Wat eten anatome helena's


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
In mijn bak heb ik een aantal anatome helena's gedaan toen mijn populatie posthoornslakken vreselijk uit de hand liep. Ze hebben de hele populatie posthoornslakken om zeep geholpen en ondertussen ook jongen gekregen. Pas geleden heb ik hier in een topic geplaatst dat ik blij was met de jongen want ik had er die dag net 1 gespot. Inmiddels ben ik erachter dat mijn spons in het filter vol zat met jonge helena's en beginnen mij ook andere dingen op te vallen. Ik voer de helena's nog steeds met posthoornslakken zzodat ze wel eten blijven houden maar nu had ik de afgelopen dagen twee ochtenden achter elkaar een dode vis bij het aangaan van het licht. Beide keren was de vis een jong van ca 1,5 cm en op de dode vis zat een volwassen helena met een aantal jongen. De vis was spierwit en half leeg gezogen. Doordat de vis wit was kon ik niet eens meer zien of het nu om een jonge molly, platy of gup ging. Al mijn vissen zijn gezond en ik heb zelden dode vissen dus toeval? Of zoals ik vermoed ten prooi gevallen aan de helena's en gepakt tijdens de slaap. De laatste week zie ik eigenlijk ook te vaak half leeggezogen garnalen liggen. Kan dit door de helena's komen en speelt het dan een rol dat ze jongen hebben?
 
Ik kan mij niet voorstellen dat ze een levende vis pakken , een vis die dood is zullen ze wel op eten.
En als ze de kans krijgen pakken ze wel een levende garnaal , dat doen ze bij mij ook in de bak.

Groet john
 
Die instelling had ik ook dat ze alleen zwakke dieren pakken. Toch lag deze vis er de avond ervoor niet want ik had net alles schoongemaakt in de bak en heb ik geen problemen met zieke vissen. Ook in mijn garnalenbakken zie ik op dit moment (te) veel half leeggezogen garnalen.
 
Misschien is de vis toch zwak of ziek geweest zonder dat je dit aan de buitenkant echt kon zien.
 
Zijn het geen vervellingen?
Waarom haal je de helena,s er dan niet uit?

Je hebt meer aan rode posthoornslakken, ruimen de rommel op.
 
Ja het zouden best lege vervellingen kunnen zijn nu Bertus het zo zegt.
 
Lege vervellingen zie ik ook genoeg hoor, in dit geval zit er nog restant garnaal in. Ik heb drie bakken waar garnalen inzitten maar ook een slakkenplaag vandaar de helena's. Alleen mijn gezelschapsaquarium is nu posthoornvrij omdat daar de helena's als eerste inzaten. Ik kan idd de garnalenbak zonder helena's gaan houden, heb ik gelijk altijd voeding bij de hand voor de helena's.
 
Het blijven roofslakken, voorkeur gaat uit naar vlees.. kruipen onder het zand, met 'slurfje' wachten ze op een prooi, garnaaltjes die niet snel en/of sterk genoeg zijn kunnen de dupe zijn, en kan me best voorstellen dat dit ook geldt voor visjes, zwakke exemplaren of jongbroed, met name dus als het niet snel genoeg is voor de slak. Al zullen de meeste gezonde vissen te snel en/of sterk zijn om zich te laten pakken.
 
Hoe nemen ze de prooi dan te grazen?? Brengen ze gif in of hoe verlammen ze de prooi??
Zover ik weet happen ze in de prooi.
 
Geen idee eigenlijk.. weet wel dat ze naderhand een gif inspuiten waardoor de prooi verlamd en vloeibaar wordt, is het makkelijk op te zuigen.
Smakelijk eten ;)

Edit: Van GeK-database..
Als er een geschikte prooi langs komt, wordt deze gegrepen en wordt er een verlammend gif ge�njecteerd.
Hierdoor worden de ingewanden van de prooi ook vloeibaar, en daarna uit de schelp gezogen.
 
Bedankt voor het opzoeken Mark :thumbs:.

Tja of 1 Helena dan een vis of garnaal plat kan leggen dat weet ik niet. Ik heb weleens gelezen dat een aantal samen wel een appelslak kunnen overmeesteren.
 
jessicapilon zei:
Bedankt voor het opzoeken Mark :thumbs:.

Tja of 1 Helena dan een vis of garnaal plat kan leggen dat weet ik niet.
Van vissen weet ik het niet..
Er zijn wel geluiden dat dit met garnalen wel degelijk kan, op het Gek-forum las ik dat ergens.. dat een hele populatie garnalen was uitgeroeid door de slakken.
Zou ook zomaar kunnen dat met name als het dierlijk voedingsaanbod karig is (plantaardige voeding kunnen ze minder effici�nt verwerken als dierlijk).. ze toch meer risico nemen door zich te richten op moeilijker te pakken prooien, en zo dus 'leren' dat ook een gezonde garnaal te pakken is, en de rest van de populatie slakken dit overneemt.

Wat het zo lastig maakt is dat er zat garnalenhouders zijn met Helena's die nooit enige garnalenmoord constateren ;)
 
Ook hier nooit iets gezien hoor tot voor kort dus. Wat me bij beide dode vissen opviel is dat er ook jonge slakjes bijzaten en die heb ik pas sinds kort in mijn bak. Ik moet dan gelijk aan de moederpoes denken die zoveel mogelijk verschillende prooidieren aan haar kittens laat zien zodat ze leren wat er allemaal te vangen is. Zou dit kunnen? Wat betreft de vissen lijkt het me wel mogelijk dat als er een op de bodem slaapt dat ze dan verrast kunnen worden.
 
Ik heb ook de ervaring dat ze garnalen opeten; zowel vuurgarnalen als Crystal red's. Persoonlijk durf ik de combinatie niet meer aan. Bij de vuurgarnalen zag ik restanten liggen, die eruit zagen als een leeggezogen garnaal en op het forum heb ik de afgelopen dagen een aantal berichten langs zien komen waar het op dezelfde manier beschreven werd. Ik vond het er anders uitzien dan een vervelling. Een vervelling is helemaal wit, terwijl er bij de 'leeggezogen' exemplaren nog duidelijk stukjes garnaal achtergebleven waren. De rest was kleurloos i.p.v. wit.

Ik vind de theorie, dat ze op garnalen leren te jagen, helemaal niet zo gek. Ze jagen door in een hinderlaag te gaan liggen, dus ik kan me voorstellen dat een garnaal per ongeluk in die hinderlaag loopt en ze zo ontdekken dat dit ook een geschikte prooi is.
 
Ben eens gaan googelen op broedzorg en gedrag van de helena en dan lees je dat ze ook samen jagen en ergens stond iets van broedzorg en vissen doden maar helaas kwam ik toen op een forum en kon het desbetreffende stukje niet vinden. Ook las ik dat iemand voor het eerst weer jonge garnalen zag sinds de helena's uit de bak waren. Mijn garnalenbakje is nu helena vrij en ga ik maar gebruiken als kweekbak voor posthoornslakken, deze kan ik dan weer aan de helena's voeren die in mijn grote aquarium zitten. Wel jammer dat er eigenlijk maar zo weinig te vinden is over deze slak maar inmiddels geloof ik wel dat ze als ze de kans krijgen meer eten dan alleen slakken en echte roofdieren zijn.
 
Wat ik ook veel lees op Engels en Duitstalige fora is dat ze duidelijk een voorkeur hebben voor de grotere slakkensoorten, liefst groter dan zijzelf zijn (lekker mollig appelslakje of zo), de kleintjes bewaren ze voor later.. en ook lees je toch best veel gevallen waarbij 'gezonde' garnalen gepakt worden, tot aan soms dat populaties garnalen worden gedecimeerd.
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat een dwerggarnaal is 'ingesteld' op een slak als roofdier, en zich bij de aanblik van een Helena niet bedreigd zal voelen, en daardoor zomaar te laat zou kunnen zijn.

Zelf heb ik ze niet bij mijn garnaaltjes, ik tem mijn poel/puntslakjes liever zelf, met wisselend succes ;)
 
De bak waar ik de helena's heb uitgehaald had vanochtend geen sterfgevallen, de andere twee bakken hadden in de ene dode garnalen en in de andere de restanten van een dood visje en in beide gevallen weer de helena's erbij inclusief de jongen. de populatie in mijn garnalenbak groeit idd niet zo snel als je zou verwachten dus ik heb een donkerbruin vermoeden. Het is niet ondat ze geen andere slakken hebben om te eten, ik voer ze notabene zelf posthoornslakken.
 
Mark ik lees ook overal dat ze alle slakken eten behalve appelslakken maar volgens mij is dat ook een fabeltje.
 
Zover ik weet van het GEK is dat ze wel Appelslakken aanvallen maar dan met meerdere Helena s tegelijk.
Maar goed dat is geen eigen ervaring hoor.
 
Ik heb nu sinds een jaar 2 grote appelslakken (3CM+) in mijn bak met zo'n 25 Helena's en heb nog niet gemerkt dat de appelslakken lasting gevallen worden, het lijken eerder de grootste maatjes zoals ze op en over elkaar heen kruipen. Jongen appelslakken houden het maar enkele minute vol in deze bak totdat ze opgegeten zijn door de Helena's (ik gebruik ze wel eens als voer).

In dezelfde bak heb ik ook vuurgarnalen en daarbij heb ik wel het "vermoeden" dat er wel eens 1 ten prooi valt aan de Helena's (ik heb wel eens een Helena zien worstelen met een levende volwassen garnaal). Maar omdat de vuurgarnalen snel genoeg kweken heb ik er geen problemen mee.

Groeten, Lauwrensz
 
Op dit moment heb ik er ook geen problemen mee dat er af en toe een garnaal ten prooi valt, de vissen daar heb ik meer moeite mee. Sinds kort heb ik de eerste jongen gespot en dan wordt het een ander verhaal want als er te veel helena's zijn vallen er te veel slachtoffers vooral als het jagen op verschillende prooien een vorm van broedzorg is.
 
Ze noemen het niet voor niks ook roofslak en eten alles wat ze te pakken kunnen krijgen.
 

Terug
Bovenaan