Wat is er nieuw

Wat heeft deze neon (is wel al dood)

kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Vanochtend heb ik een van m'n neon's dood gevonden, Hij heeft alleen een rare plek bij z'n buik, daarom dat ik dit topic maak.

Wat is je bakmaat ?
Rekord 800: 81*36*45

Wat zijn je waterwaarden ?
PH: 7.7
KH: 8
GH: 25+
PO4 10: 1
PO4 5+5: 0.5
Fe: 0

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze?
Eheim 2213: 440 ltr/u
Superfish Aqua-flow 400: 800 ltr/u

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
1x per week 1/4 deel

Om welke vis(sen) gaat het ?
1 neon tetra

Wat zijn de medebewoners ?
19 neon tetra's
3 platy's
6 pangio kuhlii's
x aantal mini-japonica
1 vuurgarnaal

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Een stuk van het grind veranderd voor zand

Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
Onbekend, Toen hij dood was een rare doorzichtig/wit/grijze plek op de buik.

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Niets

Hoelang heeft de vis het al ?
Onbekend

Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
ongeveer 1/2 jaar

Heb je een foto van de symptomen?
tjNd-QDYU2haiJ0cP9erNiSSGFSm91NY.jpeg

tjNd-QDYU2haiJ0cP9erNiSSGFSm91NY.jpeg

Oh ja, ik wilde net Flubenol gebruiken, alleen zag deze opeens dood liggen, dus had het nog niet gemaakt.

Opgezette buik, misschien wormen?
Maak de flubenol aan ,en behandel je bak.

In het geval van ziektes zijn overigens de waterwaardes NO2 en NO3 van groot belang. Als je die nog hebt zou dat prettig zijn

NO2 is 0, NO3 moet ik vanavond even meten. vorige week was dit 0

Z'n oog lijkt ook wel wat opgezet,zie je aan de andere vissen helemaal niks afwijkends?

Tot nu toe niets. Heb vanochtend ruim 2 uur voor m'n aquarium zitten kijken hoe de vissen doen. Zagen er normaal uit en deden gewoon hun ding. Vanavond even flubenol toevoegen en hopen dat het wormen zijn.

Waarom wilde je flubenol gaan maken dan? Had je al wormen gezien? Het kan wel zijn dat niet al je garnaaltjes het overleven, hoewel ik ook weleens een behandeling in een garnalenbak heb gedaan en de populatie vuurgarnalen niet aanzienlijk afnam...

Ik heb waarschijnlijk een planaria worm gespot. Hoezo waarschijnlijk: hij heeft een driehoekige kop.

Dat kan de dood voor zowel vissen als garnalen betekenen, ik heb 1 keer zo'n planariaworm in een garnaal zien kruipen, echt superzielig!

Jazeker, in een levende garnaal...moet wel zeggen dat de garnaal het overleefd heeft en gewoon verder heeft geleefd met een dode planariaworm onder zijn pantser (ik was toen al met de flubenol bezig)

Bizar hoor,wist echt niet dat dat kon.
Hier ook al vaker garnalen en planaria gehad maar zag de garnalen enkel zo af en toe omhoog schieten als er een worm te dicht in de buurt kwam.
Worm was toch wel weg na vervelling dan?

Ga ik wel vanuit, maar was een bak met veel vuurtjes en op gegeven moment heb ik het niet meer gespot...

Heb zojuist flubenol gebruikt. Na hoeveel dagen moet ik het herhalen en wanneer een waterwissel doen?

Na 2-3 weken kan je de kuur het beste herhalen en na een dag of 5 verversen,als je voor die tijd problemen ziet bij de vissen/garnalen kan je dan natuurlijk het beste eerder verversen.

Zelf denk ik eigenlijk dat je wat te snel naar dit medicijn gegrepen hebt want normaal gesproken zijn er altijd wel wat vissen in je bak die de wormpjes eten waardoor je er op een natuurlijk manier vanaf komt,is juist het voordeel tegenover een bak met alleen maar garnalen...

Dus komende donderdag verversen, over 2 � 3 weken herhalen en dan weer na 5 dagen verversen?

Klopt,je was al snel met reageren trouwens want ik had nog een stukje bijgezet in m'n vorige bericht 😉

Ik heb hem 1x gezien, maar gisteravond zag ik er volgens mij iets van 5 zitten, dus al met al is het denk ik wel beter dat ik het heb gebruikt, zeker als die neon ook wormen had.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan