Wat is dit voor kleur?(guppy)


MaaikeK

Active member
Lid geworden
11 juli 2021
Berichten
42
Hoi hoi!
Ik had een 2 nieuwe guppies gekocht (zodat de verhouding weer klopt)! Eentje heeft een aparte kleur, weet iemand toevallig wat voor kleur dit is? 😅 Ze heeft een doorzichtige staart en vinnen en een beetje gelig lichaam of zo iets. Hier is een foto:
056C8ED5-124B-471F-889E-D076E5D251F1.jpeg
 
Ook wel goudguppen of blond genoemd dacht ik
16501364377161195539122.jpg
die "gele guppen kunnen vele kleuren staarten hebben, hier met rood.
 
Wellicht kan lid @stanovic je dat goed uit de doeken doen want dat is de expert.
 
Nee, haar gup heeft niets te maken met lemon guppen.
Wellicht kan lid @stanovic je dat goed uit de doeken doen want dat is de expert.
Ik heb al een repliek gegeven via een persoonlijk bericht. Ze heeft me een pb gestuurd.
 
Ik heb al een repliek gegeven via een persoonlijk bericht. Ze heeft me een pb gestuurd.
Prima Stan maar dan ben ik wel benieuwd of je hier ook kort de naam van de Gup kan noemen want ik ben ook wel benieuwd.
 
Prima Stan maar dan ben ik wel benieuwd of je hier ook kort de naam van de Gup kan noemen want ik ben ook wel benieuwd.
Het is een blond vrouwtje :giggle:
 
Het is een blond vrouwtje :giggle:
Hihihi, ik heb het zelfde. Ik wil al dagen opschrijven dat ze lichtgeel is en Ella heet. :D Maar dat doe ik niet echt. Dat het er hier staat lijkt maar zo, hahahaha!
 
Prima Stan maar dan ben ik wel benieuwd of je hier ook kort de naam van de Gup kan noemen want ik ben ook wel benieuwd.
Zoals ik het Maaike al heb laten weten, is het gewoon een blond vrouwtje. Doch kun je zo'n blonde dame met transparante vinnen niet direct linken naar een bepaalde stam. Daar er meerdere siergupstammen zijn die een blonde grondkleur kennen, waarbij de vrouwen geen enkele aftekening danwel kleur in de vinnen bevatten, is determinatie van een stam wat lastig.
Het voordeel van zo'n blonde vrouw met transparante vinnen, is dat ze inzetbaar is om bepaalde kleurslagen danwel kleurpatronen van een bepaalde gupman kan doorgeven aan het mannelijk nageslacht. Dit uiteraard ervan uitgaande dat ze schoon is (vrij van opgeslagen zaadpakketjes van een eerdere paring of paringen. Zo'n type vrouw vererft namelijk de eigenschappen van haar eigen stam danwel lijn recessief. De uitzondering hierop is dat men een man gebruikt die zelf recessieve eigenschappen heeft. Dan is echter de vraag wie dan overheerst in de doorvererving: De man of de vrouw?
 
Dank voor je uitleg en bijzonder dat zo n gelige Gup dan blond wordt genoemd. Wordt de Lemon die uit mn link dan zo genoemd vanwege de kleur in de staart/vinnen?
 
Zon limoengup kan er ook coronabierkleurig uitzien hoor, dan vertonen de mannen een groenlimoenkleurig staartje en de vrouwtjes zijn pilskleur.

Maar ff zonder gekheid ,citroentetra, citroengele cichlde 'caruleus' etc.
'T blijven triviale namen, toen ik vroeger in de winkel werkte heetten ze goudguppies.
Van mij persoonlijk mogen ze dan qua grondkleuren ook nog wel als 24 karaat of roodgoud , zilverblond betiteld worden.

Ik wacht serieus op zebraguppen🤗
 
En hoe denk je zo'n zebragup te gaan fokken dan?
Een zebra met een gup kruisen?😳


😋
 
Nou voor horizontale strepen dan met de zebradanio kruisen en voor de vertikale strepen met met zebracichlide.
Dan het nageslacht kruisen om schuine strepen te krijgen.
Vervolgens alles op elkaar loslaten , en er zou een wijde variateit aan zebraguppen ontstaan waarbij elke zebragup een ander streeppatroon zal hebben net als bij de savannezebras.
Er moet dan wel nog bepaald worden of wit zijn met zwarte strepen oof dat ze zwart zijn met witte strepen.
Op internet gezocht dat zebras wel kunnen zwemmen, het voorgaande niet opgezocht maar ver gezocht.🙃
 
Dank voor je uitleg en bijzonder dat zo n gelige Gup dan blond wordt genoemd. Wordt de Lemon die uit mn link dan zo genoemd vanwege de kleur in de staart/vinnen?
Het is dusdanig dat we bij een dekkleur wel spreken over de kleur geel. Maar als grondkleur noemen we het blond. Blonde grondkleur bij guppen, wordt in de Verenigde Staten golden genoemd.
Aangaande de vrouw uit deze topic, kijken we feitelijk tegen de grondkleur aan. Zij heeft namelijk geen dekkleur.

De guppen uit jouw link hebben een gele dekkleur die overeenstemt met de kleur van een citroen.
Ik wacht serieus op zebraguppen
Het zijn niet echt zebraguppen, doch de tiger king guppen lijken er wel op. Misschien dat je die als basis kunt nemen om uiteindelijk een zebragup te kunnen kweken. Zo gek is jouw gedachte niet eens hoor...
 
16505640759971849913886.jpg
echt zoiets dat ik voor ogen had, blackbars tot vermillioen.
 
Bekijk bijlage 342712echt zoiets dat ik voor ogen had, blackbars tot vermillioen.
Deze bedoelde ik ook. De Tiger king cobra. Deze zou je kunnen gebruiken als basis om een zebragup te kunnen creëren. Dus dan is er werk aan de winkel om het patroon m.n. in de vinnen bij te werken om een fraai streeppatroon te kunnen bewerkstelligen.
 

Terug
Bovenaan