Wat gaat er fout


P

pimhup

Guest
Rode planten worden groen ,voeg plantenvoeding toe en co2 en elke week 50% waterwissel
 

Bijlagen

  • A78B8BE6-4DB7-4109-8155-0BAFDBCF6462.jpeg
    A78B8BE6-4DB7-4109-8155-0BAFDBCF6462.jpeg
    325.5 KB · Weergaven: 120
Zo te zien heb je niet genoeg licht, dat zie ik niet direct aan de rode planten maar aan de groene daarachter. Die horen veel compacter te blijven. De ruimtes tussen de bladeren/rozetten zijn te groot omdat ie te snel naar boven probeert te groeien in de hoop meer licht te krijgen.. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik bedoel dus niet een langere verlichtingsduur maar intenser licht.
 
Ik neem aan dat je rood wil zien op die plant?
Rood wordt door IJzer (Fe2+) veroorzaakt.
Zit dat in je plantenvoeding?

Heb je de juiste verlichting en co2 erop?
 
Volgens mij wordt het rood niet zozeer door extra ijzer gevormd en is extra dan ook niet nodig maar wel meer licht. Ze worden rood om zich tegen het licht te beschermen. Maar extra ijzer voor rode planten is volgens mij in de regel niet nodig.
 
maar aan de groene daarachter. Die horen veel compacter te blijven
Je bedoeld de Sessiliflora? die schiet ook met veel licht de lucht in hoor.

Maar als rode planten het niet goed doen komt dat meestal wel door te weinig licht
@pimhup , welke rode plant is het? Ludwigia's zijn over het algemeen wel makkelijk
 
Zo te zien heb je niet genoeg licht, dat zie ik niet direct aan de rode planten maar aan de groene daarachter. Die horen veel compacter te blijven. De ruimtes tussen de bladeren/rozetten zijn te groot omdat ie te snel naar boven probeert te groeien in de hoop meer licht te krijgen.. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik bedoel dus niet een langere verlichtingsduur maar intenser licht.
Scherp opgemerkt. Er is zeker een licht tekort in deze bak! :daisy:
Welke bak heb je precies (afmetingen) en welke verlichting hangt hierboven?
 
Je kunt niet uitgaan van de lange internodiën bij de Sessiliflora, ook in bakken met veel licht schiet deze de hoogte in, bij weinig licht blijven ze juist compacter
 
Je kunt niet uitgaan van de lange internodiën bij de Sessiliflora, ook in bakken met veel licht schiet deze de hoogte in, bij weinig licht blijven ze juist compacter

Nou in mn oude 60cm is me dit niet opgevallen en daar kreeg ik met weinig licht vrij lange internoden. Met gellig licht krijg je zover ik me herinner ook langere internoden dan met wat witter licht.
 
Zal met meerdere factoren te maken hebben, maar zo staat ie er bij onder weinig licht (4000K) in mijn garnalen bakje.
4.JPG

Alleen de onderste delen hebben nog lange internodiën, dat is nog van toen ze in mijn grote bak stonden.
 
Zal met meerdere factoren te maken hebben, maar zo staat ie er bij onder weinig licht (4000K) in mijn garnalen bakje.
Bekijk bijlage 290029
Alleen de onderste delen hebben nog lange internodiën, dat is nog van toen ze in mijn grote bak stonden.
Door planten heel kort te houden belicht je de kronen die op zich altijd dichter zijn. Daardoor wek je de indruk dat planten met minder licht toekunnen.
 
Daardoor wek je de indruk dat planten met minder licht toekunnen.
Nee dit zie je verkeerd, ik heb de planten niet kortgewiekt om vervolgens de indruk te wekken dat er volle kronen ontstaan, deze kronen zijn zo geworden (op die hoogte)
Het onderste deel van de plant is nog met langere internodien uit mijn oude bak, vanaf dat punt zijn de kronen al zo fors geworden in dit bakje (oftwel op amper de helft van de bakhoogte)

Nog even wat cijfertjes, er hangt slechts een 18 Watt T8 buisje boven dit bakje, 1300 Lumen op ruim 70 liter water
 
Laatst bewerkt:
Dit weet je zelf toch ook Benvo, zelf heb je deze plant ook in jouw bak gehad en daar schoot ie ook de lucht in (ondanks een bak met licht)
Met weinig licht groeit ie veel trager waardoor de kransen dichter op elkaar blijven
 
Planten zijn al paar x gesnoeid en bovenste deel terug geplaatst denk toch dat aan verlichting ligt rode planten worden groen
 
Nee dit zie je verkeerd, ik heb de planten niet kortgewiekt om vervolgens de indruk te wekken dat er volle kronen ontstaan, deze kronen zijn zo geworden (op die hoogte)
Het onderste deel van de plant is nog met langere internodien uit mijn oude bak, vanaf dat punt zijn de kronen al zo fors geworden in dit bakje (oftwel op amper de helft van de bakhoogte)

Nog even wat cijfertjes, er hangt slechts een 18 Watt T8 buisje boven dit bakje, 1300 Lumen op ruim 70 liter water
Wacht even, ik beweer ook helemaal niet dat jij de planten heb gekortwiekt om een illusie te wekken. Ik vertelde dat een plant in de kroon gewoonlijk compacter is. Dat heb ik ook met mijn hogere planten maar wanneer je je planten lager houdt is dit ook het geval. Planten groeien namelijk vanuit de kroon. Daar zie je de kleinere blaadjes ontstaan en van daaruit wordt plant hoger maar de kroon blijft, omdat daar jongere aangroei is, compact. Overigens denk ik niet dat een tragere groei, veroorzaakt door minder licht, maakt dat je plant compacter blijft. Minder licht maakt wel dat er mindere bemesting gevraagd wordt door een plant en daardoor groeit het minder hard.
 
Hier paar foto’s van de planten
Thnx voor reacties ,hier leer ik van
 

Bijlagen

  • 2C56B0CB-2915-4DC7-B159-B13934F88985.jpeg
    2C56B0CB-2915-4DC7-B159-B13934F88985.jpeg
    231.4 KB · Weergaven: 89
  • 08DEA9EE-0E22-4932-A317-041A4C69AAE4.jpeg
    08DEA9EE-0E22-4932-A317-041A4C69AAE4.jpeg
    226 KB · Weergaven: 101
  • CC29A0D1-3AA4-4F70-8CD9-86DCD58F00BE.jpeg
    CC29A0D1-3AA4-4F70-8CD9-86DCD58F00BE.jpeg
    162.3 KB · Weergaven: 90
  • C77F8CDE-AE22-4724-97FC-305B296858F2.jpeg
    C77F8CDE-AE22-4724-97FC-305B296858F2.jpeg
    269.3 KB · Weergaven: 91
Hoor graag alle info is welkom wil graag mooie planten bak krijgen maar moet nog veel leren
Denk dat licht sowieso moet veranderen die is aardig oud
 
Wacht even, ik beweer ook helemaal niet dat jij de planten heb gekortwiekt om een illusie te wekken.
Ooh excuseer mij, ik dacht dat je dat probeerde te vertellen namelijk.
Maar mijn bevinding is dus wel dat de bewuste plant het veel beter doet onder zwak licht en zonder Co2, dat punt wilde ik even aangeven en werd (naar mijn mening) een beetje onderuit gehaald.

Wil niet zeggen dat TS voldoende licht heeft, maar de Sessiliflora is daar een slechte graadmeter voor.
 
Wacht even, ik beweer ook helemaal niet dat jij de planten heb gekortwiekt om een illusie te wekken. Ik vertelde dat een plant in de kroon gewoonlijk compacter is. Dat heb ik ook met mijn hogere planten maar wanneer je je planten lager houdt is dit ook het geval. Planten groeien namelijk vanuit de kroon. Daar zie je de kleinere blaadjes ontstaan en van daaruit wordt plant hoger maar de kroon blijft, omdat daar jongere aangroei is, compact. Overigens denk ik niet dat een tragere groei, veroorzaakt door minder licht, maakt dat je plant compacter blijft. Minder licht maakt wel dat er mindere bemesting gevraagd wordt door een plant en daardoor groeit het minder hard.
Edit: de zin moet zijn, er is een woord weggevallen, Overigens denk ik niet dat een tragere groei, veroorzaakt door minder licht alleen,
 
Ooh excuseer mij, ik dacht dat je dat probeerde te vertellen namelijk.
Maar mijn bevinding is dus wel dat de bewuste plant het veel beter doet onder zwak licht en zonder Co2, dat punt wilde ik even aangeven en werd (naar mijn mening) een beetje onderuit gehaald.

Wil niet zeggen dat TS voldoende licht heeft, maar de Sessiliflora is daar een slechte graadmeter voor.
Maar ik denk ook dat jij een fout maakt. Je zegt dat de internodiën onderaan de plant groter zijn, al sinds je die kocht. Maar er zal, hoe dan ook een moment komen dat je de plant gaat koppen en herplanten. Je zult ook dan zien dat de internodiën onder de kroon groter zijn. Dan kan namelijk niet anders, zo groeien planten. En dat heeft niet met weinig of veel licht van doen.
 
Je zegt dat de internodiën onderaan de plant groter zijn, al sinds je die kocht.
Nee niet zoals ik hem kocht, zo kwam ie uit mijn grote bak.

Als je goed naar het onderste deel van de plant kijkt zie je grote internodieen dat is hoe ze uit mijn grote bak kwamen, het compactere stuk daarboven is erbij gegroeid in het bewuste bakje.
De plant zelf had ik al maanden lang in de grote bak staan, maar hij bleef als een raket omhoog schieten.
Ik zal er even een foto bij zoeken.....
 
Zo hebben ze maanden in mijn bak gestaan, In het begin zelfs onder twee keer 42 watt T5
16-06-19.JPG
 
Is duidelijk iets mis
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    279.2 KB · Weergaven: 79
Ik doe elke week waterwissel 50%
Dropchecker goede kleur
1x in de week na waterwissel 30ml all in one plus calcium
Verlichting 2x39 watt
Bak is 190 bruto
 
Dit gebruik ik
 

Bijlagen

  • A5C95CD1-C295-4A9C-8E9A-8F09AF239F22.jpeg
    A5C95CD1-C295-4A9C-8E9A-8F09AF239F22.jpeg
    280.5 KB · Weergaven: 79
Heb je evt ook je waterwaarden? (Kh, ph, no3, po4)
Als ik de fotos zo zie denk ik dat je naast vrij weinig licht ook nog te weinig co2 toevoegd. Hang de dropchecker onder in de bak waar geen co2 belletjes inkomen en probeer voor een licht groen/gelige tint te gaan.
Zal eerst focussen op co2 en gezonde plantengroei, daarna op de rode planten. Die zullen roder kleuren bij een lagere hoeveelheid nitraat (<10 ppm) en/of genoeg licht.
 
Laatst bewerkt:
Lampen zijn vervangen ,elke week 50%waterwissel plus all in one met calcium dropchecker kleurt goed
Nu kijken hoe t gaat
 
Waterwaarden heb je niet? Altijd handig om druppeltesten bij de hand te hebben! En de 'gerafelde' en oncompacte groei op je fotos is 9 van de 10 keer een co2 tekort, heb je een foto van je dropchecker?
 

Terug
Bovenaan