Wat heeft mijn algeneter?


S

Steven v Velden

Guest
Heeft één van jullie enig idee wat er met mijn 2 algeneters aan de hand kan zijn? Heb ze al maanden maar komen sinds gisteren allebei soms naar boven om op de kop aan het oppervlak te zwemmen, lijkt me niet echt de bedoeling.

Alvast bedankt!
IMG_20170421_222832206.jpg
 
Dat lijkt me ook niet normaal nee (ik heb ze ook), kan je iets vertellen over je waterwaarden en een totaalfoto sturen? Dan is het iets makkelijker er iets over te zeggen.
 
Ik zou direct een luchtpompje erin hangen, kijken of het dan beter wordt.

Je wateroppervlak is heel stil, dus wie weet zuurstof tekort.
 
Ja dat was mijn eerste idee ook zuurstoftekort, vandaar ook de vraag naar totaal plaatje ivm beplanting. En dus inderdaad de filtering / beweging in het water.
 
Zitten er meer visjes in en hoe gedragen die zich?
 
Een totaalbeeld:
IMG_20170423_214146904.jpg

Luchtpomp met aircurtain gaat op tijdklok, totaal 3 uur per dag, verspreid over 6x een half uur. Temp 25 graden. Uitstroom filter 2 cm boven het wateroppervlak wat voor een klein beetje beweging zorgt.

Andere vissen gedragen zich normaal en eten goed. Ook de planten groeien goed, het potje op de voorgrond is zelfs voor stekjes die van andere planten afkomen.

Ps: het tape ben ik niet heel trots op, maar dit is nodig ivm een lek die ik niet goed gedicht krijg. Zonder de tape blijft hij uiterst langzaam druppelen door de druk.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
 
Wat voor filter heb je erin?
Ik kan hem zo niet zien.

Wat zijn de afmetingen van je bakje?
 
Lijkt me een veelste klein aquarium voor je vissen. Aan je kardinalen te zien is dat bakje misschien 30cm breed. Die willen veel meer heen en weer zwemmen en er wordt dan ook een minimale bakmaat van 80cm geadviseerd. Algeneters moeten ook groter zitten en in een ingedraaide bak zodat er wat te eten valt. Teveel vissen, al zou je wel voldoende voeren dan kun je dit bakje amper in balans houden. Zo'n nanocube is of voor garnalen of een betta splendens man, solitair zoals vaker gezegd op het forum.

Ik zou je adviseren om wat meer informatie in te winnen zodat je wat meer plezier hebt van je vissen.
 
Zoeken ze niet gewoon naar voedsel, kamlaag bv ? Ik heb het hier ook wel eens gezien ooit bij otocinclus en ze leven nog steeds.
 
Hoeveel liter is de bak en wat zijn dan de afmetingen?
 
Zo te zien aan de foto lijkt dit me een superfish 30 (35x22.5x31.5). Is inderdaad te klein voor de vissen en goed voor garnalen of een kempvis zoals genoemd.
Naast de kardinalen die te klein zitten, zitten je hockeysticks ook te klein. Ook dit zijn actieve zwemmers die ruimte nodig hebben dan de 35cm waar het naar neigt.
 
In zo n bak zou je geen visjes moeten doen zoals die op de foto.
 
Is jammer want aan het begin van dit jaar was al aangegeven dat je bakje niet voor vissen geschikt is en gaf je zelf nog aan het bij de vissen die je al had te houden.
Misschien een idee om voor een groter formaat te sparen Steven want dit bakje is bovendien nog lek ook natuurlijk.
 
En nog een kleine toevoeging: met deze beperkte inrichting en vooral beplanting zal denk ik bijna geeneen vis blij zijn, levert ook te weinig natuurlijk voer op voor je oto's.
 

Terug
Bovenaan