Wat is er nieuw

Wat heeft mijn vis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tessavb
  • Startdatum Startdatum
T

Tessavb

Guest
Hoi, mijn vis heeft een paar weken al bulten. Weet iemand wat dit is?

Bijlagen

• E357C315-7BE9-4B72-A2FA-78E178C881F1.jpeg
    E357C315-7BE9-4B72-A2FA-78E178C881F1.jpeg
    151.6 KB · Weergaven: 293
Ik kan het plaatje niet goed scherp krijgen, dus het is lastig te zeggen of het om tumoren gaat of om bacteriele infectie. Een scherpere foto of filmpje ( YouTube?) zou handig zijn. Om dingen uit te kunnen sluiten eerst een paar vragen:

- Hoe groot is je bak ( L x B x H, aantal liters)?
- Hoe is je filtering?
- Hoe vaak ververs je het water, en hoe test je het water?
- Hoe lang draait je bak al?
- Wat zijn de medebewoners en hoe lang heb je ze?

@Giebeltje Medebewoners zijn 3 andere sluierstaarten. Die hebben nergens last van. Ik heb ze gekocht rond oktober 2020. Ik probeer het elke week schoon te maken, maar soms met geen tijd zit er langere tijd tussen, dus ongeveer 3x per maand. Ik meet mijn water eigenlijk niet. Ik heb wel een zuurstofschelp op aanrader van de dierenwinkel. Ik heb een tico 48 aquarium. Rond de 50 liter als ik het goed heb. Ik denk zelf dat hij er geen last van heeft, want hij zwemt normaal zo als de andere. Dacht ook zelf eerst aan parings bulten maar ze zijn wel groot en veel. Filter heb ik op advies van de winkel voor het aantal liters gekocht.

Hoe kan ik een YouTube filmpje hier op zetten?

Zo?

Bijlagen

• FullSizeRender.mov
    3.1 MB
Filmpje gezien, en ik ben bang dat het hier inderdaad om een bacteriele infectie gaat. Je water is ook niet helder, ik denk dat je heel snel in moet grijpen wil je je vissen in leven houden.

Waar ik al een klein beetje bang voor was, lees ik inderdaad in je post. Je hebt 4 Sluierstaarten in 50 liter water. Ze zien er goed gevuld uit, dus dat betekent dat ze goed te eten krijgen. Sluierstaarten eten veel, en poepen dus ook veel, waardoor je waterwaarden omlaag gaan. Dit betekent dat er vermoedelijk veel Ammoniak en Nitriet in je water zit. Dit zijn stoffen waar je vissen ziek van worden. Hun weerstand gaat omlaag, en ze lopen bacteriele infecties op. Ik vermoed dat dit aan de hand is bij je vis. In onderstaande link staat veel informatie over de Stikstofcyclus.

Wat nu te doen? Allereerst heel snel dagelijks een waterwissel van minimaal 50% toepassen en zorgen dat je een druppeltestje voor je water in huis hebt. Dan kun je meten, en de waarden voor Ammoniak en Nitriet moeten echt 0 zijn. Daarnaast moet je op zoek gaan naar een grotere bak voor je Sluierstaarten. 100 cm breed is het minimum, aangezien je er 4 hebt. 120 cm is beter. Verder heb je van de dierenwinkel het advies gekregen om een filter passend bij je bak te kopen, maar bij Sluierstaarten is een tweemaal grotere filter nodig.

https://aquaforum.nl/threads/stikstofcyclus-speciaal-voor-goudvis-sluierstaarthouders.171486/

@Giebeltje Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga er mee bezig. Was al bij verschillende dierenwinkels geweest en die wisten van niks. Ook niet fijn dat ze mij gezegd hebben dat dit wel kan 4 vissen in zo’n aquarium.

Ik zou je dringend willen adviseren dit topic door te lezen https://aquaforum.nl/threads/artikel-in-opbouw-houden-van-sluierstaarten.68023/ want sluierstaarten kunnen als ze goed gehuisvest worden met gemak 20 jaar worden en onderstaand formaat, echter in uw aquarium mag je blij zijn als z emax 1 jaar oud worden 9sorry voor het negatieve verhaaltje maar het is helaas de waarheid)

goudvismannetje.jpg

@Giebeltje Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga er mee bezig. Was al bij verschillende dierenwinkels geweest en die wisten van niks. Ook niet fijn dat ze mij gezegd hebben dat dit wel kan 4 vissen in zo’n aquarium.
Helaas weten veel verkopers in dierenwinkels weinig over het correct houden van Sluierstaarten, maar moeten ze wel zo veel mogelijk spulletjes verkopen. " Nee" verkopen is er dus helaas niet bij, en daar zijn de vissen en de klanten meestal de dupe van :(( . In ieder geval is het fijn dat je de weg naar dit forum hebt weten te vinden, een mooie eerste stap naar een beter leven van je Sluiers. De foto hierboven laat overigens een Oranda zien die extreem veel ruimte heeft gehad, met onbeperkte hoeveelheid vers water en voer. Er zijn uit Engeland gevallen bekend van Oranda's die in meertjes zijn gedumpt, en hier in Nederland worden ook Goudvissen in het buitenwater aangetroffen die ooit door hun baasjes gedumpt zijn. Op het Goudvissenforum staan een heleboel interessante stukken over Sluierstaarten en Goudvissen, ik kan het van harte aanbevelen. Ook de afdeling Fotoalbums is erg leuk om te zien, dan krijg je een idee over de huisvesting en het formaat van de vissen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan