Wat is dit? Is het uberhaupt een alg en kan het kwaad?

Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Ik deed vandaag de gebruikelijke wekelijkse waterwissel tot ik achter in het aquarium groeiend aan een blad van mijn anubias een raar plant/koraal achtig dingetje tegen kwam. Heb het eraf getrokken en het kwam makkelijk los. Lijkt niet op alg wat ik ken, maar kan er niet zo goed achter komen wat het wel is. Hierbij een paar foto’s:

BC1D0D2F-9764-460C-9227-429D36C84C2D.jpeg
5659A638-114A-4164-8675-918FF7602FA1.jpeg
2D208604-2B3A-400D-B2E5-E3FBCEA5DAD0.jpeg
 
Staghorn? Is een hardnekkige algsoort en slim dat je het direct hebt verwijderd! Als ik het juist heb dan hè hihi groetjes
 
Lijkt een beetje op staghorn alg, maar dat is het niet volgens mij.
 
Staghorn? Is een hardnekkige algsoort en slim dat je het direct hebt verwijderd! Als ik het juist heb dan hè hihi groetjes
Vind het opzich best mooi, lijkt een beetje op koraal. Maar moet zeggen dat ik een beetje alg in mn aquarium op sommige plekken ook wel kan waarderen. Maar het kan dus iig geen kwaad, zou het staghorn alg zijn?
 
Het zat trouwens echt alleen maar dit kleine plukje op 1 specifieke plek, net aan het uiteinde van de spraybar (dus de plek met de hardste stroming in de bak).
 
Lees je vooral in op staghorn 😂 toen ik jong was had ik een aquarium wat ik nooit ververste. Wist ik veel dat dat moest. Die bak zat er vol mee en het woekerde verschrikkelijk! Maar in een “normale bak” met waterwissels... geen idee.
 
Lees je vooral in op staghorn 😂 toen ik jong was had ik een aquarium wat ik nooit ververste. Wist ik veel dat dat moest. Die bak zat er vol mee en het woekerde verschrikkelijk! Maar in een “normale bak” met waterwissels... geen idee.
Heb al even zitten lezen idd. Maar heb eigenlijk geen van de “oorzaken” heb wel een hele onverwachte nitrietpiek gehad een paar weken geleden nadat ik garnaaltjes gehaald had. Misschien dat het nog daarvan komt...
 
Inderdaad lijkt het op Staghorn wat je kan krijgen bij een nh3/4 piek.
 
Deze soort heb ik dus ook in mijn aquarium gehad, en nog steeds een beetje.
Gezien de structuur is het of lijkt het erg veel op staghorn.
De bekende oorzaken nh3/4 piek heb ik nooit gehad, ik vermoed dat ik het als cadeautje mee heb gekregen bij een andere plant.
Het vervelende is dat het bij mij alleen op de planten randen zit, de planten hebben er last van maar kunnen herstellen.
Deze algsoort reageert op easycarbo, het gaan dan in loop der tijd rood kleuren en sterft af.
Maaaaaaar...ze is hardnekkig, ben er een tweetal maanden zoet mee geweest omdat ik de easycarbo vanwege de vissen ( discus) niet zomaar kan verhogen.
veel succes
 
Terug
Bovenaan