Wat is er nieuw

Wat heeft mijn betta man?

Chayenne12

Well-known member
Lid geworden
6 april 2022
Leeftijd
24
Onze betta man (de 1ste die we hadden gekocht) doet de laatste tijd wat anders... zijn vinnen zijn al best een tijd kapot. Dit kwam dacht ik door een vrouwtje waar hij mee geprobeerd te paren heeft. Maar sit is al een tijd geleden en ik zie bij m'n andere vissen hoe snel zo iets hersteld.
Nu zit ik hier een half uur te kijken. Hij eet wel maar hangt heel de dag maar een beetje. Hij kwam eerst altijd gedag zeggen als iemand langs liep of kijkt ofzo. Hij krult zichzelf on en hap hap naar zijn eigen staart.. er is niks voor hem veranderd. Ook heb ik water wissels gedaan (ik doe dit om de 2 dage. 40% ongeveer) ik was net te laat met filmen maar heb wel wat foto's van hem. Ook hangen zijn vinnen voornamelijk zo slap zoals op de foto. Als er een vrouwtje te zien is dan zet hij ze wel mooi op. Maar de rest zwemt mooi mer hun vinnen

Bijlagen

• 20220426_212538.jpg
    20220426_212538.jpg
    163.6 KB · Weergaven: 139
  • 20220426_212542.jpg
    20220426_212542.jpg
    213.3 KB · Weergaven: 118
Voor deze moest ik ook weer even wat zoekwerk verrichtten, ben zelf niet bekend met Betta's, maar vind het leuk om uit te zoeken waarom bepaalt gedrag voorkomt.

Er schijnt nog geen duidelijke of logische verklaring te zijn voor dit gedrag. Maar het gedrag, waarbij Betta's hun eigen vinnen beschadigen is wel bekend.
Men omschrijft verschillende, vermoedelijke, oorzaken.
1. Vinnen kunnen beschadigd raken door scherpe voorwerpen (planten, hout, stenen) in het aquarium.
2. Stress. Het is dan belangrijk er achter te komen wat de stress veroorzaakt. Denk aan te veel verlichting en geen schaduwplekken, slechte waterkwaliteit, te sterke stroming, agressieve medebewoners.
3. Erfelijkheid.
4. Verveling, doordat het aquarium te leeg is.
5. Opgekropte agressie, wanneer de Betta zijn agressie/dominantie niet kwijt of uit kan oefenen.
Screenshot_20220427-103147_Chrome.jpg

Het goede nieuws is dat de vin uiteindelijk weer herstelt zodra de Betta stopt met zijn eigen vin te beschadigen.
Maar dan moet je eerst achterhalen wat de oorzaak is. Ik zou in ieder geval drijfplantjes toevoegen als je deze nog niet hebt, dit veroorzaakt schaduwplekken en weerspiegelt de natuurlijke omgeving van Betta's.
Ook zou ik amandelblad, ook wel Catappa genoemd, toevoegen aan het aquarium. De zuren die hier vanaf komen zorgen voor een bruinige kleur van het water, de bladeren stimuleren natuurlijk fourageer gedrag en de zuren zouden een positieve uitwerking moeten hebben op de gezondheid van vissen.

Ik heb ook wel langvinnigen gehad en dan zie je zover ik mij herinner dat ze de meeste tijd de vinnen wel (deels) hebben hangen hoor. Ik denk dat het ook teveel energie gaat kosten als ze die lange lappen telkens op moeten zetten. Vaak zie je ook dat ze veel sneller vermoeid zijn en dat ze minder oud worden dus ik koop alleen nog maar kortvinnigen.

Voor deze moest ik ook weer even wat zoekwerk verrichtten, ben zelf niet bekend met Betta's, maar vind het leuk om uit te zoeken waarom bepaalt gedrag voorkomt.

Er schijnt nog geen duidelijke of logische verklaring te zijn voor dit gedrag. Maar het gedrag, waarbij Betta's hun eigen vinnen beschadigen is wel bekend.
Men omschrijft verschillende, vermoedelijke, oorzaken.
1. Vinnen kunnen beschadigd raken door scherpe voorwerpen (planten, hout, stenen) in het aquarium.
2. Stress. Het is dan belangrijk er achter te komen wat de stress veroorzaakt. Denk aan te veel verlichting en geen schaduwplekken, slechte waterkwaliteit, te sterke stroming, agressieve medebewoners.
3. Erfelijkheid.
4. Verveling, doordat het aquarium te leeg is.
5. Opgekropte agressie, wanneer de Betta zijn agressie/dominantie niet kwijt of uit kan oefenen.
Bekijk bijlage 342907

Het goede nieuws is dat de vin uiteindelijk weer herstelt zodra de Betta stopt met zijn eigen vin te beschadigen.
Maar dan moet je eerst achterhalen wat de oorzaak is. Ik zou in ieder geval drijfplantjes toevoegen als je deze nog niet hebt, dit veroorzaakt schaduwplekken en weerspiegelt de natuurlijke omgeving van Betta's.
Ook zou ik amandelblad, ook wel Catappa genoemd, toevoegen aan het aquarium. De zuren die hier vanaf komen zorgen voor een bruinige kleur van het water, de bladeren stimuleren natuurlijk fourageer gedrag en de zuren zouden een positieve uitwerking moeten hebben op de gezondheid van vissen.
Ja ik vind het zo gek. Hij heeft dit nooit gedaan. Hij heeft een huisje waar die in kan waar t donker is. Genoeg plantjes denk ik. Ook drijf plantjes en een stukje piepschuim voor schaduw. Het ligt is van half 10 tot 8 uur savonds aan. Hij kan ook zijn buurman niet zien. (Het glas spiegeld vanbinnen) ik ververs het water vaak genoeg er zit geen filter in dus teveel stroming kan het ook niet zijn. Ik kan alles bijna afvinken wat je hebt gevonden er is ook. Ik veranderd ofzo geen ander voer of iets. Ga straks even een grote water wissel doen kijken of dat helpt

Ik heb ook wel langvinnigen gehad en dan zie je zover ik mij herinner dat ze de meeste tijd de vinnen wel (deels) hebben hangen hoor. Ik denk dat het ook teveel energie gaat kosten als ze die lange lappen telkens op moeten zetten. Vaak zie je ook dat ze veel sneller vermoeid zijn en dat ze minder oud worden dus ik koop alleen nog maar kortvinnigen.
Ja zoiets dacht ik ook en ik denk ook vaak zijn zijn vinnen niet tw groot en te zwaar voor hem? Zijn vinnen zijn groter als z'n lichaam zelf. Ook zij de winkel dqt hik ongeveer 7 maanden oud was dus ziu nu 9 maanden zijn. Maar z'n vinnen zijn zo groot geworden. Echt zielig eigenlijk..

Ja daar heb je gelijk in en met wat stroming worden ze helemaal snel moe maar ja veel mensen kopen ze vanwege de mooie vinnen.

Misschien verveelt hij zich, zo te zien is hij de enige bewoner. Misschien iets van slakken of garnaaltjes toevoegen zodat er altijd wat beweging in de bak is en eventueel iets te jagen.

Sommigen zijn gek op garnaaltjes dus dat is wel een gok. Ik hou ze ook apart en zie dit gedrag niet. Misschien helpen drijvers en wat extra planten want daar houden ze wel van.

Ja daar heb je gelijk in en met wat stroming worden ze helemaal snel moe maar ja veel mensen kopen ze vanwege de mooie vinnen.
Ja dat klopt. Ja wij hebben er voor gekozen om ze zonder filter te doen 1 omdat ze allemaal apart moeten natuurlijk dan had ik nu 5 draaiende filtertje gehad.. en ik kan er ook geen 1 vinden waar de stroming zacht genoeg is. Ik doe nu om de 2 dagen een water wissel. Overgebleven voer pluk ik eruit met een pincet elke dag. Dus houd het zo schoon mogelijk. We hebben hem ook al het langst dus hij zou het meest gewend moet3n zijn aan hoe het gaat lijkt mij? Er waren nooit problemen. Tot ik gister zag dat hij z'n eigen staart dus eet. Waardoor heel veel op z'n plek viel waarom z'n vinnen nog niet hersteld waren bijvoorbeeld.
Dut hier onder is zn huisje het grotje is niet scherp. Ik heb die aan alle kanten en van binnen goed gevoeld. Hij heeft planten een mos bedje krijgt 2x perdag voer. Ik heb 3 soorten droogvoer en ook weer nieuwe bloedwormen besteld die krijgen ze om de zoveel tijd.
Ik heb echt geen idee wat ik fout doe of wat niet goed is

Bijlagen

• 16510576071715164516307850019351.jpg
    16510576071715164516307850019351.jpg
    233.3 KB · Weergaven: 93
Misschien verveelt hij zich, zo te zien is hij de enige bewoner. Misschien iets van slakken of garnaaltjes toevoegen zodat er altijd wat beweging in de bak is en eventueel iets te jagen.
Nee er zitten slakjes in. Met garnalen ben ik bezig maar ik zorg liever eerst dat die wat vermenigvuldigen voor ze allemaal opgeten worden haha. Ze zijn mega duur😂 heb gister rode gehaald ze moeten nog wat groeien en beetje voortplanten dan ga ij rustig kijken bij wie er garnaaltjes kunnen. Ik denk dat het bij deze betta wel kan. Maar ik heb een ander die pakt zelfs de slakken al😅

Wil hem niet meer stress geven maar heb hem nu even in de keuken gezet vers water en een verwarming mischi3n dat het dan beter gaat? Ze zitten ook zonder verwarming maar t water is rond de 22/23 graden dus dat leek me niet zo probleem. T wisseld ook niet vaak soms een graad warmer of kouder.
Er is nu wel goed t3 zien hoe kapot hij is... vind t zo sneu wil natuurijk voor al m'n bettas her beste maar zeker voor hem. Door hem heb ik me nieuwe hobby ontdekt 😅🥰

Bijlagen

• 20220427_131539.jpg
    20220427_131539.jpg
    228.5 KB · Weergaven: 91
Trouwens. Kan het kwaad als ze hun zelf zien? Want als ik in m'n bakken kijk zien ze hun zelf. Alleen weet ik niet of hun dit ook niet ze lijken d'r nooit echt op te reageren ofzo? En als ik ze tegen over elkaar laat dan reageren ze wel (ik heb dit uit getest om zeker te weten dat ze elkaar in de bakken niet kunnen zien zonder dat ik daar qat tussen steek)

Dat heb ik ook en hier reageren ze er ook niet echt op als ze zichzelf zien. Als ze dat wel doen dan gaan ze vaak met de vinnen uit voor de ruit dus dat herken je snel.

Dat heb ik ook en hier reageren ze er ook niet echt op als ze zichzelf zien. Als ze dat wel doen dan gaan ze vaak met de vinnen uit voor de ruit dus dat herken je snel.
Ja precies dat is bij elk aquarium volgende mij. Maar het gebeurd idd enkele keren dat hij er op reageerd en dan is het alleen de vinnen uit en meer niet. (En zo is het bij de andere 4 mannen ook even de vinnen en kieuwen uit en thats it)

Ik denk dat ze hetzelfde zien als wij, dus ze kunnen door het glas dat recht voor hun zit heenkijken, maar kijken ze naar een ruit die in een hoek van 90 graden staat dan zien ze dat het spiegelt.

Sinds vandaag 3 vriendjes bij hem gedaan 3 blauwe garnalen. Waarbij de andere man ze aan viel (in zijn eigen bak ik dacht probeer bij welke er wel of geen garnalen kunnen) keek hij er vol aandacht naar. Wel een paar x geprobeerd te happen maar ze zijn best groot en mega snel. Maar nu gaat het goed hij volgt ze en kijkt naar ze dus hoop dat hij zich snel beter zal voelen..

Bijlagen

• 20220428_151229.jpg
    20220428_151229.jpg
    173.9 KB · Weergaven: 93
Ik denk dat ze hetzelfde zien als wij, dus ze kunnen door het glas dat recht voor hun zit heenkijken, maar kijken ze naar een ruit die in een hoek van 90 graden staat dan zien ze dat het spiegelt.
Als ik in mijn bak kijk aan de binnen kant zie ik mezelf ook van dichtbij. Ook reageren ze nooit als ze bij dezelfde want zitten bijna tegen elkaar aan met 2 glazen wandjes er tussen. Denk niet dat dat het is. Maar ik denk idd ook dat ze wel gwn kunnen zien

Als ik in mijn bak kijk aan de binnen kant zie ik mezelf ook van dichtbij. Ook reageren ze nooit als ze bij dezelfde want zitten bijna tegen elkaar aan met 2 glazen wandjes er tussen. Denk niet dat dat het is. Maar ik denk idd ook dat ze wel gwn kunnen zien
Als jij je bak bekijkt aan de binnenkant kijk je van boven naar opzij, dus is dat nog steeds die hoek van 90 graden. Je zou je hoofd in het water moeten steken om echt goed te kunnen zien. 😉

Als jij je bak bekijkt aan de binnenkant kijk je van boven naar opzij, dus is dat nog steeds die hoek van 90 graden. Je zou je hoofd in het water moeten steken om echt goed te kunnen zien. 😉
Ook van dichtbij.. t zijn niet hele grote bakken ofzo. En open en water zit tot bijna de rand. Dus kan echt wel van goed dichtbij onder water kijken. Ook kunnen ze praktisch naast elkaar zitten zonder reactie. Laat ik ze aan elkaar zien dan reageren ze wel gelijk.

Ook van dichtbij.. t zijn niet hele grote bakken ofzo. En open en water zit tot bijna de rand. Dus kan echt wel van goed dichtbij onder water kijken. Ook kunnen ze praktisch naast elkaar zitten zonder reactie. Laat ik ze aan elkaar zien dan reageren ze wel gelijk.
Maar ik joop dat hij nu met z'n maatjes zich snel wat beter voelt. Ik kan ook de middelste bak nog afplakken maar ik bedenk niet dat t daar aan ligt

Weer even een update erg snel weer ja. Maar hij voelde zich denk ik erg alleen. Hij is nu echt weer meer zichzelf. Mooi showen enzo (voor zover het kan met z'n vinnen)
Hier wat leuke foto's vandaag genomen

Bijlagen

• 20220429_182822.jpg
    20220429_182822.jpg
    240 KB · Weergaven: 96
  • 20220429_182824.jpg
    20220429_182824.jpg
    178.9 KB · Weergaven: 89
  • 20220429_183114.jpg
    20220429_183114.jpg
    180.6 KB · Weergaven: 92
  • 20220429_183140.jpg