800 liter is nogal een plasje water
Je filter, zolang je geen kool, UV en puringen erin heb zitten haalt geen medicatie uit het water. Het water met medicatie word gewoon rond gepompt. De kracht van je filter heeft hier geen invloed op.
Ik denk dat het bij de vis een samenloop van omstandigheden is. Vandaar de Sera omnipur. Dit is een goed middel tegen allerlei zaken.
Stel de vis heeft iets bacterieels en dit zie je verder niet. Doordat de vis is verzwakt woekeren parasieten en schimmels zich graag op de vis. Iedere vis heeft wel enige parasieten op zijn lijf. Dit is normaal gesproken niet erg omdat de slijmhuid wel wat aankan. De vis op de foto ziet er slecht uit met zichtbare schade. Nu kun je de schimmel en parasieten behandelen maar als de oorzaak bacterieel is heeft dit geen zin omdat je de oorzaak niet bestrijd.
Na medicatie moet een vis weer aansterken en dit is het beste als de vis in de juiste omstandigheden komt. Zijn benodigde watertje op waardes waar hij het best in vertoefd, goed eten met de benodigde vitamines waar hij van aansterkt etc. Deze omstandigheden verschilt per soort en ik ga ervan uit dat jezelf weet wat het soort nodig heeft.
Medicatie is altijd van invloed op je biologisch balans in het aquarium.
De Sera omnipur dood dus van alles maar tevens de goede bacterieen die zich in je aquarium en filter bevinden. Na medicatie zit je dus met een nieuwe opstart fase. Dit duurt 3/4 weken. Er zijn wel wat oplossingen hiervoor maar er is echt geen wondermiddeltjes die gaat zorgen dat je aquarium met een week weer in balans is.
800 liter aquarium wil je stabiel houden neem ik aan omdat je anders een maand lang regelmatig grote verversingen zult moeten doen. Bacterieopbouw duurt gewoon lang en je zult te maken krijgen met schommelende waterwaardes en een nitriet piek.
Ik heb 400 liter met 2, 1500 liter filters. Als ik een van de filters geheel schoonmaak heb ik nog 1 van 1500 liter intact draaien maar zelfs deze oplossing geeft schommelende waardes. Niet zo hoog dat het crisis is maar ik meet toch wel degelijk verschil.
In het kort heb je 2 opties.
1 Medicatie in aquarium en een maand lang veelvuldig meten en verversen.
Een oplossing zou zijn gezien je 2 filters heb draaien. Het filter die het langst niet is schoongemaakt laten draaien op een emmer water tijdens de kuur. Af en toe snufje voer in de emmer gooien zodat er nog wel wat vervuiling in komt. Na de kuur verversen en kool in het filter die je heb draaien in het aquarium met de medicatie. Na 2 dagen het filter die op de emmer staat te draaien in het aquarium terug zetten. Heb je nog 1 filter die nog intact is qua bacteriecultuur.
2 Apart behandelen gezien het 1 vis betreft en je aquarium blijft in balans.
Een DA bezoek voor een afstrijkje is een goede optie maar er eentje vinden met verstand van vissen is moeilijk.
De schimmel, parasieten, wormen, flagelaten kunnen onder een microscoop worden gevonden. Maar dit zie je bij jou vis al met het blote oog.
Vele bacterieen kun je niet met een microscoop zien. Daar moeten kweeks van gemaakt worden en vele DA beschikken niet over de middelen om dit te doen. Sturen dit vaak op naar een lab.
Pffff heel verhaal

hoop dat je er wat aan heb en dat je je mooie visje weer in top conditie krijg.
Succes