Wat is dit voor witte aanslag?


sluiertje31

New member
Lid geworden
22 januari 2023
Berichten
3
Beste fisfanaten,

Enige maanden geleden viel me voor het eerst op dat mijn vissen onder de witte aanslag zaten. Ik heb toen heel het aquarium verschoond en opnieuw gevuld, en toen leek het weg te zijn. Een aantal weken later kwam het weer terug, en sindsdien is het eigenlijk een wekelijks terugkerende plaag of ziekte. Ik kan op internet geen vergelijkbare foto's vinden, behalve witte stip maar dat lijkt het niet te zijn. De aanslag begint op het compartiment waar het water doorheen stroomt (in dat compartiment zitten de filters en de pomp), en zit een aantal dagen later op de vissen.

Info aquarium:
- 2 sluierstaarten, 80 liter
- Avondverlichting
- luchtpomp, sponsfilter
- ik heb meerdere malen geprobeerd planten erin te doen, maar die trekken ze uit de grond en/of eten ze op. Ik heb nu alleen nog een anubias die aan een stuk hout zit.
- ik test nooit ph-waarden

Zie foto's in de bijlage. Als jullie verder nog vragen hebben, laat het me weten. Ik wil dit heel graag oplossen!

Groet,

Michael
Sluiertje31
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-01-22 at 13.39.24.jpeg
    WhatsApp Image 2023-01-22 at 13.39.24.jpeg
    45.9 KB · Weergaven: 68
  • WhatsApp Image 2023-01-22 at 13.39.42.jpeg
    WhatsApp Image 2023-01-22 at 13.39.42.jpeg
    39.2 KB · Weergaven: 68
  • WhatsApp Image 2023-01-22 at 13.40.23.jpeg
    WhatsApp Image 2023-01-22 at 13.40.23.jpeg
    30.1 KB · Weergaven: 68
Ik zie ze ook op het oog zitten, voor zover ik weet is dat niet het geval bij paaipukkels?

Voor het geval ik gelijk heb en het geen paaipukkels zijn:
Ik zit te denken aan onvoldoende waterkwaliteit. 80 liter voor 2 sluiers is aan de krappe kant. Het feit dat het direct na de waterwissel over is, en dan weer terugkomt, versterkt dat vermoeden. Er is vast wel iemand met meer sluierervaring dan ik, bijv. @michelle1 of @Jessie87 ?
 
Ik zie ze ook op het oog zitten, voor zover ik weet is dat niet het geval bij paaipukkels?

Voor het geval ik gelijk heb en het geen paaipukkels zijn:
Ik zit te denken aan onvoldoende waterkwaliteit. 80 liter voor 2 sluiers is aan de krappe kant. Het feit dat het direct na de waterwissel over is, en dan weer terugkomt, versterkt dat vermoeden. Er is vast wel iemand met meer sluierervaring dan ik, bijv. @michelle1 of @Jessie87 ?
Ja die paaipukkels kunnen overal zitten op d ekop, als het echt op het oog zit of net ernaast vind ik lastig beoordelen
 
Ik lees dat het ook op de filter zit en daar komen normaal geen paaipukkels voor maar goed dat kan iets anders zijn.
 
Ik zie ze ook op het oog zitten, voor zover ik weet is dat niet het geval bij paaipukkels?

Voor het geval ik gelijk heb en het geen paaipukkels zijn:
Ik zit te denken aan onvoldoende waterkwaliteit. 80 liter voor 2 sluiers is aan de krappe kant. Het feit dat het direct na de waterwissel over is, en dan weer terugkomt, versterkt dat vermoeden. Er is vast wel iemand met meer sluierervaring dan ik, bijv. @michelle1 of @Jessie87 ?
Ik vermoed als het weer weg gaat dat het waterkwaliteit is 2 sluiers op 80 liter is wel erg weinig. En ook geen goede buitenfilter. 2 belangrijke dingen om sluiers te houden en ook gezond te houden is voldoende ruimte. Minimaal 50 liter dus liever meer per sluier en minimaal 1 meter aquarium om te kunnen zwemmen. Mijn bak die morgen komt is 120 lang 40 breed en 60 hoog. 240 liter hier komen 3 of 4 sluiers in en een buitenfilter jbl 1502. En sluiers zijn ook groepsdieren dus liever meer dan 2. En elke week minimaal 50% water wissel. Dit is mijn advies en Hopelijk doe je er iets mee.🫣
 
2 belangrijke dingen om sluiers te houden en ook gezond te houden is voldoende ruimte. Minimaal 50 liter dus liever meer per sluier en minimaal 1 meter aquarium om te kunnen zwemmen.
Op zich een redelijk goed uitgangspunt, maar zou dit liever zien als voldoende ruimte. Dus niet per definitie 50 liter per vis of minimaal een meter. Wellicht als je van standaard bakken uitgaat kom je snel op een bak van een meter. Maar in mijn ogen is het allerbelangrijkste een goed en oversized filter systeem.
 
Op zich een redelijk goed uitgangspunt, maar zou dit liever zien als voldoende ruimte. Dus niet per definitie 50 liter per vis of minimaal een meter. Wellicht als je van standaard bakken uitgaat kom je snel op een bak van een meter. Maar in mijn ogen is het allerbelangrijkste een goed en oversized filter systeem.
Dat heb ik ook nog geciteerd ergens in deze topic. Het is en filter en goede verzorging en voldoende ruimte. 👍
 
Hi allemaal,

Dank voor jullie (snelle) reacties zeg! Hier heb ik heel veel aan. De 50% waterwissel per week doe ik sowieso altijd al maar ik heb er nooit bij nagedacht dat de aanslag zou komen door slechte waterkwaliteit, omdat ze dus te weinig ruimte hebben. Het is inderdaad vrijwel meteen weg als ik een waterwissel doe, dus dan zal het denk ik geen plaag of ziekte zijn. Ik ga mij oriënteren op een nieuwe, grotere bak. Ik zal ook kijken of ik budget heb voor een buitenfilter.

Groet,

Michael
Sluiertje31
 
En hebben jullie ook tips voor planten die sluierstaarten niet aanvreten of wegtrekken?
 
Kun je ze soms wat kortgekookte brandnetel bijvoeren om aan de groenvoer behoefte te voldoen.
Heb je er al eens cryptocorines, javavaren of anubias in geprobeert.
 
Vaak kun je op marktplaats voor weinig geld wel een buitenfilter kopen.
Ik weet niet of dit haalbaar is voor je:

 

Terug
Bovenaan