Wat is dit op mijn planten?


Aqua-fan

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2023
Berichten
129
Leeftijd
35
Hey hey,

In mijn aquarium ben ik dit tegen gekomen, zie foto's. Mn planten groeien nog wel maar zijn niet zo mooi als ik van ze gewend ben, ze worden dof of donkerder. Wat is het en wat kan ik eraan doen?
 

Bijlagen

  • 20231006_141453.jpg
    20231006_141453.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 61
  • 20231006_141520.jpg
    20231006_141520.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 64
  • 20231005_145211.jpg
    20231005_145211.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 60
Lastig te zien maar ik maak er baard en draadalg van. Wat zijn je waterwaarden en wat voeg je toe en hoeveel licht gebruik je?
 
Mn waterwaarden test ik met zo'n stripje die zijn in orde. Maar misschien beter om nog meer te testen?
Wat ik toevoeg is voeding voor de visjes (vlokken klein beetje 1x per dag), voedingstabletten in de bodem voor de planten en floracell 1x in de 14 dgn.

Belichting is 10u per dag.
 
Net gelijk ff snel nog naar lfs gereden om alles qua waarden te laten testen. Alle waarden waren in orde, co2 en nh4 ook naast alle andere waarden.

Nu advies gekregen om toch licht terug te schroeven naar 8u en dan te kijken wat er gaat gebeuren. Daarnaast niet volgens de verpakking planten voeden 1x in de 14dg maar 1x per dag.

Is dat voldoende of hebben jullie nog tips. De middeltjes die ze hadden staan om de algen te bestrijden konden niet bij garnalen. Dus idd oorzaak aanpakken wat ook het meest logisch is om te doen, maar had fijn geweest als ik de huidige algen snel het aquarium uit kon krijgen.
 
Alle waarden waren in orde, co2 en nh4 ook naast alle andere waarden
Gelet op de alg denk ik toch dat er een co2 tekort is en vraag eenvolgende keer of ze de waarden willen opschrijven voor je.
Hoeveel lumen heb je boven de bak en hoeveel liter is deze?
 
Net gelijk ff snel nog naar lfs gereden om alles qua waarden te laten testen. Alle waarden waren in orde, co2 en nh4 ook naast alle andere waarden.

Nu advies gekregen om toch licht terug te schroeven naar 8u en dan te kijken wat er gaat gebeuren. Daarnaast niet volgens de verpakking planten voeden 1x in de 14dg maar 1x per dag.

Is dat voldoende of hebben jullie nog tips. De middeltjes die ze hadden staan om de algen te bestrijden konden niet bij garnalen. Dus idd oorzaak aanpakken wat ook het meest logisch is om te doen, maar had fijn geweest als ik de huidige algen snel het aquarium uit kon krijgen.
Je hebt je lichtduur teruggeschroeft wat betekend dat je de groeitijd van je planten verkort hebt. Waarmee de verhoudingen in je bak niet veranderen. Overigens is 8 uur een goede en meest gebruikte lichtduur. Maar bij een CO2 tekort, waar we hier aan moeten denken, moet je de lichtsterkte verminderen waardoor de groeisnelheid van je planten en daarmee de voedingsvraag waar dus ook CO2 bij hoort verminderd.
 
Is er anders een testkit waarmee ik het zelf allemaal kan testen? Dan hoef ik niet steeds heen en weer, maar was wel een goeie idd geweest om de waarden even te laten opschrijven. Stond er wel naast en alles was netjes in de goeie tabelwaarden, maar misschien dan toch beter als ik het thuis zelf kan testen, dan kan ik het ook met jullie delen.

We kwamen er gisteren alleen achter dat blijkbaar het aquarium snachts qua licht ook heeft aangestaan. Hier kwamen we achter toen we tijdschakelaar opnieuw gingen instellen. We hebben onlangs een verjaardag gehad met kinderen en denk dat er iemand het leuk vond er aan te zitten (knopjes drukken).....Ben bang dus dat het toch de hoeveelheid licht is geweest
 
tja...kinderen....

Colombo heeft goede, complete testkoffers. Bij Sera kun je losse tests kopen.
Wat ik weet van CO2 toediening is dat de pH, kH ed ook van belang is, en dan ben je waarschijnlijk handiger uit met de koffer.
Als je aquarium nog niet zo goed is ingedraaid, en je nietriet en ammoniak waarrden nog wat kunnen schommelen, zijn Nitriet- en ammoniaktesten wel handig.
Als het je alleen om de waarden NO3, PO4 en Fe te doen is, zou ik de losse tests van Sera aanschaffen. Anders zitten er in de koffer een hoop tests die je zelden tot nooit gebruikt.
 
Colombo is inderdaad voordelig en goed verder en als je co2 gebruikt of gaat gebruiken dan is een dropchecker aan te raden.
 
Oke bedankt! Ik ga er eens naar kijken.
 

Terug
Bovenaan