hebben wel wat aanslag, maar deze haal ik met de wekelijkse water verversing en onderhoud weg.
Ik ververs wekelijks 50ltr., 25 ltr osmose water en 25ltr, kraan water.

Ik zal misschien een hoop tips en adviezen krijgen, maar ik hoop dat er een "gouden" tip tussen zit, want eerlijk gezegd weet ik niet goed meer wat ik mis.

Alvast enorm bedankt voor de tips en adviezen.
 
Volg je de EI met zo n grote wissel? Ik weet niet hoeveel licht je led geeft maar wellicht heb je veel licht boven de bak. Hoelang draait de bak nu?
 
Volg je de EI met zo n grote wissel? Ik weet niet hoeveel licht je led geeft maar wellicht heb je veel licht boven de bak. Hoelang draait de bak nu?

Ik volg niet echt de Ei methode, ververs ongeveer 15% per week (50ltr. op 350 ltr. inhoud.) de leds geven idd veel licht, maar branden maar op 50% max. De bak draaid al meer dan 1 jaar.
 
Heb je wellicht een duidelijk totaaltje van de bak?

Hierbij wat foto's van mijn bak, de eerste en tweede vallen wel mee, maar op foto 3, 4 en 5 zie je de problemen.
De rode bladeren krullen op, er zit wat alg op de trage groeiers en het mos is bijna zwart geworden.

36214084653_2dc8623041_c.jpg
IMG_0431 by Henton Rijsdijk, on Flickr
36624903270_77120344cc_c.jpg
IMG_0432 by Henton Rijsdijk, on Flickr
36214084193_425ea82f16_c.jpg
IMG_0433 by Henton Rijsdijk, on Flickr
36624902270_06639fe36b_c.jpg
IMG_0434 by Henton Rijsdijk, on Flickr
36214083493_f56bc6ff71_c.jpg
IMG_0435 by Henton Rijsdijk, on Flickr
 
Henton, alles lijkt op orde, dus ik snap dat je er van baalt.

Het meten van de waarden, is dit voor de waterverversing, na de waterverversing en/of voor of na de toediening van de elementen?
Hoe hoog is je vis bezetting?
Qua verlichting lijk je genoeg te hebben, maar hoe liggen de balken boven je bak m.b.t. verdeling/locatie?

Je TL verlichting brand 8 uur per dag
Hoe lang brand de JMB op 50% (hoogste waarde)
Hoe is je verlichtingsschema van je JMB balken totaal, inclusief de sterkte?

Ik neig ernaar dat je iets meer verlichting qua uren zou mogen hebben en wie weet kan je ook door met de JMB balk daarna nog extra te "spelen" zien wat er gebeurd bij een flinke dosis extra licht of juist minder licht.

Weet je hoe hoog de lichtbehoefte is van de planten welke je hebt?

Geen gouden tip, sorry!

edit: hoeveel liter netto per uur pomp je ongeveer rond?
 
Henton, alles lijkt op orde, dus ik snap dat je er van baalt.

Het meten van de waarden, is dit voor de waterverversing, na de waterverversing en/of voor of na de toediening van de elementen?
Hoe hoog is je vis bezetting?
Qua verlichting lijk je genoeg te hebben, maar hoe liggen de balken boven je bak m.b.t. verdeling/locatie?

Je TL verlichting brand 8 uur per dag
Hoe lang brand de JMB op 50% (hoogste waarde)
Hoe is je verlichtingsschema van je JMB balken totaal, inclusief de sterkte?

Ik neig ernaar dat je iets meer verlichting qua uren zou mogen hebben en wie weet kan je ook door met de JMB balk daarna nog extra te "spelen" zien wat er gebeurd bij een flinke dosis extra licht of juist minder licht.

Weet je hoe hoog de lichtbehoefte is van de planten welke je hebt?

Geen gouden tip, sorry!

edit: hoeveel liter netto per uur pomp je ongeveer rond?

Bedankt voor het meedenken, misschien zit er wel een tip tussen die het verschil maakt.
Ik meet de waterwaarde's een paar uur na het toevoegen, dus niet vlak ervoor of vlak ernaar.
Er zitten ongeveer 50 vissen in totaal, maar allemaal kleinere vissen zoals roodkop zalmen, coridora's, 2 zwarte tetra's, 2 goud tetra's, 1 black molly, 4 bijlzalmen.

De 2 JMB led balken liggen achterin en de T5 lichtbalk ligt voorin.
De JMB leds branden van 10:00 tot 21:00, de zons opgang en ondergang duurt ongeveer 30minuten, na de zons opkomst branden de led's op 50%, deze had ik eerst op 100% branden, maar iemand had me een tip gegeven dat dat veel te veel zou zijn.

De 2 JBL cristal profi e1501 hebben elk een bruto doorstroming van 1400ltr/uur, maar dat halen ze in de praktijk natuurlijk niet.
En zeker de pomp waar de reacor achter staat zal dit zeker niet halen, zelf vind ik dat ik een mooie stroming heb.
Hier onder zie je de uitstromen zitten, deze zitten rechts achter in de bak, de hogere zit zonder iets er tussen aangesloten en de lagere daar zit de reactor nog tussen.
37022385625_30df3265f7_c.jpg
uitstroom aquarium by Henton Rijsdijk, on Flickr
 
Ik zou als ik jou was eens beginnen voor het toevoegen van de voeding om te meten. Je weet nu wat er na de toevoeging in je water zit. Dan weet je wat er voor de toevoeging in zit en dus wat je bak "verbruikt". Je hebt behoorlijk wat planten en ik denk ook redelijk wat licht, dus wie weet is je verbruik wel hoger als je dosis welke je toedient.

Stroming lijkt in orde.
Ik zou als ik jou was je TL's eens verhogen van 8 naar 8,5 en 9 uur.
Dit gecombineerd met je meting geeft je nieuw inzicht en kijken wat de "next step" kan zijn, is mijn persoonlijke idee

edit: ik vind persoonlijk je verversbeleid aan de lage kant, ik zou toch eerder naar 25% of evt. 50% per week gaan (alla EI), maar dat is hoe ik er zelf naar kijk

edit je JMB led brand 10 uur op "hoog" vermogen. Waarom niet eerst een poosje 10% en dan gelijk met je TL's op 50% en daarna weer naar 10% of middels een trapje van 10, 20 en 50 en dan 20 en 10???
 
Laatst bewerkt:
Ik zou als ik jou was eens beginnen voor het toevoegen van de voeding om te meten. Je weet nu wat er na de toevoeging in je water zit. Dan weet je wat er voor de toevoeging in zit en dus wat je bak "verbruikt". Je hebt behoorlijk wat planten en ik denk ook redelijk wat licht, dus wie weet is je verbruik wel hoger als je dosis welke je toedient.

Stroming lijkt in orde.
Ik zou als ik jou was je TL's eens verhogen van 8 naar 8,5 en 9 uur.
Dit gecombineerd met je meting geeft je nieuw inzicht en kijken wat de "next step" kan zijn, is mijn persoonlijke idee

Ik ga dit eens proberen, ik heb nu toch vakantie dus kan morgen ochtend voor ik iets toedien eens een meting doen.
Ik voeg nu per dag 10 ml voeding en 10ml nitraat en 5ml fosfaat toe, dat is al meer dan voorgeschreven, maar misschien toch te weinig gezien de verlichting.
De sporenelementen mix en de nitraat voeg ik gelijk toe, en de fosfaat 4 uur later. Dit zou volgens planted-box goed moeten zijn.
 
Aquarium is 1.20x50x50

15% per week (50ltr. op 350 ltr. inhoud.)

Je bak is 300 liter bruto, hé, geen 350... ;)

Verder ben ik akkoord met sschot, je verversbeleid lijkt me aan de lage kant. Dat, in combinatie met relatief veel voeding lijkt me niet ideaal.
Ik zou toch minimum 100liter per week verversen eigenlijk.

Is je CO2 hoog genoeg en constant? De kroezelige rode bladeren wijzen op een CO2 tekort denk ik.
Je zou kunnen je licht een beetje minderen en je CO2 geleidelijk wat verhogen.
Dat in combinatie met grotere waterwissels om eventuele overschotten af te voeren kan misschien helpen..
En inderdaad eens meten net voor de verversing om te bepalen hoeveel je bak verbruikt en daar je voeding wat op afstellen...

Ook geen gouden tip, helaas, maar veelal bestaat die ene gouden tip niet en is het een combinatie van factoren ;)
 
Kh= 5 en een ph van 6.7/6.8 zou voldoende CO2 moeten geven.

Je PO4 is wat aan de lage kant.
Die zou ik eerder richting 2 sturen.

Kijk ook eens hier.
https://barrreport.com/pages/planted-tank-calculators

Meet je nitraat en fosfaat ma het toevoegen en vervolgens na een week dan weet je wat je verbruik is.
Dan kun je met de "Planted Tank Nutrient Accumulation Calculator" uitrekenen hoeveel je toe moet voegen om altijd een veilige marge te hebben.

En ja 25% water verversen is wel een beetje het laagste.
Doe ik ook trouwens,
 
Op de foto s zie ik redelijk wat algjes dus ik denk dat je ergens een tekort hebt. Ga je nu de duur van het licht verlengen zonder verdere aanpassingen dan zal de alg naar ik inschat alleen maar toenemen.
 
Ik vermoed zelf ook dat ik ergens een tekort heb en zeker geen teveel aan voeding.
Wat ik eerst ga doen is met wat de nitraat en fosfaat waardes zijn in de morgen als het licht nog niet aan is.
De andere waardes behalve de co2 kan ik niet meten, maar ga ervanuit dat deze voldoende zijn.
Wordt vervolgd.
 
De bak draaid al meer dan 1 jaar.
had je toen ook deze problemen of is dat van latere tijd?
De andere waardes behalve de co2 kan ik niet meten, maar ga ervanuit dat deze voldoende zijn.
Ik verwacht juist een CO2 tekort. Door te weinig doseren of door te slechte doorstroming. Hoeveel ppm wil je in het water hebben?
 
Je zou toch ook nog eens vanuit een ander perspectief naar het probleem moeten kijken. Verschrompelde bladeren geven vaak een tekort aan Calcium, wellicht ook Kalium aan. Je vertelt over je JMB balken die op 50% branden; dat is niet veel, eerder weinig. Mijn JMB's (3x 90 cm op een Rio 180 branden op 90%!) Nu ken ik de intensiteit niet van je TL balken, dat moet ik wel even bijzeggen. Als ik de rode plant (Althernanthera?) bekijk dat is in elk geval een plant die om een hoge lichtintensiteit vraagt. Ook meen ik Helanthium tenellum te zien, weer een plant die graag licht ziet. Je Anubias moet je dan wel een schaduw plekje geven. Naar mijn mening is het bij planten altijd zaak om uit te gaan van de basisbehoeftes die ze nodig zijn om z'n optimale vorm te verkrijgen. Als een plant, en rode planten hebben dat zeker!, een hoge lichtvraag hebben moet de rest, bemesting e.d., daaraan aangepast worden. Je gaat dan uit van tekorten en niet andersom.
 
Je zou toch ook nog eens vanuit een ander perspectief naar het probleem moeten kijken. Verschrompelde bladeren geven vaak een tekort aan Calcium, wellicht ook Kalium aan. Je vertelt over je JMB balken die op 50% branden; dat is niet veel, eerder weinig. Mijn JMB's (3x 90 cm op een Rio 180 branden op 90%!) Nu ken ik de intensiteit niet van je TL balken, dat moet ik wel even bijzeggen. Als ik de rode plant (Althernanthera?) bekijk dat is in elk geval een plant die om een hoge lichtintensiteit vraagt. Ook meen ik Helanthium tenellum te zien, weer een plant die graag licht ziet. Je Anubias moet je dan wel een schaduw plekje geven. Naar mijn mening is het bij planten altijd zaak om uit te gaan van de basisbehoeftes die ze nodig zijn om z'n optimale vorm te verkrijgen. Als een plant, en rode planten hebben dat zeker!, een hoge lichtvraag hebben moet de rest, bemesting e.d., daaraan aangepast worden. Je gaat dan uit van tekorten en niet andersom.

Kalium en Calcium zitten in de sporen elementen als het goed is, dus misschien doseer ik daar wel te weinig van (10ml per dag). En verder wat je zegt daar ben ik mee eens, je moet naar de tekorten kijken en niet naar de overschotten.
 
Ik zou zelf eerst eens de waterwaarden laten testen om eventuele tekorten uit te sluiten en het gebruik van een continutest voor je co2 is ook aan te raden.

De tl s geven dik 100W op 250 liter dus dat is dan met 0,40W/L gemiddeld en daar komen de led s dan nog bij. Dus wat betreft het licht durf ik zo niet te zeggen of dat voldoende is maar wat makkelijke planten moeten daar genoeg aan hebben denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Btw, op foto 4 zie ik vrij makkelijke plantjes die ook bealgd zijn en daarom denk ik eerder aan een voedingstekort bij die planten dan te weinig licht. Voor de rode planten is dat een ander verhaal misschien. Hier doen de snelgroeiers en makkelijke planten het zelfs al goed met 0,25W/L.

Ik zou echt de waterwaarden laten testen en controleren of je goede circulatie hebt.
 
Kalium en Calcium zitten in de sporen elementen als het goed is, dus misschien doseer ik daar wel te weinig van (10ml per dag). En verder wat je zegt daar ben ik mee eens, je moet naar de tekorten kijken en niet naar de overschotten.
De hoeveelheid kalium in de sporen mix is denk te laag heb het helass nooit kunnen meten. Zelf voeg ik altijd netzoveel kalium als nitraat toe.
Daarvoor gebruik ik K2SO4.
 
De hoeveelheid kalium in de sporen mix is denk te laag heb het helaas nooit kunnen meten. Zelf voeg ik altijd netzoveel kalium als nitraat toe.
Daarvoor gebruik ik K2SO4.

Als het de poeders uit de EI kit zijn dan geeft hij al kaliumnitraat en kaliumfosfaat en dat lijkt me wel voldoende toch?
 
ja, ik geb
https://planted-box.com/product/estimative-index-kit/

Heb je deze poeders? daar staat bij ongeveer 30ml op 100 liter dus in jouw bak zal dat minimaal 75 ml moeten zijn als je bak 350 liter inhoudt heeft.
Zelf heb ik de ervaring dat je al snel meer mag toevoegen met gemiddeld licht en co2.

Ja deze poeders gebruik ik, ik lees net wel dat je 30ml per 100 ltr inhoud per week moet toevoegen.
Als ik er vanuit ga dat ik 300ltr. heb, dan zou ik per week 90ml moeten toevoegen. Nu voeg ik per dag zo'n 10ml toe, dat komt dan op 70ml per week. Daar zou dus iets te halen zijn, want ik doseer 20ml te weinig, en als 90ml per week al aan de krappe kant is, dan zou ik dus meer sporen elementen toe kunnen gaan voegen en kijken wat dat doet.
Nu weet ik niet of je een verschil van 20ml merkt, maar het is te proberen. Ik denk zelf dat iets teveel beter is dan te weinig.
Nitraat en Fosfaat meet ik wel, en die zitten volgens mij goed.
Ik hang er zo nu en dan een continu test in, en die kleurt mooi limoen groen.
Dan mag ik er toch voorzichtig vanuit gaan dat de co2 wel goed is?

Gooi er morgen gewoon heel de fles in hahahahah.
 
Gooi er morgen gewoon heel de fles in hahahahah


Dan kun je volgende week bananen plukken:D:D;). Je dosis sporen is mager en ik denk dat je daar inderdaad wat kan halen qua voeding en zelf zou ik de helft extra toevoegen. Ik doe dat ook bij de EI hier.

20 ppm nitraat geeft dan 13 ppm kalium. De toevoeging van kalium uit KH2PO4 is verwaarloosbaar.

Hoeveel kalium is er gemiddeld nodig in een plantenbak?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
20 ppm nitraat geeft dan 13 ppm kalium. De toevoeging van kalium uit KH2PO4 is verwaarloosbaar.

Deze snap ik niet helemaal,
De verhouding Nitraat/Fosfaat is toch 10:1 ? als ik dan 20ppm Nitraat heb dan zou ik dus 2ppm Fosfaat moeten meten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je met KNO3 doseert op 20 ppm nitraat zit je met kalium op 13 ppm.
Hier kun je dat mooi zien.

Dus je zegt eigenlijk dat als je 20ppm nitraat hebt, dat je dan 13ppm Fosfaat hebt?
Of begrijp ik hier iets niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kno3 wat we gebruiken voor het toevoegen van nitraat bevat ook kalium.
Dat word er bedoeld.
 
Dus je zegt eigenlijk dat als je 20ppm nitraat hebt, dat je dan 13ppm Fosfaat hebt?
Of begrijp ik hier iets niet.
Nee, ik zeg dat als je KNO3 gebruikt en stuurt op 20 ppm nitraat (met je toevoeging van een stockoplossing) dan pak je ook direct 13 ppm kalium. Ik heb het nergens over fosfaat gehalte. De toevoeging van kalium uit KH2PO4 is verwaarloosbaar.
 
Als je met KNO3 doseert op 20 ppm nitraat zit je met kalium op 13 ppm.
Hier kun je dat mooi zien.

Thanks voor deze info. Niet alles zal worden verbruikt van de kalium denk ik dus er blijft na de verversing wat over en door de toevoeging komt er 13ppm bij. Ja dan is het wel ergens tussen de 10 en 30 ppm. Nu snap ik waarom sommige mensen toch kalium toevoegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks voor deze info. Niet alles zal worden verbruikt van de kalium denk ik dus er blijft na de verversing wat over en door de toevoeging komt er 13ppm bij. Ja dan is het wel ergens tussen de 10 en 30 ppm. Nu snap ik waarom sommige mensen toch kalium toevoegen.
Nu pas :D
 
Nee, ik zeg dat als je KNO3 gebruikt en stuurt op 20 ppm nitraat (met je toevoeging van een stockoplossing) dan pak je ook direct 13 ppm kalium. Ik heb het nergens over fosfaat gehalte. De toevoeging van kalium uit KH2PO4 is verwaarloosbaar.

Ok, deze snap ik, de naam zegt het eigenlijk al, Kalium nitraat en Kalium fosfaat. :stom:
Maar nu de vraag, als ik dan aanstuur op 20 ppm nitraat, heb ik dan voldoende Kalium (13ppm), of moet ik dan nog extra toe gaan voegen?
Scheikunde heb ik nooit gehad, maar ik probeer het te begrijpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan