Wat is er nieuw

Wat in aquarium doen? 45 liter

F

Fishyy

Guest
Ik heb een aquarium gekregen en wil daar dolgraag mee beginnen.
Alleen heb ik geen flauw idee wat ik erin wil.
Ga komend weekend ideeën opdoen in een speciaalzaak maar misschien hebben jullie tips en ideeën.

De bak is 45 liter. Ik wil hem niet helemaal vol, en het liefst dieren met mooie kleuren.
Ook wil ik niet dat ik over een tijdje met allemaal kleine beestjes zit. Dus dat het fokt als een malle (voor zover dat een beetje tegen te houden valt dan)

Dus brand los!

Wat dacht je van een mooie Betta Splendens (man)? Je hebt daar verschillende kweekvormen van: Crowntail, Spadetail, Half Moon, Dumbo Ear, Dragon etc. En qua kleuren meer dan genoeg keus. Wel een vrij solitaire vis.

Wees bewust van de huisvesting die je kan bieden aan je vissen. Dan heb je een stuk meer plezier van je aquarium. Anders heb ik hier nog een tool waarbij je de maten van je tank in kan vullen om je zo te helpen oriënteren op een leuke vissoort of meerdere: http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp

Dat zou dan 1 vis zijn? Of kan daar evt nog wat anders bij? Wil hem niet te vol, maar 1 vis vind ik ook weer te weinig haha.

45 liter is ongeveer 30 cm zwemlengte? daar kan geen enkele vis in behalve dus een betta, om het simpele feit dat ze niet fatsoenlijk kunnen zwemmen, je bak is simpelweg te klein. Moet je even indenken: in het wild zwemmen ze in rivieren van kilometers lang en trekken dan ook best baantjes en dna stop je z ein een bakje van krap 30 cm? daarin verpieteren je visjes en worden doodongelukkig.

Wat kan wel?: garnalen, een koppeltje dwergkreeftjes

Garnalen zou misschien een optie kunnen zijn. Maar die gaan ook best hard met voortplanten toch?

45 liter is ongeveer 30 cm zwemlengte? daar kan geen enkele vis in behalve dus een betta, om het simpele feit dat ze niet fatsoenlijk kunnen zwemmen, je bak is simpelweg te klein. Moet je even indenken: in het wild zwemmen ze in rivieren van kilometers lang en trekken dan ook best baantjes en dna stop je z ein een bakje van krap 30 cm? daarin verpieteren je visjes en worden doodongelukkig.

Wat kan wel?: garnalen, een koppeltje dwergkreeftjes
Zelfde als kardinalen discus maanvissen, zwemmen ook in km lange wateren, en dan stop je ze in een 1meter 1.5meter bak

Hoef ook geen grote vissen hoor, paar kleintjes zou voldoende zijn. Maar dat kan dus ook niet begrijp ik.
Ik laat me sowieso nog even informeren in die zaak en als die met hetzelfde advies komen dan wordt het toch sparen voor een grotere.

Hoef ook geen grote vissen hoor, paar kleintjes zou voldoende zijn. Maar dat kan dus ook niet begrijp ik.
Ik laat me sowieso nog even informeren in die zaak en als die met hetzelfde advies komen dan wordt het toch sparen voor een grotere.
Garnalen blijven nog steeds een optie, en ja deze kunnen goed kweken, maar eer je er teveel hebt moet het wel erg hard gaan, of je gaat i.p.v. Neocaridina een stapje hoger naar Caridina garnalen, deze kweken minder snel en er zijn veel mogelijkheden mee, kijk anders eens in mij onderschrift over de 30 en 20 liter om een indruk te krijgen.

Dan ga ik me oriënteren op garnalen. Wil geen ongelukkige beestjes natuurlijk!

Dan ga ik me oriënteren op garnalen. Wil geen ongelukkige beestjes natuurlijk!

Ja inderdaad garnalen zijn erg leuk! Je kweekt zo je eigen legertje vuurgarnalen. En mocht je er echt super veel hebben dan koop je een mooie betta, mits voldoende schuilplaatsen. Die nano cubes zou ik echt voor scapes gebruiken en dan is vis bijzaak.

Je zou ook eens kunnen kijken naar vissen als de
[SUP]Boraras Brigittae en meer zogenaamde 'nano' vissen.[/SUP][SUP] Echter zit je saver met garnalen. Het is moeilijk zulke bakjes stabiel te houden.[/SUP]

Laatst bewerkt door een moderator:
De kans is aanwezig dat de verkoper die je spreekt wat al te optimistisch zal zijn over de bakmaat die vissen nodig hebben. 😛 Maar we horen wel waarmee je thuiskomt, haha.

Zelfde als kardinalen discus maanvissen, zwemmen ook in km lange wateren, en dan stop je ze in een 1meter 1.5meter bak
Hier moet ik je helemaal gelijk in geven Kees. Ik denk dat, hoe de hobby nu ingericht is, veel soorten stelselmatig te klein worden gehouden. Kleiner dan in het wild (duh) maar sowieso kleiner dan je zou moeten willen.

Kijk alleen al naar de lengte-diepteverhouding van bakken; die is vaak 3:1 of 4:1. Dan stop je (om mijn eigen situatie te schetsen) een vis van 10 centimeter in een 2-meterbak. Ziet er redelijk uit in de lengte. Niet ideaal maar redelijk. Maar dan moet je beseffen dat het dier in de diepterichting (50 cm) eigenlijk amper z'n kont kan keren, om het zo maar te zeggen. Wij mensen bekijken de bak van de lange kant en dan lijkt het ruim. En überhaupt neemt een aquarium aardig wat ruimte in, voor ons gevoel. Maar ik vermoed dat de gemiddelde vis die erin leeft het niet zo zal ervaren.

Ik ben zelf in elk geval van plan om bij een nieuwe aanschaf van een "hoofdbak" voor een flink diepere/bredere bak te gaan. Het maximum wat ik nog kan onderhouden vanaf het trapje. Minstens een cm of 70 als het kan. En dan geen gigavissen erin.

Nu nog die geldboom.

Laatst bewerkt:
Je zou ook eens kunnen kijken naar vissen als de
[SUP]Boraras Brigittae en meer zogenaamde 'nano' vissen.[/SUP][SUP] Echter zit je saver met garnalen. Het is moeilijk zulke bakjes stabiel te houden.[/SUP]
Ja en die term "nanovisjes" is zo enorm misleidend want ook die hebben minimaal 60 cm zwemlengte nodig, die term nanovisje slaat op het formaat visje en niet op watvoor aquarium ze in kunnen, en ookal zijn ze klein ze verpietern in zulke kleine aquaria

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja en die term "nanovisjes" is zo enorm misleidend want ook die hebben minimaal 60 cm zwemlengte nodig, die term nanovisje slaat op het formaat visje en niet op watvoor aquarium ze in kunnen, en ookal zijn ze klein ze verpietern in zulke kleine aquaria

Haha ja eens ben ook een voorstander van natuurlijk gedrag, is gewoon zoveel mooier om naar te kijken. Maar de andere kant is dan de ts ook zijn eigen fouten mag maken. Hij wil dan vanzelf een groter aquarium zoals wij allemaal XD

Het is echt onzin dat er geen vissen zijn die in een klein aquarium kunnen.
Als je repetoir beperkt is tot een Betta, kardinalen en corydoras, wordt het lastig iets te vinden, maar er is zoveel meer.

Maar het aantal liters zegt nagenoeg niks over welke en hoeveel vis je kunt houden. Dus:

Wat zijn de afmetingen van je aquarium (lengte x breedte x hoogte)
Wat voor filter heb je?
Welke waterwaarden kun je bieden? moeten ze op kraantjeswater of kun/wil je ook met osmose/demi/regenwater aan de slag?
Welk bodemmateriaal heb/wil je?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan