Wat is er nieuw

Wat heeft mijn Ramirezi vrouw???

remcovoortman

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2014
Leeftijd
24
Ik zag vanmiddag dat mijn ramirezi vrouw de hele tijd met haar neus omlaag zwom :koud: , is dit slecht?
zo ja is er nog wat aan te doen?

Groetjes Remco

Heb je een foto? Verder is het misschien handig om te volgende vragen te beantwoorden:

Wat is je bakmaat ?
Wat zijn je waterwaarden ?
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Om welke vis(sen) gaat het ?
Wat zijn de medebewoners ?
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Hoelang heeft de vis het al ?
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?

Mijn bakmaat is 60 liter.
waterwaarden weet ik niet en kan ik ook niet testen.
ik gebruik de aquael 230v filter.
ik ververs 1 of 2 keer per week het water en dan ongeveer 1/3 deel.
Het gaat dus om mijn ramirezi vrouw.
de medebewonders zijn: (ben nog niet zo goed in de latijnse namen)

2 x scholletje
2 x ramirezi
3 x kaap lopez killivis
7 x blauwoogje
2 x rhinogobius wuii
2 x rode ui slak
1 x blauwe waaierhandgarnaal
1 x naaldmeerval

Ik heb de laatste tijd niks veranderd in mijn aquarium. (alleen het houtblok iets gedraaid)
Ik heb nog niks gebruikt om het te verhelpen.
De vis heeft het sinds vanmiddag.
Ik heb de vis al een tijd.

Zo, echt niet meer? Vind je dat niet een beetje veel?
En een ratjetoe van vissen.
Met elke vis die je erbij zet, wordt het erger.
Je had al zoveel ziekten in die bak.

Het klinkt misschien lomp, maar als je Aphyosemion australe (de getoonde killie), blauwoogjes, ramirezi's en molly's gaat combineren heb je geen waterwaarden nodig om te weten dat er altijd een paar van die soorten op verkeerde waardes zitten:
- ramirezi: warm, zacht en zuur water
- Molly: warm, hard en alkalisch water, zouttoevoeging, groenvoer te eten
- blauwoogjes: koeler, neutraal water kan, liefst iets zacht en zuur
- Aphyosemion australe: koeler, neutraal water kan, liefst iets zacht en zuur

De Aphyosemion australes zijn de sterksten van dit stel en zullen dus het minst snel ziek worden bij verkeerde waterwaarden. Wellicht hebben zij ook iets meegenomen waar de anderen slecht tegen kunnen (bacteri�le infectie, zie opmerkingen Panchax).

Heb je hier wat aan gedaan,dan?

Zeeer veel vis voor 60 liter...

Vind ik

Bertus!!! Waar in het lijstje zie jij mollie staan!!??
Jullie zitten de hele tijd te zeuren over die mollie.
Wtf ik heb er niet eens een mollie in zitten...

Maar de ramirezi is al weer gestopt.

Daar gaan we weer Remco.

Je bent meerdere keren en door meerdere personen gewaarschuwd bij je plannen. Daar reageer je steeds fel op. En nu reageer je w��r fel.

Mensen kunnen ook eens een foutje maken, nietwaar?

~ Ivo

Ben het voorkomen eens met ivo

Je kan je toon wel een beetje inhouden toch?

Ieder mens maakt wel een fout in het leven
En dat mag ook

Als we toch fel bezig zijn tegen elkaar.

Dit vis bestand kan echt niet. Niet in een 60cm en niet in een 3 meter. Deze vissen passen echt niet bij elkaar. En waarschijnlijk ook nog te veel vis nu in een te kleine bak.

Neem het advies van de mensen hier eens aan. Ze hebben mij ook goed geholpen.

Mvg Jorrit

remcovoortman zei:
Bertus!!! Waar in het lijstje zie jij mollie staan!!??
Jullie zitten de hele tijd te zeuren over die mollie.
Wtf ik heb er niet eens een mollie in zitten...

Maar de ramirezi is al weer gestopt.

Ja, had hem weg kunnen schrappen, had hem niet zien staan.
Voor de rest is het net een grabbelton.

typisch gevalletje van ik gooi alles in mn bakkie wat ik leuk vind..
en de manier waarop je reageert denk ik niet dat je enig advies zal aannemen of er van zal leren.

wil je dit wel, dan zou ik toch echt wat aan je visbestand gaan doen.

Gelukkig dat de ramirezi weer gewoon zwemt, Remco
Ik vind de ramirezi een kwetsbaar visje en ik hoor niet van veel mensen dat ze veel ouder dan een jaar worden. Mijzelf ook niet gelukt. Heel regelmatig levend (diepvries)voer, een eigen territorium, en goede waterwaardes helpen hun weerstand opkrikken. Hierdoor worden ze minder kwetsbaar en kunnen langer leven.

Wat ik me afvraag is wat nu de precieze afmeting van je aquarium is in centimeters?

De Ramirezi is gewoon een vrij gevoelige vis die liefst aardig warm en heel zacht/ zuur water nodig heeft....
En ze zijn nogal doorgekweekt ook, vooral de exemplaren die je in dierenwinkels ziet. Je kunt wat dat betreft beter naar de kweker toe gaan.

En probeer iets aan je bestand te doen.
Ik weet het, er is zoveel moois en het is moeilijk kiezen. Maar doe het toch maar....

Ik heb zelf de ramirezi's leren kennen als een vis die best tegen een stootje kunnen.De verhalen van dat ze 'omvallen' ervaar ik zeker niet.

Maar als je ze niet onder de goede omstandigheden houdt, dan denk ik het weinig uitmaakt of je ze nou van een random winkel haalt of bij een goede kweker. Ook de ramirezi's van een goede kweker zullen dan wel redelijk snel op hun zij liggen.🙁

Visstick, mag ik zo vrij zijn om te zeggen dat ik dat absoluut niet met je eens bent. Zeker, het is zaak dat je de visjes houdt onder de omstandigheden die het beste overeen komen met de wensen van het beestje, maar de kwaliteit van de kweek is zeker wel van groot belang.

Er zijn tegenwoordig steeds meer (Oost-Europese) kwekers die onder meer de Ramirezi zodanig kweken dat ze geen enkele weerstand meer hebben. Het te lang doorkweken zonder de inbreng van nieuw bloed zorgt er wel degelijk voor dat de weerstand en kwaliteit van dit toch wel gevoelige visje rap achteruit is gegaan. Het is nu zelfs zoeken naar goede kwaliteit nakweek.

Erwin1982,ik ben het zeker met je eens dat ramirezi's die van een goede kweker afkomen er sowieso vaak mooier uitzien en ik denk ook gezonder zijn.

Maar ik heb ook ramirezi's van, waarschijnlijk,Oost Europese of Aziatische kwekers gehad (verkoper wist het niet zeker). Ook daar zaten prachtige exemplaren tussen en wanneer ik ze op zacht water hield was er ook vrij weinig aan de hand (op de vechtpartijen na dan wanneer er een 'koppel' ruzie kreeg).

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook heel wat ramirezi's aan me voorbij heb laten gaan in diverse winkels omdat het gammele visjes waren.🙁

Ga er maar vanuit dat de Ramirezi niet goed om kan gaan met je waterwaardes. Ramirezi's zijn NIET makkelijk. Met de beste wil in de wereld is het me niet gelukt om hier een koppetje langer dan 3 maanden te laten overleven. Ik ben er mee gestopt, te meer oo kvanwege de horrorverhalen van oosteuropese kwekers die het hele visje aan het kapotkweken zijn.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan