Wat is er nieuw

Wat is dit voor vis? M'n andere vissen gaan dood...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aventurero
  • Startdatum Startdatum
A

Aventurero

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus ik hoop dat ik dit topic op de juiste plaats heb gezet en m'n foto niet te groot is.

Sinds enige tijd hebben we een aquarium. Niet al te groot (60 cm, 56 liter). We zijn gestart met een schooltje van 6 kardinaaltetra's, 4 guppies (2 man, 2 vrouw) en 2 vissen waarvan we de naam niet meer kunnen achterhalen. Na een kleine week hebben we het bestand uitgebreid met 5 ballonmollies (1 man, 4 vrouw) en kempvissen (man en vrouw). Later bleken we niet al te goed voorgelicht. De ballonmollies konden gaan eten van de vinnen van de kempvissen. Het gevolg. Een guppie, 2 kempvissen en een ballonmollie dood. Allemaal aangevreten Inmiddels ook een kardinaaltetra. E�n guppy ziet er niet al te best meer uit.

Nu hebben we de ballonmollies inmiddels terug gebracht en mogen vervangen voor andere vissen. Een schooltje messingbarbelen. Wij hadden de hoop dat het aanvreten van de vinnen voorbij zou zijn. Maar nu lijkt het toch alsof een guppy weer aangevreten is en dood gaat. De winkel heeft ons meerdere malen bevestigd dat het geen ziekte zou zijn. Alle informatie over de vissen hebben we gelezen, maar van ��n niet. Daarom vraag ik me af of het toch niet deze vis soort zou kunnen zijn die mijn vissen aanvreet. Kan iemand mij vertellen wat voor soort dit is? Met google kom ik niet verder.

Bedankt!

8
8
8

In principe zijn mollies vreedzame vissen die niet aan de vinnen van anderen eten. Wat een oorzaak zou kunnen zijn is het feit dat (zoals je zelf al zegt) je aquarium niet al te groot is. Net zoals alle levende wezens hebben ook vissen voldoende levensruimte nodig. En als er teveel bij elkaar zitten op een te kleine ruimte gaat dat dikwijls samen met afwijkend gedrag. Men gaat met elkaar op de vuist.

En als ik het wel heb dan is je onbekende vis ook een kweekvorm van de molly, nl een sluiermolly

Messingbarbelen worden 10cm en moet je koel houden 15-22 graden. Minimale bakmaat 1 meter

kardinalen - wensen een temperatuur van rond de 26 graden minimale bakmaat 26 graden.

Betta's wensen veel drijfplanten en rust. Deze combineren met mollie's en Guppen is niet aan te raden. Deze dieren zijn namelijk te druk voor bij een Betta.

Balloonmolly's wensen een bak van 80cm een temperatuur van een graad of 27en een zouttoevoeging en een plantaardige voeding.

De vis op de foto is een Zgn lierstaart Dustmolly die een minimale bakmaat wenst van 1 meter. Een vriendelijk soort normaal.

Heb je,je bak wel 3 weken laten indraaien? Je kan een nitrietpiek gehad hebben en tja dode visjes worden aangevreten door andere vissen.

Je visbestand is helaas om te huilen voor een 60cm bak.

Bedankt voor jullie reacties. Het was me al duidelijk dat het niet goed ging. Een gedeelte ligt bij mezelf, maar een gedeelte ook bij de voorlichting in de winkel. En het feit dat ze steeds weer nieuwe vissen meegeven. Inmiddels is het vissenbestand dus ook wat veranderd. Ik zal een nieuw topic openen om ��n en ander weer op orde te krijgen.

Bedankt!

Eerde heb ik een topic geopend over de naam van vissen, toen heb ik het al benoemd, diverse vissen zijn achter elkaar overleden. Allen waren aangevreten bij de vinnen. Deels komt het door slechte voorlichting in de winkel(s), maar ik zal de schuld niet alleen buiten mezelf leggen. Nou wil ik het graag goed doen, maar weet niet zo goed hoe dit aan te pakken.

Dit zit er nu in mijn aquarium:

2 Sluiermolly's / lierstaatmolly's, man en vrouw. Ik heb gelezen dat het beter is om deze in een harem te houden en dat ze in een grote bak moeten van 150 ltr. pH 7,5 - 8 en 24 tot 28 graden. En zout toegevoegd aan het water.

5 messingbarbelen, mannetje en 4 vrouwtjes. deze doen het goed bij een temperatuur van 18 - 24 graden en een pH van 6,0 tot 7,0

4 guppy's, 1 mannetje, 3 vrouwjtes (��n zwanger). kunnen in 18 - 28 graden, maar eventueel ook in koud water. Kunnen tegen zout in het water.

2 pantsermeervallen 23 tot 28 graden en pH 5,5 tot 7,0 en moeten eigenlijk in een school van minimaal 6 stuks.

5 kardinaaltetra's 23 tot 28 graden en een pH van 6,0 tot 7,0

Nou weet ik dat dit geen goed bestand is, zoals iemand al noemde 'je vissenbestand is om te huilen'. Kan iemand mijn tips geven wat ik nu het beste kan doen, zodat ik een goed op elkaar afgestemd vissenbestand krijg en welke pH waarde en temperatuur ik dan het beste kan aanhouden? Moet er dan veel beplanting in (wat is dan veel?) of juist niet. Ik begrijp dat ik daarmee afscheid moet nemen van sommige vissen of sommige apart moet zetten.

Ik heb maar een kleine bak, 56 ltr, 60 centimer.

Bedankt alvast!

Aangezien alles nogal uit elkaar ligt zal je eerst en vooral een keuze moeten maken welke hoofdvis je graag hebt. Kijk dan welke waterwaardes die nodig hebben en dan moet je gaan bepalen wat je er voor over hebt om die waterwaardes te halen. Kijk wat er bij jou uit de kraan komt, dan kan je zien of je iets moet doen. Let niet alleen op Ph maar ook op Gh . Daarna kan je om die hoofdvis een nieuw bestand opbouwen, rekening houdend met aantallen, lengte en onderlinge verdraagzaamheid. Zoals je ziet : dit doe je niet even in een paar minuten. Voor het bepalen van de mogelijkheden zou je de zoekfunctie van onze database kunnen gebruiken. Kom daarna eens met een voorstel en dan kunnen wij je eventueel verder helpen.

Suc6

Botia zei:
kardinalen - wensen een temperatuur van rond de 26 graden minimale bakmaat 26 graden.
Minimalebakmaat 80cm bedoelde ik.

Helaas is de voorlichting heel slecht in veel zaken. En ik ben benieuwd naar je topic.

@botia, het topic is samengevoegd met deze, kun je hiervoor terug lezen. Nog geen forumervaring, sorry!

@aquavisie, het wordt inderdaad een complex gebeuren zo. Ik heb net de Gh waardes die de vissen nodig hebben meteen in kaart gebracht. Ook heb ik even de waardes in mijn bak gemeten. Ik ga verder met zoeken, bedankt! Ik zie dat er erg veel niet goed is aan mijn bestand...

De beste tip is eigenlijk alles weg doen en een beter bestand op bouwen.

Bv

- 1x koppel Colisa chuna (vragen drijfplanten.)
- 10x Hyphessobrycon amandae of 15 x een Boraras soortje.
- 6x Corydoras panda (een zandbodem is wenselijk.

Temperatuur 22 graden.

Verder veel rand beplanting en een donkere achterwand (bv een zwart karton wat je achter je bak plakt.)

Er worden veel 60 cm-aquaria verkocht; helaas want het is een lastige maat om een visbestand voor te bedenken.
Voor de in de handel meest aangeboden soorten is het te klein, �f vanwege de uiteindelijke grootte van de vissen �f doordat het scholenvissen zijn die liefst met 10 of meer stuks gehouden moeten worden. In een aquarium van bv. 80 x 30 x 40 cm. Wordt het al een stuk makkelijker.
Misschien is het om te beginnen goed eerst eens af te wegen of je daar niet alsnog voor wilt gaan.

Van de soorten die je nu hebt kunnen de kardinaaltetra's en de Corydoras (pantsermeervallen) wel goed bij elkaar. W�l liefst minstens 12 kardinalen en minstens 8 Corydoras. Als je bij de 60 cm blijft zou respectievelijk 10 en 6 stuks misschien nog wel kunnen.
Guppen komen van nature onder de meest uiteenlopende omstandigheden voor (zelfs in zee!), dus die zouden er ook nog wel bij kunnen blijven (geen extra vissen bijkopen, het worden er vanzelf v��l, konijnen zijn er niets bij ...).

De molly's en messingbarbelen passen er niet echt bij, die zou ik zeker wegdoen (terugbrengen naar de winkel, op deze site ruilen of verkopen, of desnoods weggeven).

In 60 cm zou ik het bij de genoemde 3 soorten houden.

In 80 cm zou je er nog 1 of 2 soorten bij kunnen houden.
Als je voor een scholenvis gaat ��n soort, en dan gezien de verdeling over de waterlagen een soort die vooral bovenin actief is. En liefst een wat hoger gebouwde soort, dat combineert het mooist met de kardinalen en guppen. Bijvoorbeeld Carnegiella strigata (marmerbijlzalm) of Nannostomus marginatus (dwergpotloodvis) / N. beckfordi (gouden potloodvis).
Bij solitairen, koppels of harems zou ik sowieso minstens ��n oppervlaktevis kiezen, bijvoorbeeld de Colisa chuna die Botia al noemde.
Daarbij zou een koppel of harem (1m2v) Badis Badis (blauwbaarsjes) nog een mooie aanvulling kunnen zijn.

Ik wil je niets opdringen hoor, gelet op de mogelijkheden zou ik �cht nog eens serieus nadenken over een 80 cm bak .....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan