Wat is er nieuw

Wat is dit voor ziekte ? Een schimmel ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Skillrz
  • Startdatum Startdatum
S

Skillrz

Guest
Hallo allemaal ,

Wie weet wat er hier aan de hand is ?
Deze bak heeft 8 weken ingedraaid.
Inmiddels zitten er 5 cherrie barbelen in , 2 dwerg gourami , 2 antenne Baarsjes.
Helaas heb ik denk ik niet goed opgelet want eenmaal thuis na een dag of 2 zie ik een barbeeltje met witte stip.
Behandeling gestart , witte stip verdwenen en nu zie ik een antenne Baarsje met denk ik een schimmel. Wat moet ik nu doen ?
Alvast bedankt

Bijlagen

• IMG20210422204307.jpg
    IMG20210422204307.jpg
    285.2 KB · Weergaven: 141
Aiii da's een lelijke plek, en al best ver gevorderd. Niet heel scherp te zien, maar zoiets is meestal bacterieel.
Om geen tijd te verspillen zou ik als ik jou was morgen z.s.m. naar een goede aquariumzaak gaan en ze de foto tonen. Misschien lukt het je om een scherpere te maken.
Dit soort dingen hebben ze ongetwijfeld vaak zien langskomen, en dan mag je ervan uitgaan (...) dat ze een middeltje hebben liggen dat ertegen werkt. 🙃

Hopelijk kan men je verder helpen. Laat ons weten hoe het afloopt..? 🙂

Antennebaarsjes zijn nogal doorgekweekt en daarom behoorlijk zwak. Normaal gesproken zijn ze al erg gevoelig voor Ammoniak en Nitriet, die moeten bij dit soort vissen absoluut 0 zijn. Ik zou in ieder geval het water dagelijks daarop testen, en water verversen tot deze waarden 0 zijn en blijven, desnoods iedere dag. Uiteraard daarbij opletten dat de temperatuur gelijk blijft. Een schimmel is een secundaire infectie, die ontstaat nadat de vis al een bacteriele infectie onder de leden heeft. En de laatste krijgt een kans doordat de vis verlaagde weerstand heeft, door temperatuurverschillen, stress of sterk doorgekweekt zijn.

Antennebaarsjes zijn nogal doorgekweekt en daarom behoorlijk zwak. Normaal gesproken zijn ze al erg gevoelig voor Ammoniak en Nitriet, die moeten bij dit soort vissen absoluut 0 zijn. Ik zou in ieder geval het water dagelijks daarop testen, en water verversen tot deze waarden 0 zijn en blijven, desnoods iedere dag. Uiteraard daarbij opletten dat de temperatuur gelijk blijft. Een schimmel is een secundaire infectie, die ontstaat nadat de vis al een bacteriele infectie onder de leden heeft. En de laatste krijgt een kans doordat de vis verlaagde weerstand heeft, door temperatuurverschillen, stress of sterk doorgekweekt zijn.
Zelfs hogere nitraat waardes zijn ook al nefast , en zeker voor de doorgekweekte rams zoals jij beschreef .

Aiii da's een lelijke plek, en al best ver gevorderd. Niet heel scherp te zien, maar zoiets is meestal bacterieel.
Om geen tijd te verspillen zou ik als ik jou was morgen z.s.m. naar een goede aquariumzaak gaan en ze de foto tonen. Misschien lukt het je om een scherpere te maken.
Dit soort dingen hebben ze ongetwijfeld vaak zien langskomen, en dan mag je ervan uitgaan (...) dat ze een middeltje hebben liggen dat ertegen werkt. 🙃

Hopelijk kan men je verder helpen. Laat ons weten hoe het afloopt..? 🙂
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik kan hem niet terug vinden in de bak , heb hem wel 3 keer door gespit. 😳 Kan het zo zijn dat hij is dood gegaan en andere hem hebben opgegeten ?

Dat zou best kunnen. Sommige visjes en slakjes ruimen dode vissen compleet op. Vooral Corydoras kunnen dat erg snel, maar die heb je er niet in zitten?

Nee die niet , 5 cherrie barbelen 2 dwerg gourami, 3 Sewellia , nog 1 antenne baarsje

Sewellia's eten in het wild algen en insectenlarven, en in het aquarium eigenlijk alles, ook voedselresten. Het zou me dan ook niet verbazen dat zij het overleden antennebaarsje hebben opgeruimd.

Bedankt in ieder geval voor jullie hulp en adviezen , echt super! Ben echt blij dat ik hier met mijn vragen terecht kan. Dank jullie wel allemaal

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan