Wat is er nieuw

Wat is de ideale filterpomp voor een Betta tank.

LeentjeVis

Well-known member
Lid geworden
3 december 2019
Leeftijd
44
Hoi iedereen.
Graag advies of iets waar mee ik iets kan.
Ik heb een Betta tank van ongeveer 45 liter iets meer kan ook. (46x30x40)
Maar ik zit te klooien met diversen pompjes.
Had een aqua flow 50 in zitten maar die redden het niet om schoon te houden.
Nu een aqua flow van100 maar zelfs op zijn zachtst is het te veel voor de Betta.
Dus wie kan me helpen wat is geschikt voor deze bak

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu een aqua flow van100 maar zelfs op zijn zachtst is het te veel voor de Betta.
Vreemd want ik gebruik deze al jaren op een 30 liter met een Betta. Je kan de uitstroom regelen en die staat hier niet eens op minimaal. Een sponsfilter werkt ook natuurlijk wel maar de luchtpompjes hoor je vaak weer.

Ja dat werkt net zo goed en als je een dubbel sponsfilter neemt kun je de sponzen om en om schoonmaken, de ene week links en de andere week rechts
Geweldig dank je wel. Dan gaan we op zoek naar sponsfilter.

Vreemd want ik gebruik deze al jaren op een 30 liter met een Betta. Je kan de uitstroom regelen en die staat hier niet eens op minimaal. Een sponsfilter werkt ook natuurlijk wel maar de luchtpompjes hoor je vaak weer.
Okay ik heb het idee dat hij veel kracht moet zetten om hoog te komen ( kan ook min idee zijn dan) met aqua 50 zag ik niet dat hij moeite had. Ieder visje is anders natuurlijk.
Bedankt

Je zou ook met verschillende uitstroomrichtingen kunnen experimenteren om te kijken of het dan beter gaat, Als je min of meer naar boven richt heb je vast minder stroming. En las het filter wat langer in gebruik is zal het vast ook wat minder stroming geven.

Ik ga ook inderdaad van alles proberen. En ja de filter langer erin dan gaat het inderdaad wat minder.
Bedankt. Ooit komt het goed.😊😊

Heb je een langvinnige want die hebben soms meer moeite met de stroming.

Heb je een langvinnige want die hebben soms meer moeite met de stroming.
Ik denk het zelf wel. In de winkel stond er toen niets bij alleen Betta man en alle info maar geen naam van het beestje via internet gezocht en hij kwam in de buurt van long tail

Bijlagen

• IMG_20220307_161553.jpg
    IMG_20220307_161553.jpg
    327.3 KB · Weergaven: 105
Ja die heeft lange vinnen en die worden sneller moet en rusten ook meer. Dan is meer stroming niet aan te raden. Uitstroom naar het raam of het oppervlak richten scheelt vaak al veel.

Je kan kijken of het lukt de stroming naar beneden/richting het glas te richten. Op die manier blijft de ruimte waar de vis het liefst zwemt, bovenin, zo rustig mogelijk.

Ja die heeft lange vinnen en die worden sneller moet en rusten ook meer. Dan is meer stroming niet aan te raden. Uitstroom naar het raam of het oppervlak richten scheelt vaak al veel.
Dank je wel.
Stroming net anders gezet nu even kijken hoe het gaat

Je kan kijken of het lukt de stroming naar beneden/richting het glas te richten. Op die manier blijft de ruimte waar de vis het liefst zwemt, bovenin, zo rustig mogelijk.
Stroming net anders gezet ga net zolang proberen en puzzelen tot dat het gewenste resultaat. Zo niet dan toch kijken voor een sponsfilter

Nu komt me man met een idee
We hebben nog een externe filter staan een Eheim classic 250 zo deze kunnen?

De eheim 250 verwerkt zo'n 400+ liter per uur. (Twee keer zo veel als de Aquaflow 100) Ik denk dat de pomp te krachtig is voor je kleine bak.
Persoonlijk zou ik simpelweg iets in de weg zetten wat de stroming onderbreekt, of de monding van de pomp op een spruitbalk plaatsen. (Lengte PVC met gaten om de X centimeter. Dit verdeelt het water over vele kleine straaltjes, wat lang niet zo hard stroomt.)

De eheim 250 verwerkt zo'n 400+ liter per uur. (Twee keer zo veel als de Aquaflow 100) Ik denk dat de pomp te krachtig is voor je kleine bak.
Persoonlijk zou ik simpelweg iets in de weg zetten wat de stroming onderbreekt, of de monding van de pomp op een spruitbalk plaatsen. (Lengte PVC met gaten om de X centimeter. Dit verdeelt het water over vele kleine straaltjes, wat lang niet zo hard stroomt.)
Dat klopt ik wilde er dan ook een kraantje tussen zetten zodat ik de stroming kan regelen en een andere spray bar maken

Een kraantje zal niet veel helpen. De druk op de opening van de slang zal enkel verhogen, maar veel langzamer zal hij niet gaan stromen. Verhoogt ook het risico van problemen met de filterpomp.
De spruitbalk vergroten is dan een betere eerste optie.

Overigens sta ik er op dat er een goede foto van je betta komt. Ziet er uit als een prachtbeestje. Schande om hem niet te showen 😉

De eheim zal prima werken. Je kan de stroming naar beneden of iets naar achteren richting het glas richten. Wanneer de stroming dan nog te sterk is, en dat is het snel, dan kan je de gaatjes van de spraybar wat uitboren, totdat de stroming rustig genoeg is geworden.

De stroming afknijpen met een kraantje is zelden een goed idee. De gebruiksaanwijzing zal informatie geven of het bij dat model een goede optie is.

De eheim zal prima werken. Je kan de stroming naar beneden of iets naar achteren richting het glas richten. Wanneer de stroming dan nog te sterk is, en dat is het snel, dan kan je de gaatjes van de spraybar wat uitboren, totdat de stroming rustig genoeg is geworden.

De stroming afknijpen met een kraantje is zelden een goed idee. De gebruiksaanwijzing zal informatie geven of het bij dat model een goede optie is.
Als ik al lees dat een binnenfilter teveel stroming geeft dan zal een potfilter helemaal teveel van het goede zijn.

Als ik al lees dat een binnenfilter teveel stroming geeft dan zal een potfilter helemaal teveel van het goede zijn.

Mee eens, maar bij het externe filter zit een uitstroom waarmee je meer kan doen denk ik?

Zeker omdat ze hem al hebben lijkt het me de moeite van het proberen waard. Ik denk dat je snel ziet of er een sterke stroming staat

Er staat een Dennerle scapersflow in de aangeboden sectie op het forum. Dat is een prima filter voor zo'n bakje. Ik zou daar eens naar kijken als ik jou was.

Er staat een Dennerle scapersflow in de aangeboden sectie op het forum. Dat is een prima filter voor zo'n bakje. Ik zou daar eens naar kijken als ik jou was.

Waarom denk je dat?

Omdat ik dat filter zelf gehad heb op een 50L en het een heel fijn filter is. (Het is overigens niet mijn filter dat ik daar aanbied, ik heb er op dit moment geen een.)

Omdat ik dat filter zelf gehad heb op een 50L en het een heel fijn filter is. (Het is overigens niet mijn filter dat ik daar aanbied, ik heb er op dit moment geen een.)

Ik heb al meer positieve verhalen over dat filter gelezen, leuk.

Het ging hier om specifiek een filter voor een langvinnige betta. Daarvoor moet je de stroming zo kunnen terugbrengen of richten dat deze weggevoerd wordt van het oppervlak, terwijl de meeste filters gericht zijn op uitstroom over het oppervlak . Liefst moet het langs de wand naar beneden, en dan zo rond. Is dat iets wat ook kan met dat filter?

Een sponsfilter zou dat ook kunnen, en een ander filter waarvan de stroomrichting goed kan worden aangepast ook denk ik.

Ik weet dat oud beheerder Ton de Eden gebruikte en die kun je aan de bak hangen en deze beviel hem prima.

• Leuk
Waarderingen: Drup
Ik heb al meer positieve verhalen over dat filter gelezen, leuk.

Het ging hier om specifiek een filter voor een langvinnige betta. Daarvoor moet je de stroming zo kunnen terugbrengen of richten dat deze weggevoerd wordt van het oppervlak, terwijl de meeste filters gericht zijn op uitstroom over het oppervlak . Liefst moet het langs de wand naar beneden, en dan zo rond. Is dat iets wat ook kan met dat filter?

Een sponsfilter zou dat ook kunnen, en een ander filter waarvan de stroomrichting goed kan worden aangepast ook denk ik.
Er zit een plastic lilypipe aan het filter en die kan je prima naar beneden richten. Je hangt het filter aan de bak, aan de achter- of zijkant en met de draaibare lilypipe heb je dan een hoop mogelijkheden. En het is een relatief klein filter, speciaal voor kleine aquariums, dus je hebt wel een beetje stroming, maar volgens mij goed te doen voor een betta.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan