Wat is er nieuw

Wat doet welk filtermateriaal ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mauske
  • Startdatum Startdatum
M

Mauske

Guest
Hallo,

Ik heb afgelopen week een deftig buitenfilter gekocht van Tetra. De ex600 plus.
Nu draait het filter een paar dagen en ik moet zeggen, nog nooit zo’n helder water in mijn 60liter bak gehad.
Stroomsnelheid is heel precies te regelen, en de uitstroom is nu over een veel breder bereik. Super tevreden mee.

Maar....

Bij het in elkaar zetten van het filter zag ik van die keramische buisjes, wat doen die precies ? Welke taak hebben deze ten opzichte van de kunstof open bolletjes. Want daar zat ook een mandje vol van bij.
De koolstof ken ik en ik weet wat dat doet.

Ik ben dus heel benieuwd naar de werking van de keramische buisjes en de kunstof balletjes.

En hoe ga ik dat in de toekomst reinigen ?

In een potfilter doen ze nagenoeg hetzelfde.

De plastic bolletjes zijn eigenlijk voor een wervelbed, of een trickle filter.

Keramische buisjes zijn wel mooi om zweef uit te vangen omdat het water er turbulent word slaat het vuil neer daar
Althans dat is de theorie..

Maar plastic fantastic is meer iets voor een movingbed of wet-dry (trickle) filter

Keramisch word vaak gezien als mechanische filtering, maar heeft ook een biologische werking.

Die bioballen waar je het over heeft, ik geloof er niet in tenzij ze zoals mijn voorganger al zegt in een bewegend bed filter zitten.

persoonlijk zou ik die vervangen voor sera siporax.
zijn buisjes van gesinterd glas.

Bij het in elkaar zetten van het filter zag ik van die keramische buisjes, wat doen die precies ? Welke taak hebben deze ten opzichte van de kunstof open bolletjes.
Keramische buisjes hebben dezelfde werking als plastic balletjes. Alleen de keramische buisjes( mits ze poreus zijn, want je hebt poreuze en gladde pijpjes) hebben een veel groter filter oppervlak als plastic balletjes en kunnen veel meer bacteriën vasthouden.

Als je op deze link klikt kun je zien wat de verschillende werkingen zijn en hoeveel bacterieen zich kunnen huisvesten in het materiaal.

http://www.kogelforum.nl/index.php?i=content&mode=techniek4&category=Filtermedia

Ah ok, en dan neem ik aan dat je niet de bolletjes en de staafjes tegenlijk afspoeld om de bacterien in stand te houden ?

Ik zou geen kool(sponzen) in de filter nemen want dat kan invloed hebben op je plantenvoeding.

Ik zou geen kool(sponzen) in de filter nemen want dat kan invloed hebben op je plantenvoeding.
Ook, en aangezien het een absorberende werking heeft zal het ook heus wel stikstof verbindingen tot zich nemen waarnaar de rest van de bacteriën minder te eten krijgen

Plastic bolletjes zijn ok prima in het filter. hecht de bacterie ook aan. Gebeurt in het filter ook. aan de wanden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan