Wat is er nieuw

wat is dit voor meter?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bas511
  • Startdatum Startdatum
B

bas511

Guest
Ik hoop dat dit de goede plek is op het forum.

Ik heb dus een hele krat met aquariumspullen gekocht voor een prikkie (hoop ik). Zit dit er dus bij. Heeft ��n van jullie enig idee wat het is?

yFTk0N-5xX_jC0pYGjbIPXf3Q1grrC48.jpeg

yFTk0N-5xX_jC0pYGjbIPXf3Q1grrC48.jpeg

yFTk0N-5xX_jC0pYGjbIPXf3Q1grrC48.jpeg
 
Lijkt op een meter om het zoutgehalte in een zee-aquarium te bepalen.
 
Oke dat zou kunnen, heb ik dus niet zo veel aan haha
 
Hoezo niet? Wat brengt de toekomst.

en wil je artimea kweekvoer maken, gebruik je hem ook.
Zou er zuihig op zijn.
 
Oke ben benieuwd, zo kom je nog eens wat tegen 🙂
 
Het is een dichtheidsmeter. In het water laten tollen en de dichtheid aflezen.

Wetende wat voor watermengsel je meet kan je daaruit afleiden wat de concentratie in dit mengsel is.

Dit kan de zoutconcentratie in een water-zout mengsel zijn (denk inderdaad aan zeewater) maar net zo goed de alcoholconcentratie in een water-alcohol mengsel. Zolang de invloed van het mengsel op de dichtheid maar significant genoeg is kan je het meten met dit instrument.
 
Misschien is deze al wel antiek :S 😀.
 
Denk het niet, ik geloof dat de hedendaagse densimeters er niet bijster verschillend uitzien. Het is eenvoudig maar effectief.
 
Haha, het was ook meer als grap bedoeld want ik moet toegeven dat ik deze meters zelf helemaal niet ken Gapak 😉 . het is de eerste keer dat ik zoiets zie dus.
In mijn ogen oogt hij ouderwets, maar ze zijn zoals je zegt tegenwoordig misschien niks anders.
Ik durf er niks van te zeggen 🙂.
 
Ik zie ze regelmatig, bij ons op het werk hebben we er een heel assortiment van in de kast liggen en hebben we ze af en toe nodig. Ze zien er exact uit zoals op deze foto. Maar ja, nu vraag ik me af: liggen ze daar in die kast nu al 5 jaar of 40 jaar? 😛
 
Misschien weten je collega s dat die er al heeeeeeel lang werken 😀 😉.
 
Ja, zij die er werken van in de tijd dat een pH-automaat nog zo groot was als een koelkast 😉 😛
 
Is idd gewoon een zoutdobber en wordt nog steeds veel gebruikt .
Ik heb ook zo een modelleke ter vergelijking met de refractometer (nooit op 1 tje enkel afgaan)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan