Wat is er nieuw

wat is de officiele naam van stenenlikker?

• Onderwerp starter Onderwerp starter bono
  • Startdatum Startdatum
B

bono

Guest
ik zag in de winkel een paar algeneters. zij zeiden dat het stenenlikkers zijn. ik vroeg naar de officiele benaming aan hun maar dit wisten ze niet. dus ik een paar foto's gemaakt voor ik ze zou kopen wil ik wel goede informatie.

omschrijving: licht grijs met op de staart een stip zwart. eten algen van stenen zei men en worden circa 15 cm groot.

Dus hier maar navragen bij de kenners ...
even de foto's gaan zoeken hoor....

sorrie duurt even moet mijn fotoalbum eerst bijwerken om te kunnen uploaden.

Crossocheilus reticulatus

qiliBh0eLZi3GR87pDgi1ou6i2jiEzjk.jpeg

Dat lijkt de volwassen versie indderdaad wel. (deze zag ik niet in de winkel) alleen jonkies. 4 a 5 cm groot.

578243bono2006_0_82_20140123_21.jpg

hele slechte foto zal ff nieuwe zoeken :stom:
419589bono2006_0_82_20140123_21.jpg

Ze zaten in een show bak trouwens.

De vis op de foto's is de meest verkochte, en waarschijnlijk meest verkeerd gehouden algeneter in de handel: Gyrynocheilus aymonieri (chinese algeneter).

Als jonkie een vriendelijk visje dat inderdaad keurig de punt- en draadalgen in het aquarium opeet.
Als volwassen vis zo'n 15 tot 20 cm. groot, zeer agressief tegenover soortgenoten en sterk geneigd tot bijten in (met name wat langere) vinnen van andere vissen.
Daarnaast subtropisch en dus niet geschikt voor een tropisch (gezelschaps-)aquarium, reden waarom veel exemplaren de leeftijd waarop ze onhandelbaar worden niet halen.

Maar ooooh wat worden ze schitterend naarmate ze groter worden. :smitten:

Bij de juiste bakmaat (absoluut niet kleiner dan 100 cm) en zorgvuldig uitgekozen medebewoners (geen grote, trage zwemmers) kan je ontzettend veel plezier aan deze vis beleven. Houd ze altijd solitair. Zelfs in een bak van 200 cm. weten ze soortgenoten af te maken.

Het visje op de foto's is erg slecht op kleur.

Totaal mee eens!

@bono: Als je een vriendelijkere algeneter zoekt (wel regelmatig ook wat anders voeren) kijk dan 's op marktplaats voor een ancistrus.

Dit is absoluut g��n Gyrinocheilus aymonieri.

Duidelijk een Garra soort, mogelijk Garra rufa.

Waar zie je dat zo duidelijk aan? Met name het bekkie (grote zuigmond) doet me meer denken aan G. aymonieri dan een Garra-soort.

Vorm, lichte tekening, staart die een tekening mist. Ook ontbreekt bij de Gyrinocheilus aymonieri de band voor de staartwortel welke het visje op de foto van Bono en de Garra rufa wel hebben.

Een Gyrinocheilus aymonieri ziet er in stresskleur ook heel anders uit.

Gyrinocheilus aymonieri
Igv2Yzu2BHMpvmP76xZQEOzEpYEn-bwc.jpeg

Garra rufa
Igv2Yzu2BHMpvmP76xZQEOzEpYEn-bwc.jpeg

Thanx voor het meedenken !

De Gyrynocheilus aymonieri is het zeker niet deze heb ik zelf al 1 in mijn bak van 11 cm nu. Deze ziet er totaal anders uit indd. Daar ben ik het zeker mee eens.

Ik kan natuurlijk nog eventjes kijken op de garra soort of het goed overeenkomt.

Dat ze niet goed op kleur zijn klopt wel want ze werden gestoord omdat iemand er een aantal kocht zonder informatie op te vragen. Tja zelf persoonlijk beetje dom dus vandaar dat ik het wel eventes voor wou leggen hier op de site.

Ik weet wel dat ze vrij magertjes erbij zaten sommigen maar er zat ook geen alg zichtbaar in die bak toen ik keek wel was het water vrij vuil maar dat merk je ook op de foto's.

Ik ga nu eventjes onderzoeken naar de Garra soorten en eens vergelijken. Ik houd jullie op de hoogte !

En nogmaals bedankt voor de snelle reacties !

Ik ben even wezen kijken bij de soorten van garra.

Mijn bevindingen zelf lijken overeen te komen met de Garra congoensis Wat vinden jullie ???\

227474bono2006_0_82_untitled.jpg

@Jeroenw ik zoek indderdaad een vriendelijke algeneter maar (begrijp me niet verkeerd) ancistrus of zo iets vindt ik vrij breed worden. Mooi dat wel maar erg breed. Ik heb liever de voorkeur naar smallere vissen omdat ze al wat groter worden. Ik heb een bak van 200x45x50 dat is ruim zat maar staan ook veel stenen planten en hout in die ik wel op hun plek wil houden. Daarbij heb ik als vissenbestand het volgende nog erin.
1 algeneter (Gyrinocheilus aymonieri)
3 Apisto gramma cacatuoides vrouwen en 1 man red versie. Met vele jongkies.
5 cory dora (panda) (zijn er 3 overleden in de laatste 2.5 mnd.) gelukkig natuurlijke dood. Waren van iemand overgenomen en al op leeftijd. Deze worden wel uitgebreid naar een stuk of 10 binnenkort.
6 dwergalgenetertjes affinis

In mijn 80 cm bakkie heb ik om te ruilen/verkopen:
1 koppel Apisto gramma cacatuides orange Flame.
3 siamensis algeneters van 9 a 10 cm
(niet te koop of te ruil) 3 gele en 3 bruine appelslakken deze gaan als ik mijn dekruit afgemaakt heb in de grote bak.

De reden dat ik zoek naar echte algeneters is dat zij mijn jonge apisto's met rust laten en dus vandaar dat ik de 3 siamensis algeneters weg doe naar een beter onderkomen dan 80 cm bakkie.
Het koppeltje is omdat 4 vrouwen te veel zijn en dit vrouwtje is gehecht aan deze man maar de man joeg de andere man verschrikkelijk op dus besloten om dit paartje dan naar een beter onderkomen te doen.

Iemand interesse stuur ff pb

Al mijn vissen krijgen verschillend voer. de algeneters van komkommer, sla, courgette etc tot tabletjes.
de vissen diepvries artemia/ rode mug / zwarte mug / witte mug / cyclops / vlokken / granulaat.
jongkies krijgen nu stofvoer en binnenkort artemia.

Hier een nieuwe foto vandaag even daar gemaakt voordat ze gingen schoonmaken.
848122bono2006_0_82_20140124_14.jpg

ik heb met mijn telefoon moeten vergroten dus vandaar de pixels niet zo best maar wel beter het visje te zien.

Ok� top ! Dan heeft botia helemaal gelijk ! Nu even kijken wat deze vissen nodig hebben en hoe ze kwam karakter zijn. Dus google here i come

Inderdaad Garra rufa, een erg leuke vriendelijke vis die je in ene groepje moet houden.

Heb jij zelf ervaring met deze visjes Botia ? Het zijn best active visjes volgens mij als ik zo keek in de winkel. Ben wel heel benieuwd naar alle informatie die ik kan vinden of het ook echt wat is met mijn waterwaardes die gelukkig weer stabiel zijn al weer een week of 4. Ik heb jonkies van de apistogramma's dus als het echte eierverslinders zijn zou ik ze waarschijnlijk niet nemen aangezien ik toch wel een paar eitjes met jonge uit wil laten komen. Hoeft niet allemaal natuurlijk maar zo her en der een paar is leuk om op te laten groeien. Ik heb hiervoor al een uitzwem bak voor het geval ze wat groter worden.

Wat is de temperatuur in je bak? Garra rufa's zijn geen voltropische vissen. Kamertemperatuur is prima.

De temperatuur in mijn grote bak is 24 graden.

Is dit al te veel voor deze visjes ?
Ik zie alleen info over spa's maar echt over de visjes zelf is bijna niet te vinden.
(of zoek ik gewoonweg verkeerd op google)?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan