Wat is er nieuw

Wat is dit voor alg?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baris
  • Startdatum Startdatum
B

Baris

Guest
Hallo beste vrienden.

Kunnen jullie mij misschien wat voor alg dit is en hoe ik dit het beste kan bestrijden.

Aanvullend info:
Aquarium is ongeveer 63 liter met 1 TL-buisje. Licht laat ik 6 uurtjes per dag branden in de avond altijd.
Aquarium vangt normaal gesproken wel zonlicht op maar ik heb een speciaal doekje gemaakt die ik in de ochtend met klitteband aan mijn aquarium bevestig zodat deze geen zonlicht opvangt.

Heb er 2 filters in. 1 standaard juwel filter met pijpje omhoog gericht en een Aqua flow die ook ervoor zorgt dat de opverlakte beweegt.

Bak draait al ongeveer 1 jaar en ben langs de dierenzaak langsgeweest om de waardes te laten testen. Dit was in de veilige zone. Ik had het vermoeden dat ik een co2 tekort had maar dit was niet het geval. Vissen happen ook niet naar zuurstof.

Visbestand:
3 cory albino
5 tetras
2 kleine guppies
7 vuurgarnaaltjes.

Alg is wat slijmerig op de ruiten. Vorige week heb ik de ruiten schoongemaakt en 15 liter water ververst. Heb ook gelijk aquasafe erbij gedaan met plantenvoeding.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik had hier eigenlijk geen last van. Het is plots begonnen 🙁

IMG_0342.JPG

IMG_0343.JPG

IMG_0345.JPG

Op de onderste foto is de hele ruit groen. Is dat makkelijk weg te halen of moet je echt poetsen. Wat zijn de gemeten waterwaarden?

Je mag gerust minimaal 8 uur belichten want 6 uur is te weinig voor planten.

Het is wel makkelijk weg te halen. Ik had eerst 7 uurtjes het licht aan maar dit heb ik teruggezet naar 6 uurtjes. De waardes weet ik niet maar was volgens de speciaalzaak in de veilige zone. Ook geen co2 te kort. Want wilde plantjes gaan halen met de gedachte dat het te weinig was.

Ziet er uit als alg dat door inval van zonlicht komt. In combinatie met bruinalg. Bruinalg gaat vanzelf vaak wel weg. Je bak ziet er nog jong uit, bruinalg kom je veel tegen bij startende bakken.

Op de onderste foto is de hele ruit groen. Is dat makkelijk weg te halen of moet je echt poetsen. Wat zijn de gemeten waterwaarden?

Je mag gerust minimaal 8 uur belichten want 6 uur is te weinig voor planten.

Valt mij nu wel op als ik voor het aquarium sta dat de linker gedeelte geen groene alg is. Alleen de rechter gedeelte. Zou het misschien te maken hebben dat de uitlaat van de kleine pompje niet tegen dat rechter gedeelte is gericht?

Hoi Jesse,
Dit staat op de pagina van je link.
  • Een te laag CO2 gehalte in het water;
  • te voedselarm aquariumwater.
Het lag niet aan de co2 omdat de visjes niet naar zuurstof happen. En na het verversen doe ik de aanbevolen hoeveelheid aquasafe in het aquarium.

Ziet er uit als alg dat door inval van zonlicht komt. In combinatie met bruinalg. Bruinalg gaat vanzelf vaak wel weg. Je bak ziet er nog jong uit, bruinalg kom je veel tegen bij startende bakken.

Aan zonlicht zal het niet liggen omdat ik er een doekje eromheen vast maak. Je bedoelt toch ook niet dat het overdag pikkedonker in het bak moet zijn?

Ik had het vermoeden dat ik een co2 tekort had maar dit was niet het geval. Vissen happen ook niet naar zuurstof.

Ik begrijp je redenering niet helemaal hier. Vissen happen naar zuurstof bij een overschot aan co2. Dus te VEEL co2 in je bak maakt de vissen benauwd en e ze stikken. Zou kunnen dat je dat bedoelt dan lees ik het misschien verkeerd.

Aan zonlicht zal het niet liggen omdat ik er een doekje eromheen vast maak. Je bedoelt toch ook niet dat het overdag pikkedonker in het bak moet zijn?

Nee hoor alleen geen direct zonlicht. Ik had overwogen om wat makkelijke plantjes toe te voegen (enkele snelgroeier). Vind ook dat je niet veel planten hebt, zowel de gezondheid van je bak is er bij gebaat als de vissen die erin zitten.

De planten die er in zitten groeien die een beetje btw?

Ik begrijp je redenering niet helemaal hier. Vissen happen naar zuurstof bij een overschot aan co2. Dus te VEEL co2 in je bak maakt de vissen benauwd en e ze stikken. Zou kunnen dat je dat bedoelt dan lees ik het misschien verkeerd.

Nee hoor alleen geen direct zonlicht. Ik had overwogen om wat makkelijke plantjes toe te voegen (enkele snelgroeier). Vind ook dat je niet veel planten hebt, zowel de gezondheid van je bak is er bij gebaat als de vissen die erin zitten.

De planten die er in zitten groeien die een beetje btw?

De plantjes groeien wel hard. Alleen zitten bij een aantal blaadjes wat gaatjes in. Met co2 bedoelde ik eigenlijk dat er geen tekort aan zuurstof is

Voeg je voeding toe voor de planten?

Schiet mij nu wel binnen dat op de gedeelte waar de planten staan veel minder alg op de ruiten is dan de gedeelte waar helemaal niks staat. Of zou het toch met de richting van het pinpje zijn dat die gewoon recht vooruit gericht staat dan tegen de lange zijde voor?

Ooh oke, nou ik blijf bij mijn eerdere antwoord. Planten en alg zijn concurrent er hoeft maar iets van een tekort zijn voor die paar planten en de groei stagneert. Dan bied je eigenlijk een kans voor de alg om te bloeien.

Ooh oke, nou ik blijf bij mijn eerdere antwoord. Planten en alg zijn concurrent er hoeft maar iets van een tekort zijn voor die paar planten en de groei stagneert. Dan bied je eigenlijk een kans voor de alg om te bloeien.
Je raad mij dus aan om snelgroeiers te halen zoals cabomba waterpest etc?
Aan de stroming zal het niet liggen?

Volgens mij heb je een juwel rekord600. Die heb ik hier ook naast me staan. 1 TL buis, bij mij staat het licht van 14.00 - 24.00 aan. Ik heb waterpest, javamos, zwaardplant, crypto en riccia fluitans erin staan. De waterpest is een echte snelgroeier die onder die ene TL 3 cm per dag groeit op 3 toppen (ja ik kan observeren vanaf de bank haha)

Ik heb bijna geen last van alg en er zit een klein goedkoop filter op. Onderhoud is minimaal. Heb er wel redelijk wat garnalen in en 8 neon tetra's, ik zou zeggen een matige bezetting. Met voeding ben ik niet zo standvastig, steek meer tijd in mijn andere bak. Toch staat hij er erg mooi bij de laatste tijd. Ik zou inderdaad iets van waterpest halen en nog wat anders erbij, google ens rond er zijn genoeg planten die het in jou bak super doen!

Nee stroming in een 60cm zit sowieso wel goed, richt hem op het voorruit en je hebt een mooie circulatie! Kan altijd even in mijn fotoalbum kijken hieronder, staan wel foto's van het bakje

Volgens mij heb je een juwel rekord600. Die heb ik hier ook naast me staan. 1 TL buis, bij mij staat het licht van 14.00 - 24.00 aan. Ik heb waterpest, javamos, zwaardplant, crypto en riccia fluitans erin staan. De waterpest is een echte snelgroeier die onder die ene TL 3 cm per dag groeit op 3 toppen (ja ik kan observeren vanaf de bank haha)

Ik heb bijna geen last van alg en er zit een klein goedkoop filter op. Onderhoud is minimaal. Heb er wel redelijk wat garnalen in en 8 neon tetra's, ik zou zeggen een matige bezetting. Met voeding ben ik niet zo standvastig, steek meer tijd in mijn andere bak. Toch staat hij er erg mooi bij de laatste tijd. Ik zou inderdaad iets van waterpest halen en nog wat anders erbij, google ens rond er zijn genoeg planten die het in jou bak super doen!

Ja het is inderdaad de rekord 600. Ik zal morgen wel wat snelgroeiers halen. Guppys laten ze trouwens niet met rust en worden helemaal kaal gevreten hahaha. En zal het licht weer op 7 uur per dag terug zetten om te kijken of het idd aan te weinig planten en het licht ligt.
Maar moet ik dan wel de ruiten schoonmaken, water weer kwart verversen?

Nee stroming in een 60cm zit sowieso wel goed, richt hem op het voorruit en je hebt een mooie circulatie! Kan altijd even in mijn fotoalbum kijken hieronder, staan wel foto's van het bakje
Hoe kan ik in je fotoalbum komen. Ben nog vrij nieuw hier hehehe

• Leuk
Waarderingen: Rubz
Staat zo'n blauwe link onder mijn posts

Co2 en zuurstof is dus niet hetzelfde en aangezien je ook gaatjes hebt (dus een tekort ergens) hou ik het op een tekort aan co2. Ik wil weleens de waterwaarden weten en ook met een doekje kan er best nog veel licht in een bakje vallen.

Co2 en zuurstof is dus niet hetzelfde en aangezien je ook gaatjes hebt (dus een tekort ergens) hou ik het op een tekort aan co2. Ik wil weleens de waterwaarden weten en ook met een doekje kan er best nog veel licht in een bakje vallen.
Kan ik een tekort aan Co2 verhelpen door snel groeiende planten te halen?

Planten geven wel co2 af tijdens de nacht maar als je meer planten neemt dan is er overdag ook weer meer co2 nodig. dat zal denk ik dus niet echt werken.
Je kan eens kijken naar bio co2:

https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/Bio_CO2.pdf

Kan ik een tekort aan Co2 verhelpen door snel groeiende planten te halen?

Nee, maar je kunt wel je oppervlakte stroming minderen zodat je water minder zuurstofrijk is en door de gasuitwisseling de co2 die er is beschikbaar blijft voor je planten. Neem gewoon niet te moeilijke planten.

Nee, maar je kunt wel je oppervlakte stroming minderen zodat je water minder zuurstofrijk is en door de gasuitwisseling de co2 die er is beschikbaar blijft voor je planten. Neem gewoon niet te moeilijke planten.

Bedankt voor je tip. Ik heb vandaag een bosje waterpest gehaald. En paar dagen geleden heb ik het groen van de ruiten verwijderd maar had geen waterverversing gedaan. Mijn laatste wissel was 2 week geleden 25% ververst.

Moet ik nu weer water verversen omdat ik de ruiten schoon heb gemaakt en 2 week geleden voor het laatst heb ververst?

Ik zou wekelijks een wissel doen.

Bedankt voor je tip. Ik heb vandaag een bosje waterpest gehaald. En paar dagen geleden heb ik het groen van de ruiten verwijderd maar had geen waterverversing gedaan. Mijn laatste wissel was 2 week geleden 25% ververst.

Moet ik nu weer water verversen omdat ik de ruiten schoon heb gemaakt en 2 week geleden voor het laatst heb ververst?

kleine aquaria blijven beter in balans bij minder vaak verversen. Ik doe 1 a 2 emmertjes 1x in de 3 weken. Laatst had ik ook zonlicht in de bak en was na 3 dagen het hele glas groen. Nu de boom voor huis in blad is komt er bijna geen zon meer in en heb ik nog een lichte aanslag op het glas maar dan over een periode van paar weken. Gewoon even het glas schoonmaken dus, je hoeft niet perse te verversen. Al is het handig om je alg de verwijderen te combineren met een waterverversing omdat je zo veel wegzuigt. Het is geen must!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan