Wat is er nieuw

Wat doe ik verkeerd?

• Onderwerp starter Onderwerp starter OliSykes
  • Startdatum Startdatum
O

OliSykes

Guest
Hallo allemaal!
Wij zitten met een probleem, we krijgen onze nitraat maar niet naar onder, heeft iemand enig idee wat we verkeerd doen? Hieronder volgt alle info over onze bak, inclusief foto’s 🙂
Alvast bedankt!

Afmeting: 100x50x60
Effectief ongeveer 190 liter.
Ik heb aan vissen erin:
8 Panda corydoras;
11 Kardinaal tetra’s;
3 Kleine mollies;
6 plattys;
1 borstelneus algeneter;
10 volwassen guppies
En een aantal baby guppies.

De waardes zijn:
No3 = 100
No2 = 0
GH = 8
KH= 6
pH = 7.2
CI2 = 0

Op de foto’s kun je het aquarium en de verlichting zien.

Bijlagen

• E1012514-07FA-444C-994B-93729D8C95FF.jpeg
    E1012514-07FA-444C-994B-93729D8C95FF.jpeg
    128.9 KB · Weergaven: 95
  • 4EEB19EA-2AA9-4EBD-96F5-34CCC781911E.jpeg
    4EEB19EA-2AA9-4EBD-96F5-34CCC781911E.jpeg
    94 KB · Weergaven: 105
De meest belangrijke vraag om mee te beginnen:

hoe/waarmee is de nitraat gemeten?

Met een 6 in 1 test strip van tetra

Met een 6 in 1 test strip van tetra

Daar heb je je antwoord, ben er 99% zeker van dat je nitraat bij lange na niet zo hoog is als de teststrip je doet geloven :))

teststrips zijn hoogst onbetrouwbaar (zeker op het gebied van no3, maar eigenlijk op alle vlakken), wil je een meer accurate meting kan je dit het beste met druppeltesten doen.
https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html
zo 1tje bijvoorbeeld.

Yes, druppeltjes halen

Okay, druppel test.. Ga ik halen, bedankt 🙂
Maar kan die nitraat kwaad voor mijn vissen of doe ik iets anders niet goed (dat je zo uit mijn info zou kunnen halen). Er gaan er namelijk redelijk wat dood de laatste tijd.

Maar kan die nitraat kwaad voor mijn vissen of doe ik iets anders niet goed (dat je zo uit mijn info zou kunnen halen). Er gaan er namelijk redelijk wat dood de laatste tijd.

Hoog nitraat kan oorzaak zijn van dode vissen, maar niet heel aannemelijk dat dit het geval is.
ammonia/ammoniak (NH3/4) en nitriet (NO2) is aannemelijker.

dus voor de goede orde is het m.i. verstandig om eerst een paar betrouwbare metingen te doen, en de uitkomsten hier te posten zodat men met je mee kan kijken!

om wel alvast even 1 ding te vragen:
Wat doe je aan onderhoud? water verversen, filter schoonmaken ect?

wellicht even aangeven sinds wanneer je bak draait?
Heb je wat veranderd?
Hoe is je onderhoudbeleid?
Welk filter heb je?
Hoevaak onderhoud je die?

In hoge concentraties kan het wel schade geven, maar waar je meer zorgen om moet hebben is dat een overschot aan nitraat uiteindelijk oploopt naar een toename in nitriet en, nog verder, ammoniak. De bacteriën in je filter hebben ook maar een maximale capaciteit die ze kunnen omzetten.

Je aquarium ziet er vrij nieuw uit. Hoe lang heb je hem en hoe lang is hij ingedraaid voordat de vissen erin gingen? Ik zou eerst gaan meten voor NO2 en NO3 met druppeltesten en ik denk dat ammoniak testen ook geen kwaad kan.

Ik zie wel dat je een aantal snelgroeiende planten hebt, dus als die het goed doen zouden ze al een boel van de NO3 moeten opnemen.

De meest belangrijke vraag is wat heb je geprobeerd om aan het nitraat te doen? Want namelijk een van de weinige opties die je hebt om acuut van nitraat af te komen zijn water verversen. Als je nu voor 90% schoon water zorgt ben je in een klap van het nitraat af. Als je probeert om met filters dit op te lossen dan zal dat niet lukken, al zet je er 20 op. Nitraat is namelijk vaak het eindproduct van je filter, alleen in speciale gevallen kan een filter ook nitraat omzetten maar zeker niet in een nieuw aquarium.

Op de langere termijn, om een balans te vinden zijn er wel meer opties. Minder voeren en meer planten zijn een aantal opties maar er zijn ook speciale hars filters.

We hadden hiervoor een 150 liter bak die ineens ging lekken dus zijn 3 weken geleden naar deze bak omgegaan. Hebben al het oude aquarium water in deze over gedaan en dezelfde pomp gehouden en die draaide al meer dan een jaar. We vervangen om de 2 weken 30% van het water

We hebben trouwens een Tetra ex 800 pomp.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan