Wat is er nieuw

Wat is de makkelijkste drijfplant?

ElineNL

Active member
Lid geworden
23 september 2021
Leeftijd
43
Zie titel eigenlijk 😀 Ik ben op zoek naar een drijfplant die het goed doet in dezelfde omgeving als javavarens, anubiassen en christmas moss. Die doen het in m'n bak prima, maar zou graag ook wat drijvers erin willen. Alleen m'n eerste 3 pogingen ( limnobium laevigatum, phyllantus fluitans, pistia stratiotes) hebben het niet overleefd.

Ik heb een open paludarium, 80x40,, 21-22 graden, geen CO2, gebruik geen plantenvoeding, PH ~7, weinig licht op verzoek van de bewoners. Heb zelf een lichte voorkeur voor grotere planten over kleintjes om te voorkomen dat alles aan de randen/hout blijft kleven tijdens waterwissels.

Ben benieuwd of jullie tips hebben.

Salvinia kun je nog proberen. Zijn wel kleine plantjes. Na een waterwissel drijven ze weer omhoog toch?
Drijfplanten hebben wel behoefte aan wat voeding. Zijn enorme nitraatvreters. Mogelijk doen ze het daarom niet zo goed.

Salvinia kun je nog proberen. Zijn wel kleine plantjes. Na een waterwissel drijven ze weer omhoog toch?
Drijfplanten hebben wel behoefte aan wat voeding. Zijn enorme nitraatvreters. Mogelijk doen ze het daarom niet zo goed.

Die ga ik es bekijken, dankjewel.
Ik heb flink wat hout/randen die deels onder water staan. Als het waterpeil zakt en daarna weer stijgt dan was m'n ervaring met in ieder geval de limnobiums dat ik met een pincet aan de gang moest om alle plantjes weer bovenwater te krijgen.

M'n nitraat zit gemiddeld tussen de 15-20 als ik meet (druppeltest). Is dat te weinig voor ze?

Die ga ik es bekijken, dankjewel.
Ik heb flink wat hout/randen die deels onder water staan. Als het waterpeil zakt en daarna weer stijgt dan was m'n ervaring met in ieder geval de limnobiums dat ik met een pincet aan de gang moest om alle plantjes weer bovenwater te krijgen.

M'n nitraat zit gemiddeld tussen de 15-20 als ik meet (druppeltest). Is dat te weinig voor ze?
Nee, 15-20 nitraat zou genoeg moeten zijn hoor.

Drijfbamboe is ook leuk spul maar vraagt wel redelijk wat licht.

eikenbladvaren en Braziliaanse Klimop

Zijn beide goede opties inderdaad en de Klimop kun je als je wil ook nog gewoon in de bodem zetten.

Thanks Jessica & Grant!

Van deze opties spreekt de eikenbladvaren me erg aan omdat ik al een aantal varens onder en boven water in de bak heb, dus dat zou mooi matchen. Dat wordt uitproberen en kijken of ie aanslaat 🙂

Van harte Eline met je verjaardag.

Gefeliciteerd en veel plezier van je keuze,

Gr. Ed

Thanks Jessica & Grant!

Van deze opties spreekt de eikenbladvaren me erg aan omdat ik al een aantal varens onder en boven water in de bak heb, dus dat zou mooi matchen. Dat wordt uitproberen en kijken of ie aanslaat 🙂
Het groeit bij mij erg snel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan