Wat eten garnalen

  • Onderwerp starter Gerjan90
  • Startdatum

G

Gerjan90

Guest
Ik schaam me een beetje. In alle enthousiasme heb ik vandaag garnalen aangeschaft welke ik al langer in de planning had staan om in mijn aqua-40 te gaan plaatsen.

Ze zitten nu met z'n 10-en in een 60x30x30 samen met brigittae, galaxy's en endlers. Een goed draaiende bak die nu 1,5 jaar staat. Weinig tot geen dode/zieke dieren en alles ziet er gezond uit.

Normaal lees ik mij vooraf goed in en dit had ik deze keer ook al gedaan. Echter ben ik iets te snel langs het stukje over het voeren van garnalen gegaan. Ik meende te lezen dat ze de restjes van het visvoer wel opaten, evenals algen en andere troepjes van planten e.d. Hierdoor had ik dus besloten dat ze tijdelijk sowieso in mijn 60x30x30 konden, totdat ze hun eigen aqua-40 speciaalaquarium krijgen.

Nu is mijn vraag dus, heb ik het zo goed gedaan of moet ik specifiek garnalen voer gaan halen? Hoe kan ik zien of ze voldoende doorvoed zijn of te eten hebben?

Ik hoop snel op jullie reacties. Alvast mijn dank.

Groetjes.

Btw. het zijn rode vuurgarnalen. Particulier verkregen.
 
Ze redden het vast wel op restjes en algen/plantenresten van je bak hoor. Als dat tijdelijk is dan zou ik me daar niet direct druk om maken.
 
Dank voor je antwoord!
Die ingedraaide bak heeft denk ik dan wel voldoende voedsel voor ze. Hoe zit dit met de aqua-40? Moet ik ze daar wel in bijvoeren?(daar zie ik weinig alg of plantenresten namelijk)

Zo ja, wat dan en in welke hoeveelheid?

Btw. de bedoeling is dat ze met een weekje of 2 naar de aqua-40 gaan. Deze staat nu iets meer dan 2 weken in te draaien, dus wil nog even wachten. De man bij wie ik de garnalen haalde zei dat het overigens wel meevalt en doet ze eigenlijk gelijk na het opstarten van de bak er al bij en heeft nooit problemen gehad. Toch wil ik even wachten.
 
Je hoeft eigenlijk niet te voeren, zeker niet als 't er maar 10 zijn.
De voeding waar ze het van moeten hebben zie je niet.
Bijvoeden mag natuurlijk, 1 der vele voorbeelden van topvoer voor garnalen is brandnetel, is nu buiten wel te vinden, in mijn tuin wel althans ;)
Gewoon even kokend water erover, paar minuten laten badderen, en dan geven, eventueel op een sateprikkertje in de bodem geprikt.

Edit: En doe roestvrijstalen handschoenen aan ;)
Ik wordt altijd geprikt door die rakkers, hoe dik mijn handschoenen ook zijn :stom:
 
Ik voer ze af en toe een half spirulina tabletje of garnalensticks. Af en toe wat groente zoals komkommer of paprika. Ik voer ze 2 keer per week. Maar heb wel wat meer garnalen, zo'n 70-80 vuurtjes.
 
Ah Dank!

Komkommer heb ik altijd wel in huis liggen, dat kan ook met een sateprikkertje de bodem in?

Ik zal ze dus niet te veel voeren en het even in de gaten houden als ze de aqua-40 in gaan. Daar zitten waarschijnlijk minder voedingsstoffen in omdat die nog niet zo lang draait. Dan kan ik ze altijd wat bijvoeren.

Heel iets anders trouwens; het zijn meesters in verstoppen :p. Ik heb ze vanochtend in het aquarium gezet en toen even een tijdje niet gezien, nu komen ze wel weer mooi rood te voorschijn.
 
Ik voer ze ook 2x per week garnalenvoer en wekelijks een blad zoals Mullberrie of Catappa.
 
Gerjan90 zei:
Ah Dank!

Komkommer heb ik altijd wel in huis liggen, dat kan ook met een sateprikkertje de bodem in?

Ik zal ze dus niet te veel voeren en het even in de gaten houden als ze de aqua-40 in gaan. Daar zitten waarschijnlijk minder voedingsstoffen in omdat die nog niet zo lang draait. Dan kan ik ze altijd wat bijvoeren.

Heel iets anders trouwens; het zijn meesters in verstoppen :p. Ik heb ze vanochtend in het aquarium gezet en toen even een tijdje niet gezien, nu komen ze wel weer mooi rood te voorschijn.

Ik steek komkommer altijd op een gebaksvorkje en leg dat vorkje dan op de bodem. En meesters in verstoppen zijn het inderdaad :D ik zie er meestal ongeveer 10 tegelijk, maar als je er eenmaal voer in gooit komen ze massaal tevoorschijn.
 
kellemes zei:
Je hoeft eigenlijk niet te voeren, zeker niet als 't er maar 10 zijn.
De voeding waar ze het van moeten hebben zie je niet.
Bijvoeden mag natuurlijk, 1 der vele voorbeelden van topvoer voor garnalen is brandnetel, is nu buiten wel te vinden, in mijn tuin wel althans ;)
Gewoon even kokend water erover, paar minuten laten badderen, en dan geven, eventueel op een sateprikkertje in de bodem geprikt.

Edit: En doe roestvrijstalen handschoenen aan ;)
Ik wordt altijd geprikt door die rakkers, hoe dik mijn handschoenen ook zijn :stom:

Gaat hier ook voor de brandnetel of brandnetel sticks, geheid dat je ze te zien krijgt!
 
Af en toe een tabletje, daar zullen ze wel mee toekomen.

Maar echt veel zullen ze het ook niet nodig hebben.
 
Als ik dit allemaal zo lees weet ik zeker dat ik ze veel te veel voer. :engel:

Zal er om proberen te denken ;)
 
Niwla zei:
Als ik dit allemaal zo lees weet ik zeker dat ik ze veel te veel voer. :engel:

Zal er om proberen te denken ;)

Dat deden wij in het begin ook en dat gaf als resultaat dat we planaria zagen.
 
Dat ben ik liever voor inderdaad.
 
Dat is een goede tip. Ik ben bang dat ik nieuwe moet kopen, omdat ze zich te erg goed verstoppen en het erg lastig wordt ze uit te vangen en over te zetten in mijn ingedraaide aqua-40 haha.
Vergelijkbaar aan vuurgarnalen zijn rode sakura garnalen toch? Die kan ik bij mij in de buurt particulier verkrijgen voor een euro per stuk, beetje normale prijs?

Groetjes.
 
Red sakura voor 1 euro de stuk is wel erg goedkoop, let goed op dat je wel echt sakura's koopt.
Er zijn wel verschillende gradaties, mogelijk dat je voor 1 euro garnaaltjes koopt met minder kleurdekking.
Niets mis mee natuurlijk, het is maar net wat je wilt.
Sakura's koop je naar mijn mening juist om de kleurdekking.
Wanneer de kleur minder is, kun je beter voor een ander soort gaan die wel beschikt over een goede kleurdekking ipv mindere sakura's aanschaffen omdat het sakura's zijn.
 
Als het echte sakura's zijn, is dat een hele mooie prijs. Om ze uit te vangen misschien wat voer in een netje leggen? Daar komen ze hier meestal massaal op af.
 
Vergeten te zeggen dat het een mix is tussen red sakura en bloody mary, misschien dat dit uitmaakt in prijs.

Voor mij gaat het niet zo zeer om het type garnaal, ik vind het vooral belangrijk dat ie mooi gekleurd is en een beetje betaalbaar en bij mij in de buurt. Er zijn hier wat weinig aanbieden van garnalen via mp, dus heb wel het idee dat ik deze wil gaan halen. Groepje van 10-15 voor 12,50-15 euro vind ik nog wel oke.

Tips over het voer zijn ook goeie, denk alleen dat ik gewoon 2 bakjes met garnalen heb nu haha. De vuurgarnalen mogen lekker blijven zitten, volgens mij vinden ze het wel leuk alleen laten zich niet zo veel zien omdat er ook vissen bij zwemmen. In de aqua-40 komen enkel garnalen.

Bedankt voor jullie reacties, en verdere tips of ervaringen wat betreft voeren, uitvangen of prijs zijn uiteraard welkom.
 
Mijn ervaring met garnalen strekt niet mijlenver maar hier ten huize smikkelt het gewoon met de pot mee.
 
Wat ik dan zou doen is, in de aqua40 een andere kleurvariatie nemen. ;)
Je hebt nu vuurtjes zitten bij je vissen, maar deze zullen naar alle waarschijnlijkheid toch overleven en zich voortplanten, dus waarom dan niet een ander leuk soortje in de aqua40? Let wel even op de kleur van de bodem, dit kan niet goed uitkomen ivm de kleur vd garnalen.

Lichte bodem:
-vuurgarnalen
-blauwe tijgers
-zwarte vuurtjes
(dit zijn de garnalen zonder verdere echt speciale waterwaardes. Let op; blauwe tijgers zijn moeilijker maar zeker te doen)

Donkere bodem:
-citroengarnalen
-oranje vuurtjes
-vuurgarnalen
-crystal reds(moeilijker, wel lage gradatie pakken)
 

Terug
Bovenaan