Wat heb ik minimaal nodig?

F

Frags4Breakfast

Guest
Na een pauze van een paar jaar, zijn de aquakriebels toch niet meer te bedwingen en gaat er weer een bak komen. Het wordt waarschijnlijk een Juwel Trigon 190. Nu is mijn oog gevallen op de JMB rgb verlichting. Op de site is niet heel duidelijk welke maat ik nodig heb en welke kabels en welke controller. Wie helpt mij? Het wordt een plantenbak met Co2 en ik wil een zons - op en ondergang kunnen programmeren. Natuurlijk de goedkoopste oplossing. Alvast bedankt
 
Voor het dimmen dus het zon opkomst en ondergang kan je voor de TC-420 of TC-421 gaan.
 
Na een pauze van een paar jaar, zijn de aquakriebels toch niet meer te bedwingen en gaat er weer een bak komen. Het wordt waarschijnlijk een Juwel Trigon 190. Nu is mijn oog gevallen op de JMB rgb verlichting. Op de site is niet heel duidelijk welke maat ik nodig heb en welke kabels en welke controller. Wie helpt mij? Het wordt een plantenbak met Co2 en ik wil een zons - op en ondergang kunnen programmeren. Natuurlijk de goedkoopste oplossing. Alvast bedankt
Pas op: Je kiest nu al voor de goedkoopste oplossing die na een tijdje de duurste zal blijken. Even beginnen bij het begin: JMB verlichting is prima maar je wilt een plantenbak. Nu weet ik nog niet welke planten maar het is goed om te over waarderen. Dit omdat je later een keuze zou kunnen maken die een hogere lichtintensiteit vraagt. RGB verlichting zorgt ervoor dat je verlichting intensiteit al wordt gehalveerd. De meeste kleuren ben je bovendien ook niet nodig. Witte leds hebben een veel hogere lichtintensiteit dan RGB leds. Neem daarom de JMB lichtbalken uit bijvoorbeeld de community serie. Daarbij zou ik kiezen voor een rood/witte balk achterin en een blauw/witte voorin. De menging met rode en blauwe leds is wel zinvol omdat dit kleuren zijn die planten gebruiken. Ze zijn er in diverse lengtes. JMB heeft een aantal controllers beschikbaar voor deze series.
 
Volgens mij heeft de RGB van JMB geen witte ledjes ertussen. Je hebt dus alleen de kleuren rood, groen en blauw, hier kun je in principe allen kleuren mee maken, alleen zullen je planten het er njet heel goed op doen. Plantem hebben het hele spectrum nodig en niet alleen drie pieken jn het spectrum.
IMG_2771.JPG

Optimale spectrum planten

Je kunt ook voor de JMB smd gaan, dus kun je wel aansturen met een tc420/421 zonder aanpassingen.

Ga voor de rest met mijn voorgangers mee;)
 
Oké, daar kan ik wel wat mee. Weet ik alleen nog niet of ik adapters of stekkers los moet kopen
 
Oké, daar kan ik wel wat mee. Weet ik alleen nog niet of ik adapters of stekkers los moet kopen
Los kopen:
"Een complete Plug & Play set (welke u zelf dient samen te stellen) bestaat minimaal uit een led bar, connectorsnoer c.q. adapterkabeltje, verlengsnoer en een bijpassende led adapter."

Dit omdat je zelf bepaalt hoeveel ledbalken je wilt en als je er meer wilt, heb je een grotere voeding nodig;)

De ledcontroller voor rgb en smd led is gewoon een tc420, kun je dus veel goedkoper krijgen.
 
Kan daar ook een controller op?
 
Dus die balken passen in de fitting, hoe past de controller daar tussen dan?
 
Dus die balken passen in de fitting, hoe past de controller daar tussen dan?
Ja, maar de balken krijgen geen stroom vannde voeding van de tl. Er zit een eigen draadje aan, waar je de controller aan maakt.
 
Volgens mij heeft de RGB van JMB geen witte ledjes ertussen. Je hebt dus alleen de kleuren rood, groen en blauw, hier kun je in principe allen kleuren mee maken, alleen zullen je planten het er njet heel goed op doen. Plantem hebben het hele spectrum nodig en niet alleen drie pieken jn het spectrum.
Bekijk bijlage 278044
Optimale spectrum planten

Je kunt ook voor de JMB smd gaan, dus kun je wel aansturen met een tc420/421 zonder aanpassingen.

Ga voor de rest met mijn voorgangers mee;)
Ook de JMB (smd) zijn goedkoper maar hebben ook een beduidend mindere lichtkwaliteit dan de JMB balken met powerleds. Hieronder een voorbeeld maar ze zijn er ook in wit en rood/wit.
Deze heb ik zelf al jaren voor mijn plantenbak. Ik nodig je uit kijken in mijn fotoboek om te zien wat deze kwaliteit doet.
Een TC 420 kan overigens met wat aanpassingen ook deze blaken wel aansturen.
 
Zelf geen ervaring mee, maar ik heb liever jmb (smd), hvp aqua etc. en geen ledstripje. Gekoeld worden ze ook niet, dus dat verkort de levensduur ook wel weer.
Superfish retroled zijn ook wel mooie dingen, niet zo heel duur en passen direct in de tl fitting.
Superfish laten voor wat het is. Neem kwaliteit!
 
Terug
Bovenaan