Wat is er nieuw

Wat is dit voor een beest ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goofy82
  • Startdatum Startdatum
G

Goofy82

Guest
Ik zat voor mijn aquarium( verlichting uit ) met een zaklampje om te kijken of alles goed gaat daarbinnen.
Toen zag ik ineens een heel raar beest van ongeveer 1.5cm lang tussen de plantjes zitten.
Ik probeerde het met een klein schepnetje er uit te halen maar hij was ontzettend snel.Uit eindelijk heb ik hem er uit gekregen en meteen weggedaan.
Hier 2 foto's die ik nog snel heb kunnen maken.

473238_0_82_20140707_00.jpg

597447_0_82_20140707_00.jpg

Het had aan de achterkant 3 soort van vinnetjes.

Weet iemand wat voor beest dit is en of het schadelijk zou kunnen zijn ?
En of er dan waarschijnlijk nog meer in zitten ?

Lijkt op een libelle larve.

ik heb even gegoogled en het lijkt idd op een libelle larve.
Heb ook gelezen dat het wel schadelijk kan zijn voor je vissen omdat het echte rovers zijn.
Het uitkomen van een eitje kan zo'n 2 tot 4 weken duren, en heb mijn bak iets meer dan 4 weken staan dus dat kan wel kloppen.
Dan zullen de eitjes wel op de planten hebben gezeten.
Hopen dat er niet meer inzitten !!!

Waterjufferlarve. Kijk even rond in dit forum, in de zomer staan er gemiddeld 3 draadjes per week over libelle- en waterjufferlarven 😉

hou het maar in de gaten want meestal zijn er meerderen van. ik had zelf stuk of 4-5 eruit gehaald toen

Ik kan niet vinden hoe de eitjes er uit zien,misschien kom ik nog wat eitjes tegen ofzo.Ik ga het in de gaten houden !

Ik zou eigenlijk eerder meer larves verwachten dan nog eitjes. Als het in eerste instantie eitjes waren is er immers uit ��n daarvan al een diertje gekropen dat inmiddels een aanzienlijk formaat heeft bereikt.

~ Ivo

Daar dacht ik ook al aan,maar misschien toch handig als je weet hoe die eitjes er uit zien.Misschien voor de volgende x.

Kijk ik net weer in mn aqua met mn zaklamp zie ik er nog 2 zitten !!!!
Eentje het zelfde formaat als gister en een kleinere. Heb die grote weten te pakken maar die kleine is er vandoor.

Als je ze vangt laat ze dan los in een slootje of zo! deze dieren worden later schitterende rovers die ook hun plaats in het ecosysteem hebben!

Heb ze gewoon naar buiten gedaan,ik ga niet midden in de nacht naar een slootje lopen.Sorry

Ik had er ooit een binnen.Dat ding was echt groot en idd erg mooi. En maakte echt een herrie. Zal ff kijken of ik die foto kan posten.

Zo, en is het 1500ste topic van dit forum ofzo over dit onderwerp 😛

Als je ze binnen hebt maakt een juffer g��n herrie een Libel doet dat wel. Gisteren hebt ik nog een paar uur met de camera op een plek gezeten waar beide dieren in diverse soort voorkomen,echt genieten!

Als je zoiets nog nooit in je aquarium hebt gezien en je weet niet wat voor dier dat is ga je dat natuurlijk ff navragen.
Ik denk dat er daarom zoveel topic's over zijn.

Ik had idd een libel binnen.

Dit is die libelle die bij mij binnen zat vorig jaar.

594959_0_82_20130825_17.jpg

Dat is een mooie Libelle. Geen idee welk soort trouwens. Ws een dame deze vaak groen/geel van kleur zijn.

Dit zijn juffers waar jij Larven van had. (eigen foto)

10295209_560973467355703_8967589894651337242_o.jpg

Botia zei:
Dat is een mooie Libelle. Geen idee welk soort trouwens. Ws een dame deze vaak groen/geel van kleur zijn.

Dit zijn juffers waar jij Larven van had. (eigen foto)

10295209_560973467355703_8967589894651337242_o.jpg

Mooie foto!

Idd een mooie foto !
Die libelle was trouwens behoorlijk groot.Denk wel z'n 15cm.

Kijk die hele grote dat is deze:

Kenmerken:
Algemeen: Grote geel met zwarte libel met groene ogen.
Ogen: Groen, raken elkaar in 1 punt.
Poten: Zwart.
Borststuk: Zwart met grote gele schouderstrepen en meerdere gele strepen op de zijkant.
Achterlijf: Zwart met brede gele banden op het midden van de segmenten en smalle op de segmentgrenzen.
Vergelijk ook: Rombouten: Gomphidae. Glazenmakers: Aeshnidae

Zeer zeldzame zuidelijke soort.
Noord-Nederland: Afwezig.
Nederland: Zeer zeldzaam.
Vliegtijd: mei tot augustus.
Biotoop:
Bovenloop van beekjes.

Ik had 'm van de winter ook in mijn schuurtje. rustig laten zitten. is in de lente weer vertrokken!

881238bigsmoke_0_82_p8150268.jpg

Greetzz BigSmoke

Jammer dat de foto zo wazig is. Hij vloog bij mij gelukkig weer na 5 min naar buiten.

Tja, soms is snel niet zo goed en hij zat tegen een tl-lamp!

Greetzz Bigsmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan