Wat is dit voor vis?


Hulst

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2020
Berichten
98
Leeftijd
58
Ik heb nog een keer jullie hulp nodig. Kan iemand vertellen wat voor vis dit is?

20201214_220537.jpg
20201214_220530.jpg

Als ik Google op siamese algeneter zie ik een vis die er wel op lijkt, maar toch echt anders is naar mijn idee. Heb ook het idee dat deze kleiner is dan de siamese algeneter.
Het is een vis die zich vooral in de onderste waterlaag bevind maar soms ineens omhoog schiet.
Ik vind hem (haar?) erg leuk en vraag me af of er een maatje bij moet komen. Of juist niet.
 
Leuke puzzel. Ik heb deze geloof ik eerder gezien maar wat was de naam dan ook alweer.....

Het is in elk geval:
- geen siamese algeneter (crossocheilus langei)
- geen chinese algeneter (gyrinocheilus aymonieri)
- geen garra-soort
- geen flying fox (epalzeorhynchos kalopterus)

Kun je misschien een videootje maken? ^^ Dat is het duidelijkst, maar meer foto's helpt anders ook. En hoe groot is hij, enig idee van de (minimale) leeftijd, manier van eten... :book:

Qua bouw komt hij wel in de búúrt van een siamees, dus wellicht aanverwant. Maar misschien ook totaal niet. 🧐


PS klopt het dat hij achter de rugvin nog een tweede, veel kleinere rugvin heeft? Of lijkt dat alleen zo?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie inderdaad ook een 2e rugvin (vetvin). Wel een karperachtige, lijkt het. Geen baarddraden, bek aan de voorkant. Inderdaad, leuke puzzel.
 
Characidium fasciatum denk ik, óf de C. brevirostre; dat wordt me niet direct duidelijk. Die laatste blijft in elk geval de helft kleiner.



Ik kwam daarop door te checken of karperachtigen überhaupt een vetvin kunnen hebben. Kon blijkbaar niet, maar bekende vissen die wél zo'n vin hebben zijn de karperzalmen (Characidae). Google images "characin bottom-dweller" en bingo.

Nu kan ik rustig slapen vannacht. 🤓😂
 
Laatst bewerkt:
Heel herkenbaar, dit. Ik moest naar bed, anders was ik ook door blijven zoeken. Determineren heb ik altijd al leuk gevonden. Ik heb hier ook een oude Flora uit 1925 of zo, ging altijd mee op vakantie, en een loepje ging ook mee. En een tas vol vogel- , vissen- en vlindergidsen. Nu met al die mooie websites is het helemaal leuk...dus ik snap Gino helemaal, en er zijn er meer...:))
 
M'n complimenten. Ik kwam niet verder dan vertellen wat het niet was :pp
 
Characidium fasciatum.
Die andere komt niet voor in de handel.

Groetjes John.
 
Nou Gino ik hoop dat je goed geslapen hebt. Via jouw link kon ik verder zoeken en kwam ik inderdaad op characidium fasciatum zoals John zei.

Blijkbaar niet heel algemeen verkrijgbaar. En de verschillende sites zijn het er niet over eens of je er meerdere in één aquarium kunt houden.
 
Laatst bewerkt:
Filmpjes.
Het eten is een tablet voor bodembewoners.
 

Bijlagen

  • 20201216_170038.mp4
    71.3 MB
  • 20201216_175350.mp4
    60 MB
Leuke filmpjes, en wat een geinig visje. Volgens de onderste link kibbelen ze onderling wel wat, maar kun je ze het beste in een groepje van 6 houden. Ze houden van stroming, en leven in het wild van insectenlarven. Diepvries rode muggenlarven, watervlooien, cyclops en artemia lusten ze graag.

"What do they eat?

Scientists have determined that these fish mainly eat insects. Their stomach contents consist largely of chironomid midge and other fly larvae, so frozen bloodworms are the perfect food — since that’s precisely what they are!

How do they feed?

Most adopt a sit and wait technique, perching on rocks and stones in fast flowing water simply waiting for any food items to drift past them.

They will also peck among rocks and gravel for morsels. Wild fish are said to feed mainly on insects and their larvae, so readily take frozen bloodworm in captivity, as well as brineshrimp, Daphnia and Cyclops.

With time they will usually take flakes, too. Some species have even been seen ‘digging’ for food."


"Are they peaceful?

Yes, they’re gregarious fish and prefer to live alongside their own kind, so always keep a group of six or so. They sometimes squabble among their own kind, but usually leave other fish alone. Safe in the community tank, they pose little threat to other tank mates."
 
Blijkbaar niet heel algemeen verkrijgbaar. En de verschillende sites zijn het er niet over eens of je er meerdere in één aquarium kunt houden.
Bij Ruinemans staan ze op de website onder de (waarschijnlijk verkeerde) naam Brevirostre. Wellicht dus dat je ze bij de LFS kan bestellen als je er meer zou willen. Al zal niet elke LFS Ruinemans als leverancier hebben.

Ik krijg de indruk van de verhalen online en van filmpjes dat ze qua sociaal gedrag vergelijkbaar zijn met garra's. Oftewel er kunnen soms wat botsingen zijn om favoriete plekjes in de bak of om eten, maar ze zijn wel het liefst met soortgenoten omringd. :)

Ik kan me voorstellen dat er ook uitzonderingen zullen zijn, of dat dieren die lang alleen hebben gezeten minder tolerant zijn naar nieuwkomers. Ook is er van de groep vissen waar die fasciatum onder valt nog dusdanig weinig bekend, dat soortdeterminatie lang niet altijd lukt. Het zou zomaar kunnen dat er gedragsverschillen zijn tussen soorten en een deel van de wisselende verhalen daaraan te wijten is. Who knows.

 
Als het deze is, zal in ieder geval elke LFS kunnen vertellen of ze bij Ruinemans kunnen bestellen .....
 

Terug
Bovenaan