D
Dino
Guest
Wat moet ik hier aan doen. Onderkant van de stengels zijn helemaal kaal. Afknippen en dan terug steken?
Ik voeg de juiste dosering Sera Florena 1x per 2 weken toe. Verder niet. Ik ging er juist van uit dat de alg ontstond door teveel aan voedingstoffen.
Het licht brand van 16.00 uur tot 22.00 uur. 2x Superfish retro LED bright 18W.
Die retrolights van Superfish zullen het niet doen. Zoveel licht komt daar niet af. Zelfs denk ik dat het licht de bodem en dus de onderkant van de plant niet bereikt. Licht tekort dus! Het gaat hier om Bacopa, zo te zien. Je kunt ze gewoon afknippen en in de bodem steken. Ze wortelen snel.Wellicht is je verlichting van tweemaal 18W wat te heftig voor (de hoeveelheid planten in) honderd liter; in plaats van gedoseerde en gelijkmatige groei, vooral groei richting de lichtbron? Heb geen ervaring met LED, misschien is dit niet aan de orde (en krijgen de onderkanten van je planten inderdaad gewoonweg niet genoeg licht door overlappende begroeiing).
Is het mogelijk de "juiste" dosering Sera Florena in delen toe te voegen over die twee weken? Dus in plaats van ineens een "over"dosis voedingsstoffen, dagelijks/meermaals per week een afgepaste hoeveelheid? Voor mij en naar mijn idee werkt dit (ander merk vloeibare voeding) prima.
Heb hier voor gewone TL's gehad en dit licht is vele malen meer. Dus weinig lichtopbrengst van de superfish LED's gaat echt niet op. Is idd eerder teveel dan te weinig.Die retrolights van Superfish zullen het niet doen. Zoveel licht komt daar niet af. Zelfs denk ik dat het licht de bodem en dus de onderkant van de plant niet bereikt. Licht tekort dus!
Dat kan voor het oog zo zijn. Maar lichtintensiteit zo met het oog onderscheiden is erg moeilijk. Zo kan ik op het oog niet zeggen of de vele malen krachtiger balken van JMB die ik heb op, laten we zeggen 70% branden of 100% terwijl dit toch een behoorlijk verschil is. Maar misschien is het zo, ik ken de kwaliteit van jouw voorgaande buizen niet en kan dus geen verschillen aangeven. Wel kun je iets zeggen over de ledbuizen van Superfish. Dat Superfish helemaal geen waardes aangeeft bijvoorbeeld, je weet niet welke leds er gebruikt worden. Men geeft alleen aan dat ze 18 watt zijn. Hoe dat is op de bodem van je bak is dus niet na te gaan. Behalve dat je eens zou kunnen proberen te meten wat je lichtintensiteit daar is. Dat is dan ook wat ik bedoel. Dat kan een reden zijn voor bladafval onderaan je planten.Heb hier voor gewone TL's gehad en dit licht is vele malen meer. Dus weinig lichtopbrengst van de superfish LED's gaat echt niet op. Is idd eerder teveel dan te weinig.
Je schijnt niet te begrijpen wat ik bedoel; Wanneer er blad afvalt onder aan je planten is licht tekort een optie. Dat kan, ik beweer niet dat het zo is, maar dat kan een reden zijn. Als je zelf denk dat dit geen grond kan zijn, accoord, prima. Als je tevreden bent met je Superfish buizen ook prima. Je schrijft dat er meerdere merken zijn die geen waarden/informatie aangeven dat is inderdaad zo. In mijn ogen, maar dat is mijn mening en hoeft niet jou mening te zijn, kun je altijd beter kiezen voor die soorten die wel alle informatie geven over wat je koopt. En die zijn er ook genoeg.Mijn bak had gewoon standaard TL lampen in 2 kleur uitvoeringen 2x24watt T5. Ik snap alleen niet waarom mijn LED hier wordt afgedaan als niet toereikend. Je kent ze niet uit ervaring. Je baseert dat op het feit dat Superfish niet aangeeft wat de lichtintensiteit (Lumen waarde ) is. Ben aan het googlen geweest op LED verlichting voor aquaria en kom genoeg merken tegen die dat ook niet doen maar die wel een factor 5 tot 10 duurder zijn. Mijn ogen kunnen geen lichtsterkte meten maar het verschil tussen de TL verlichting en deze Retro LED bright is letterlijk een verschil van dag en nacht.
De eerste reageerders hadden het over voeding en vroegen om meer gegevens van de bak. Afgezien van de waterwaardes (doe ik zaterdag) geef ik die info. Nu gaat het ineens over mijn LED. Zoals gezegd. Ik ben er heilig van overtuigd dat het licht eerder te vel is dan te weinig. Liep er zelfs al aan te denken om 1 van de bright buizen te vervangen door een color variant. Iets minder licht en wat meer kleur waardoor de vissen ook mooier uitkomen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.