Wat is er nieuw

wat is de exacte wetenschappelijke naam van deze vis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter sid visjes
  • Startdatum Startdatum
S

sid visjes

Guest
c5C4Z-yfkgNM8OPhl9gmRvXetWIoXPlD.png

Na wat zoeken kwam ik uit op Gyrinocheilus aymonieri. Klopt dit?

En klopt het dat deze soort in aquaria niet groter wordt dan ongeveer 15cm?
Je leest vaak tegenstrijdige berichten over deze 'algeneters'. Vaak erg verwarrend.

Siamesche algeneter.
Etterbak in je aquarium.
Zwemt achter vissen aan om aan vinnen te knabbelen.

Die gaf hij al.

Aquariumvissen.net - Gyrinocheilus aymonieri

www.aquariumvissen.net/Gyrinocheilus_aymonieri.php

Gyrinocheilus aymonieri wordt onder zijn Nederlandse naam vaak verward met deSiamese Algeneter, de Crossocheilus siamensis. Deze vis wordt ongeveer ...

dus is het dus ook niet de siamese algeneter 😉

Nope, wordt wel vaak verward en verkocht onder deze naam (siamese algeneter) klaarblijkelijk.

Ook had ik m ook onder de naam Chinese algeneter ergens voorbij zien komen.

Ik zie ook tegenstrijdige berichten over lengte & gedrag, van 10 to 30cm, van rustige tot sloper van alles wat los en vast zit...

sid visjes zei:

Zo noemen ze de oto toch ?

Diesel1610 zei:
sid visjes zei:

Zo noemen ze de oto toch ?

Als je daarmee de Otocinclus bedoeld, dan denk ik dat niet, die komt namelijk uit Zuid-Amerika. Chinese algeneter is vaak de naam van de gastromyzon, beaufortia en sewellia soorten.

Gobio gobio (grondel) wordt ook wel eens verward met deze vis

In vrijwel alle aquariumwinkels waar ik ben geweest wordt G. aymonnieri verkocht onder de triviale naam "chinese algeneter", en zo zie ik hem ook in de meeste boeken en op de meeste aquariumsites. Volgens mij mag je dat dan ook wel de meest gangbare triviale naam noemen.

Ik heb zelf geen Gastromyzon-, Beaufortia- of Sewellia-soorten als "chinese algeneter" benoemd gezien. Maar ik sluit dat ook zeker niet uit, want dat is het nadeel van niet-wetenschappelijke benamingen: ze worden vaak lukraak gebruikt waardoor je een soort onder verschillende namen, maar ook meerdere soorten onder dezelfde naam kunt aantreffen.

Overigens hebben ook wetenschappelijke namen wel een nadeel, dat een rechtstreeks gevolg is van het wetenschappelijk zijn. Voortschrijdende wetenschappelijke inzichten maken dat met enige regelmaat de indeling van soorten in geslachten, (onder-)families en orden anders blijkt te zijn dan voordien werd gedacht, zodat ook de wetenschappelijke namen aan verandering onderhevig zijn.
Het voordeel is dat daardoor weliswaar van een bepaalde soort naast de op dat moment geldende naam een aantal "oude" synoniemen bestaan, maar dat de wetenschappelijke naam �n elk van die synoniemen steeds dezelfde soort aanduiden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan