Wat is er nieuw

Wat is de naam van deze vis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter FreakinVonk
  • Startdatum Startdatum
F

FreakinVonk

Guest
Hallo allemaal,

Heeft iemand enig idee wat de Latijnse naam is van deze vissen?

SpSe8KE7RC9KeX0C3-B1qiGfkvsH_tzP.jpeg

Hoe kom je bij deze vissen, heb je ze zo zonder naam gekocht?
Hoe groot zijn ze ongeveer?

Zou het zo niet weten welke het precies is, vermoed een Midden-Amerikaan/Cichlasoma oid.
Hebben veel weg van jonge Jack Dempsey's (Cichlasoma octofasciatus).

Bedankt beide, lijken er inderdaad veel op.
Zijn niet mijn vissen dit btw, een vriend van me heeft deze vissen een paar weken geleden gekocht maar hij wist zo de naam niet.
Wou graag weten welke dit zijn omdat ze goed samengaan met de corydoras in zijn aquarium.
En gezien ik mijn visbestand toch wil uitbreiden met een niet standaard cichlide leek me dit een erg mooie vis.

Bedankt beiden!

panchax zei:
Hoe kom je bij deze vissen, heb je ze zo zonder naam gekocht?
Hoe groot zijn ze ongeveer?

Zou het zo niet weten welke het precies is, vermoed een Midden-Amerikaan/Cichlasoma oid.
Hebben veel weg van jonge Jack Dempsey's (Cichlasoma octofasciatus).

Wat betreft de grootte zijn ze ongeveer een cm of 5, en volgens mijn vriend zei de verkoper dat ze nog een keer zo groot worden.

Nou, deze Jack Dempsey's kunnen makkelijk zo'n 25 cm worden en ook heel onverdraagzaam zijn.
Het beste is om ze in een ruime soortaquarium te houden of eventueel met nog grotere Cichliden of grote snelle Zalmen of Barbelen bijv.
Lijken mij iig niet zo geschikt voor de meeste gezelschapsbakken. 😉

Lijken idd Jack dempsey,s. En ze hebben niet voor niets de naam van een boxer gekregen haha

Richvio zei:
Lijken idd Jack dempsey,s. En ze hebben niet voor niets de naam van een boxer gekregen haha

Is dat zo? Dat roept iedereen wel, maar heeft dat wel met elkaar te maken?

FreakinVonk zei:
En gezien ik mijn visbestand toch wil uitbreiden met een niet standaard cichlide leek me dit een erg mooie vis.

Bedankt beiden!

Heb je nog andere aquariums naast die 60 liter en 25 liter? Zo ja, welk formaat?

meksjoef zei:
Richvio zei:

Ik zeg het wat onhandig... Bedoelde, Is dat zo? Dat roept iedereen wel, maar hoe is die vergelijking gekomen? Is deze soort echt zo agressief of heeft die naam een andere reden 😉

Dat is inderdaad precies de reden dat ze 'm geen "Gerard Joling" hebben genoemd.

Echt prachtige vissen overigens.

Bovendien zou niemand een 'Gerard Joling' in zijn bak willen. 😛

Och Jack Dempsey verloor ook wel eens een knokpartijtje 😉

En zo is het met deze cichlide vast niet anders.
Denk dat Meksjoef met gemak 5 Midden-Amerikanen kan noemen die de J.D. degraderen tot een of ander lullig pispaaltje.

~ Ivo

meksjoef zei:
Richvio zei:

FreakinVonk zei:

Bedankt beiden!

Heb je nog andere aquariums naast die 60 liter en 25 liter? Zo ja, welk formaat?
Op het aquarium na waar dit topic over gaat niet (130x45x45)
Nog overwogen om er een 2de 25 liter bij te nemen voor andere garnalen maar geen formaat waar deze vissen een speciaalaquarium zouden kunnen krijgen in ieder geval.

Lees bovendien op meerdere websites dat er minimaal een 2 meter aquarium nodig is, dus dan gaat het wat deze cichliden betreft over.
Iemand wellicht nog een andere suggestie? Hoeft wat mij betreft niet een cichlide te zijn, maar wel ongeveer deze grote en het moet overweg kunnen met Corydorassen.

Met grootte doel ik dan op een cm of 5 tot 10 cm max.

Voor de Gerard Joling liefhebbers is het misschien een leuk idee om het artikel van Rene even te lezen (zie het artikel op NVCweb.nl). Daar wordt het ��n en ander duidelijk gemaakt over hoe die aan de naam is gekomen, in plaats van elkaar klakkeloos na te praten 😉 😀

@Ivo,
Ik weet inderdaad nog wel een paar soorten die Rocio octofasciatus op zijn plaats zullen zetten 😉

Deze wellicht een optie?
Ook de naam niet zo 1,2,3 kunnen vinden maar dit heeft dan weer een vriend van mijn vriend in zijn aquarium haha 😀
Deze vissen worden wel rond de 15cm maar zijn geschikt voor bij Corydorassen en zouden er andere cichliden bij moeten kunnen.
Alleen tijdens paartijd agressief maar dat is met (zo goed als) alle cichliden zo.

XYlcjdhi7BmPE0vjhnXzdatZjFP6f8pO.jpeg

Foto is genomen met een aardappel, maar zo kun je de rugvin in ieder geval goed zien.
lmTrdq6vq-81880EKp5HqSjb4k_PwV_p.jpeg

Dat is een thorichtys dame, ik denk een meeki? Zou ze niet bij corydoras zetten. Voor jou bak zou ik op zoek gaan naar een soort die wat minder bodemgericht is.

@Jelle, hoezo is dit een dame? Het is inderdaad een meeki, maar juist bij meeki is dit vrij lastig te zien. Bij alle overige in het Thorichthys geslacht is het veelal te zien aan de rugvin (deze laat dan een donkere vlek zien. Dit is echter niet waterdicht).

@Freakinvonk, de meeste cichliden combineren niet lekker met corydoras. Dit omdat beide zich in de onderste waterlaag bevinden en de Corydoras onhandig als ze zijn, dan wel eens door hun territorium ploegen. Dat is nou net iets wat de meeste cichliden niet erg leuk vinden.

Afhankelijk van je waterwaarden enz zijn killi of labyritnh vissen misschien wel iets voor jou. Maar dat is een beetje afhankelijk van de waterwaarden en medebewoners.

FreakinVonk zei:
Foto is genomen met een aardappel, maar zo kun je de rugvin in ieder geval goed zien.

Jeetje, kan je daar tegenwoordig ook al mee fotograferen ??? De wetenschap staat ook nergens meer voor 😀

@meksjoef, ik was er vanuit gegaan dat dit een volwassen vis is. Wat ik van meekis heb gezien zijn de mannen over het algemeen wat plomper en roder, ook zie ik bij deze vis geen punten aan de vinnen. Daarom ging ik er vanuit dat dit een vrouw was.

AquaVISie zei:
FreakinVonk zei:

Jeetje, kan je daar tegenwoordig ook al mee fotograferen ??? De wetenschap staat ook nergens meer voor 😀

Inderdaad, laatst zag ik een topic voorbij komen, dat je met een I-phone je waterwaarden mee kan aflezen. Mijn zes jaar oude Nokia kan ik alleen mee bellen en sms-en, erg ouderwets.
Mja alles veranderd, heb zelfs me eigen voorgenomen geen vissen meer te raden, want kom iedere keer weer met een oude naam aanzetten.
Al lijken mij dit ook Meeki's, vanaf zo'n +/- 8 cm zie je meestal wel hun geslachtskenmerken.

Meksjoef, heb trouwens de Rocio in een ruime gezelschapsbak gezien bij ongeveer twee keer langere medebewoners. Echt een rustig vredelievende vis, maar die anderen waren onder andere Pauwogen, oftewel Oscars. Maar waar komt Oscar eigenlijk vandaan, ken geen bokser met die naam iig. 😛

AquaVISie zei:
FreakinVonk zei:

Haha doelde meer op de kwaliteit maar dat moge duidelijk zijn 😀

Jelle Touwen zei:
Dat is een thorichtys dame, ik denk een meeki? Zou ze niet bij corydoras zetten. Voor jou bak zou ik op zoek gaan naar een soort die wat minder bodemgericht is.
Jammer, zou deze namelijk gratis over mogen nemen.
Zitten daar in een 80cm bak dus die ruimte zou ze verder wel goed doen, maar ga het risico dan maar niet nemen met mijn cory's.

meksjoef zei:
@Freakinvonk, de meeste cichliden combineren niet lekker met corydoras. Dit omdat beide zich in de onderste waterlaag bevinden en de Corydoras onhandig als ze zijn, dan wel eens door hun territorium ploegen. Dat is nou net iets wat de meeste cichliden niet erg leuk vinden.

Afhankelijk van je waterwaarden enz zijn killi of labyritnh vissen misschien wel iets voor jou. Maar dat is een beetje afhankelijk van de waterwaarden en medebewoners.

Killi's lijken me ook erg leuk, maar heb er veel over gelezen dat er maar een paar soorten zijn die geschikt zijn voor een gezelschapaquarium, zou je wellicht wat soorten op kunnen noemen die bijvoorbeeld wel samen kunnen met Corydorassen?
En wat zou ik er dan nog eventueel bij kunnen doen indien mogelijk?
Wou in het geval van cichliden het bestand toch beperken tot een koppel cichliden en de corydoras, maar Killi's worden naar mijn weten geen 20cm (gelukkig haha) dus zou daar nog wat naast kunnen?

De Fundulopanchax sjostedti bijvoorbeeld, zou dat kunnen?
pH is hier net iets boven de 6 en en gH ook rond de 6, temperatuur dan rond de 22 a 23 graden?

Misschien wat na�ef maar ben toch voor het koppel Thorichthys meeki gegaan.
Zaten veel te klein daar, en mocht het echt niet gaan dan verhuis ik mijn Corydoras naar de Rekord 800.
Ze zitten er sinds gisteren in en heb ze nog niet betrapt op vijandigheid naar de Corydoras toe.
Prachtige vissen, gelijk al meer "kleur" dus ga er van uit dat ze de extra ruimte op prijs stellen.

S7-IZOKRYC9vG-7J_LB8wkmvfbhFPZIg.jpeg

Betere foto's wat kleur betreft.

Het mannetje:

0IygWIE0NFV_d-DBOegmZKUFXkvnqO2m.jpeg

Het vrouwtje:

0IygWIE0NFV_d-DBOegmZKUFXkvnqO2m.jpeg

panchax zei:
Mja alles veranderd, heb zelfs me eigen voorgenomen geen vissen meer te raden, want kom iedere keer weer met een oude naam aanzetten.

Als dat het grootste probleem is valt het allemaal wel mee vind ik. Als er ergens geen bijhouden aan is dan is het wel de naamgeving van vissen Ik heb me de laatste weken wat meer daarin verdiept omdat ik bezig ben met alle namen uit onze database aan te passen aan de laatst bekende. Dan zie ik ooit vissen die wel 20 keer een andere naam gekregen hebben in de loop van de jaren. Zelfs de diverse grote sites op dit gebied hanteren ooit verschillende namen. Ik zou me daar dus niet zo heel erg druk over maken als ik jou was en gewoon die vissen blijven raden.

panchax zei:
Gewoon blijven raden. Synoniemen behoren goed gerekend te worden namelijk 😉

Mascha&Ivo zei:
panchax zei:
Gewoon blijven raden. Synoniemen behoren goed gerekend te worden namelijk 😉

Klopt helemaal 🙂

Het vrouwtje heeft helaas Columnaris opgelopen, deze nu even in een aparte bak gedaan.
Ik krijg morgen als het goed is Baktopur binnen en dan maar even behandelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan