Wat is er nieuw

Wat gaat er mis? (PH/KH meting)

Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
616
Locatie
Gelderland
Om de dropchecker op lime groen te krijgen, voeg ik CO2 toe tot mijn PH elektrode (met controller) een PH van 6,5 aangeeft. Tegelijk meet ik een KH waarde van 4,5.
De gemeten PH en KH waarden zou een CO2 niveau van 42 mg/l betekenen. Dan zou de DC knalgeel zijn, wat dus niet zo is. Tevens zie ik niets geks aan de vissen.
Ik vermoed dat controller, elektrode of KH test onbetrouwbaar is. Kan iemand hier iets over zeggen?
Aanvullende info:
De elektrode is van Ali Express en vrijwel nieuw en dubbel geijkt.
De KH druppeltest is van Sera en niet over de datum.
De DC vloeistof is van Aqua Rebel (20 mg/l)
Controller is van Milwaukee. (Model uit 2008, oudje dus)
 
Laatst bewerkt:
Bron 14/15 september 2024: https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-3

Na mijn aankoop eerste DC onderstaand verhaal (samenvatting)……

Goed voorbeeld doet volgen, zit er nu net 2 uurtjes in, nog even wachten....(misschien straks nog iets lichter)

De DC is mooi op kleur, dit zonder aanpassing van PH-controller instellingen op basis van PH/KH-tabel

Volgens de PH/KH-tabel met een KH=9 en PH=6.75 zou ik rond de 50 mg/L moeten zitten wat veel te hoog zou zijn en schadelijk voor vissen, echter mijn vissen hapten nooit naar lucht, zelfs kleine tetra's niet.
Tot een PH instelling van 6.75 was ik gekomen door groei van planten goed te controleren.

Had eigenlijk wel verwacht dat ik wat meer richting geel zou uitkomen.
Zo zie je maar dat ook de PH/KH-tabel niet meer dan een richtlijn is.
https://www.aquascaping-blog.com/211/co2-meten-aquarium/

Met licht-groen schat ik dus op zo’n 25mg/L te zitten, dat is voor mij prima i.c.m. een lichtsterkte 22lm/L, het is immers geen high-end bak.

De combinatie van een DC en een PH-controller vind ik overigens wel een goed idee, hoef mij zo niet druk te maken over het aantal CO2 bpm's naar reactor, staat lekker hoog op 160 bpm
De controller doet de rest....

@Aqua Betta er is dus niets aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de tabel zou geloven dan zit ik ook ver boven de 50mg met een kh van 9 en ph 6.5
Echter is de dc lichtgroen en laten de vissen normaal gedrag zien dus die tabel is niet altijd betrouwbaar.
 
Bron 14/15 september 2024: https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-3

Na mijn aankoop eerste DC onderstaand verhaal (samenvatting)……

Goed voorbeeld doet volgen, zit er nu net 2 uurtjes in, nog even wachten....(misschien straks nog iets lichter)

De DC is mooi op kleur, dit zonder aanpassing van PH-controller instellingen op basis van PH/KH-tabel

Volgens de PH/KH-tabel met een KH=9 en PH=6.75 zou ik rond de 50 mg/L moeten zitten wat veel te hoog zou zijn en schadelijk voor vissen, echter mijn vissen hapten nooit naar lucht, zelfs kleine tetra's niet.
Tot een PH instelling van 6.75 was ik gekomen door groei van planten goed te controleren.

Had eigenlijk wel verwacht dat ik wat meer richting geel zou uitkomen.
Zo zie je maar dat ook de PH/KH-tabel niet meer dan een richtlijn is.
https://www.aquascaping-blog.com/211/co2-meten-aquarium/

Met licht-groen schat ik dus op zo’n 25mg/L te zitten, dat is voor mij prima i.c.m. een lichtsterkte 22lm/L, het is immers geen high-end bak.

De combinatie van een DC en een PH-controller vind ik overigens wel een goed idee, hoef mij zo niet druk te maken over het aantal CO2 bpm's naar reactor, staat lekker hoog op 160 bpm
De controller doet de rest....

@Aqua Betta er is dus niets aan de hand.
Ik dacht altijd dat de het meten van je CO2 waarde op basis van combinatie PH en KH een scheikundig gegeven was.
Maar dat is dus niet zo? Er zijn meer variabelen van invloed?
 
Zuren hebben invloed op de testen en ook zijn de testen maar een indicatie. Als je kh naar blauw overgaat bij 7 druppels dan is de kh niet exact 7 en kan ook al afwijken.
Meerdere kleine afwijkingen bij elkaar hebben dan best veel invloed.
 
Ik dacht altijd dat de het meten van je CO2 waarde op basis van combinatie PH en KH een scheikundig gegeven was.
Maar dat is dus niet zo? Er zijn meer variabelen van invloed?
Dat is ook en scheikundig gegeven.
Ik ben van mening dat de KH/pH tabel prima werkt. Het probleem is dat we de KH gaan meten met de testjes uit onze testkoffers. Die meten niet de KH maar alleen de alkaliteit. En dat is heel wat anders dan de KH die we willen weten. Vanuit dat oogpunt is de KH/pH tabel onbetrouwbaar
 
Uitleg van Aquainfo:

KH groter dan GH, kan wel of kan dat niet?​

Het kan wel, de KH die we meten kan wel degelijk groter zijn dan de GH.

De verwarring wordt dus vooral veroorzaakt door de definities

De definitie van de KH zegt: ” De KH is het aantal bi(carbonaat) ionen gekoppeld aan de aanwezige aardalkali-ionen.”
En volgens die definitie zal de KH nooit groter zijn dan de GH.
Maaaaarrrr….een testsetje meet ALLE bi(carbonaat) ionen en niet alleen die gekoppeld zijn aan een aardalkali-ion. (Hoe moet zo’n setje dat ook weten?)

Het probleem zit hem dus in het feit dat een testsetje ALLES meet en dat dat vervolgens de KH wordt genoemd. Volgens de definitie is de KH echter een kleiner deel.

Eigenlijk kunnen we ook beter de naam KH laten vallen, omdat we die niet meten. We kunnen beter spreken over het zuurbindend vermogen. Want dat is wat het KH testsetje meet. Er wordt bepaald hoeveel H+ ionen er nodig zijn om de (bi)carbonaten af te breken, dus hoeveel zuur het kan binden. Helaas is het begrip KH zo vast ingeburgerd dat het nog wel een tijd zal duren voor het begrip zuurbindend vermogen is ingeburgerd. Als het al ooit zover komt.
 
Dat is ook en scheikundig gegeven.
Ik ben van mening dat de KH/pH tabel prima werkt. Het probleem is dat we de KH gaan meten met de testjes uit onze testkoffers. Die meten niet de KH maar alleen de alkaliteit. En dat is heel wat anders dan de KH die we willen weten. Vanuit dat oogpunt is de KH/pH tabel onbetrouwbaar
Hoe kun je de KH wel betrouwbaar meten?
 
Met een daarvoor bedoelde KH test, zoals de Visocolor ECO Carbonaat.

Maar omdat veel mensen dat te duur vinden en mede daarom een andere manier zochten om de pH goed en betrouwbaar af te stellen word er veelal de 'pH drop' methode gebruikt
 
Met een daarvoor bedoelde KH test, zoals de Visocolor ECO Carbonaat.

Maar omdat veel mensen dat te duur vinden
Mooie testset en inderdaad erg duur (houdbaarheid van 2 jaar, voor 100 metingen bij gemiddeld 10DH)
 
Dat is toch ook met druppels? Wat is dan het verschil met die in onze koffer zit?
de KH test die in onze koffer zit die meet alle stoffen die de alkaliteit beïnvloeden. Dat is voor het grootste gedeelte carbonaat en bicarbonaat, maar ook fosfaat, nitraat, silcaat, ammonia.
Dat is voor de gemiddelde hobbyist niet zo belangrijk, maar als je echt nauwkeurig wil werken is dat toch en factor om rekening mee te houden.
Een professionele KH test die laat alle andere stoffen dan carbonaat en bicarbonaat buiten beschouwing.
 
Dat is voor het grootste gedeelte carbonaat en bicarbonaat, maar ook fosfaat, nitraat, silcaat, ammonia
Welke vorm van nitraat/fosfaat hebben we het dan over want als ik 20/2 toevoeg dan heeft dat geen invloed om mn kh meting met druppels.
Ingewikkeld al die chemie zeg :DD
 
Welke vorm van nitraat/fosfaat hebben we het dan over want als ik 20/2 toevoeg dan heeft dat geen invloed om mn kh meting met druppels.
Ingewikkeld al die chemie zeg :DD

Nee, dat ga je niet in die extremen merken natuurlijk. Maar als je van alle kleine beetjes in je bak bij elkaar optelt misschien wel?
We hebben het hier misschien maar over een halve graad. Als jij met je druppels een KH van 8 meet en je meet met andere test middelen kom je misschien wel uit op een zuivere 7.5.

En het is zekers ingewikkeld. Ik begrijp ook nog maar een fractie
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan