Wat is dit voor alg?

M

MichelS

Guest
Goedemorgen,

Weet iemand wat voor alg dit is? Ik kan het er gemakkelijk af poetsen met een tandenborstel. Dan wordt het een soort stof. Het komt alleen weer redelijk snel terug.
Het aquarium draait een jaar nu. Het is een Juwel Primo 110L. Ververs 50% water per week. De lampen 9u per dag aan standaard juwel leds.

De alg groeit ook op de niet snelgroeiende planten zoals de anubias. ook rond de filteroutlet zit het. Zijn dit diatoms? Red algae? volgens mij is het geen baardalg...šŸ˜©

20210525_172531.jpg


20210525_172233.jpg


20210525_172115.jpg


20210519_201857.jpg


Ik kan het er makkelijk afpoetsen met een tandenborstel dan ziet het er zo uit:
20210514_124113.jpg


Hierbij wat extra info:
  • Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al? : Juwel primo 110 liter. 1 jaar.
  • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)? : geen CO2. Temp 25C.
  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer? : 1x per week 50%
  • Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe? : 15ML per week profito
  • Voeg je CO2 toe aan het water? : Nee.
  • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze? : Nee
  • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen? : lampen 9u aan standaard juwel primo leds.
  • Om welke algen gaat het (indien bekend)? : geen idee.
Ik hoor graag jullie mening.
 
Kun je het er ook makkelijk met de vingers afhalen en het is een soort van vettig laagje? Als ik je beschrijving lees zou ik denken aan bruinalg maar ik twijfel bij de kleur en wat ik aan je planten zie.
Ik denk als ik de planten zo zie dat de Anubia te licht staat en dan kan het blad het niet aan en gaat lekken waardoor je algen krijgt. Deze plant vraagt een beschutte plek.
Weet je zo hoeveel watt boven de bak zit aan led en misschien kun je het water eens laten testen bij de lfs. De snelgroeiers staan er wel fris bij zo te zien.
Heb je ook nog recent iets aan je filter of bodem gedaan?
 
Kun je het er ook makkelijk met de vingers afhalen en het is een soort van vettig laagje? Als ik je beschrijving lees zou ik denken aan bruinalg maar ik twijfel bij de kleur en wat ik aan je planten zie.
Ik denk als ik de planten zo zie dat de Anubia te licht staat en dan kan het blad het niet aan en gaat lekken waardoor je algen krijgt. Deze plant vraagt een beschutte plek.
Weet je zo hoeveel watt boven de bak zit aan led en misschien kun je het water eens laten testen bij de lfs.

Ja vettig inderdaad je kan het zo van de bladeren afvegen met je nagels dan zijn ze weer als nieuw. Ik heb de anubias nu inderdaad verplaatst naar half schaduw. Lampen zijn 2x Novolux White LED80 van 10.5 Watt.
 
mijn gok gaat naar kiezelwier, een soort diatoom.
Geen persoonlijke ervaring mee, enkel met de groene en bruine variant.
Maar daar heeft gerust laten mij steeds het meeste geholpen.
Ik vermoed dat op een bepaald moment de colonie zo veel voedingsstoffen opneemt dat ze zichzelf gaan uithongeren en ze afsterven.

Dus mijn raad zou zijn... ff enkele maanden tanden bijten en het gaat vanzelf weg. Hoe meer je probeert te verwijderen, hoe sneller en hoe meer het terug zal komen.
 
mijn gok gaat naar kiezelwier, een soort diatoom.
Geen persoonlijke ervaring mee, enkel met de groene en bruine variant.
Maar daar heeft gerust laten mij steeds het meeste geholpen.
Ik vermoed dat op een bepaald moment de colonie zo veel voedingsstoffen opneemt dat ze zichzelf gaan uithongeren en ze afsterven.

Dus mijn raad zou zijn... ff enkele maanden tanden bijten en het gaat vanzelf weg. Hoe meer je probeert te verwijderen, hoe sneller en hoe meer het terug zal komen.

Oke daar dacht ik ook aan maar door de kleur twijfelde ik ook. Je ziet ook weleens rode cyano bacterie maar daar is dit niet slijmerig genoeg voor.
Als je het wegpoetst wordt het een soort stof en dat heb je vaker bij diatooms volgens mij.
 
Oke daar dacht ik ook aan maar door de kleur twijfelde ik ook. Je ziet ook weleens rode cyano bacterie maar daar is dit niet slijmerig genoeg voor.
Als je het wegpoetst wordt het een soort stof en dat heb je vaker bij diatooms volgens mij.
idd. zeer typisch zo.
 
Ik vermoed dan ook bruinalg en dat zie je vaak als er teveel organische belasting is de kop opsteken. Daarom zie je het vaak bij nieuwe bakken ook opduiken.
 
Terug
Bovenaan