Wat is er nieuw

Wat is dit voor ziekte/schimmel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ferry Heibrink
  • Startdatum Startdatum
F

Ferry Heibrink

Guest
Ik heb een vis met een ziekte die ik niet behandeld krijg.

19661-00a69795046dd42a6761e2907cb41db7.jpg

https://www.aquaforum.nl/media/20170708_141910rs.374/full

Zie foto. Ik heb al behandeld, meerdere keren met Esha2000 en Exit, maar het gaat niet weg. Een andere vis (Algeneter) had ook een witte plek op zijn lijf, met duidelijke schimmelsporen. Deze is wél hersteld, maar deze vis niet. Het lijkt ook een totaal ander iets te zijn dan wat de algeneter had.

Graag deskundig advies!

Alvast dank!

Die ziet er slecht uit. Is dit de enige vis in je aquarium die er zo uitziet? Zie je bij andere vissen niets? Hoe lang is hij al zo? Eet hij nog? De stippen op zijn kop hoort dit bij het soort vis?

Al diverse malen ESHA en exit gebruikt. In aquarium? Wat doen je waterwaardes nu na al die kuren?

Ik zie duidelijk schimmel op de vis maar schimmel is meestal een secundair verschijnsel. Meestal is er een onder liggende oorzaak, schimmel en parasieten slaan toe op de verzwakte vis.

Geef wat meer info dan beter beeld.

Ik heb de vis nog niet zo lang, maand of 2. Het is een koppel. Was ook een vrij duur koppel dus hoop wel wat voor 'm te kunnen doen

De witte vlekken op de kop horen er ook niet. De vlekken zitten wel maar aan 1 zijkant, de andere kant zit het niet. De partner lijkt er geen last van te hebben op 1 plekje op de top van de rugvin. Wel verdedigen ze constant een plekje, maar het is niet te zien of er jongen of eieren zijn. De vis er uit halen en los behandelen wil ik niet zomaar doen als dat geen zin heeft. Heb nog wel een verdwaalde zwarte molly rondzwemmen, die heeft ook een wit vlekje.

Ik heb ook geen idee welke medicatie ik nog zou moeten toepassen...

De ESHA is een zeer oud middel en doet niet meer wat je ervan zou verwachten. De EXIt is een middel tegen stip. De vlekken zijn te groot om stip te zijn. Er zijn vele merken medicatie die een stuk beter zijn maar het is vooral van belang om vast te stellen wat ze hebben voordat je iets in je aquarium doe.

Omdat het nu al een tijdje voort woekert. Ik zou gaan voor sera omnipur. Dit is een breed werkend middel. Voor bacteriele zaken, schimmel etc.

Als je je water niet kunt testen zou ik tevens ervan uitgaan dat je waterwaardes niet goed zijn als je niet meer ververs dan normaal. Medicatie dood tevens de goede bacterieen die je nodig heb om het afval in het water om te zetten. De omnipur zal ook weer je filter plat leggen. Zou even een flink deel gaan verversen. Voor de kuur weer een flink deel verversen en doseren volgens gebruiksaanwijzing. Na de kuur wederom flink deel verversen en filteren over kool om de medicatie eruit te filteren. Daarna krijg je 3/4 weken oplopende waterwaardes. Eerst NH3/4 daarna de NO2 piek. het is dan wel van belang veelvoudig te verversen om de waardes niet te hoog te laten oplopen vooral de NH3/ is zeer giftig voor je vissen.

Na de kuur moet de vis weer aansterken omdat door alle medicatie zijn imuunsysteem, zo te zien zijn slijmhuid is aangetast. Dus omstandigheden optimaal houden. De vis is niet na de kuur meteen in oude staat en kan beschadigingen houden. De medicatie zorgt dat de bacterieen en parasieten etc. dood gaan. Genezing duurt even.

Wellicht de NH3 en No 2 druppels mee bestellen zodat je je waterwaardes kunt meten. Is niet moeilijk en meten is weten. Logisch nadenken. Stel je meet NH3 0,2, je ververs 50 % dan hou je nog ),1 over. De volgende dag kan het weer oplopen door voer, pope etc. Als je NO2 ga meten zit je op de goede weg. dat betekend dat er bacterieen zijn die gaan omzetten. Blijven verversen als je dit meet totdat de piek zakt naar 0 dan is je aquarium weer stabiel. Ga je weer medicatie toevoegen begint dit weer van voor af aan.

Het is idd belangrijk om na elke medicijnkuur een aantal dingen in elk geval te doen.

-goed beluchten (trouwens ook tijdens de medicijnkuur)
-dan grote waterwissel
-daarna filteren over kool
-na de kool weer goede bacterien toevoegen uit een gezond aquarium
-en daarna een middel gebruiken om de slijmhuid weer te herstellen.

Toevallig heb ik net mijn niewu cory's behandeld met een bactopur kuur, en heb dit ook zo gedaan, met goede resultaten.

Maar het allerbelangrijkste is om te weten wat de vis heeft.
Heb je niet toevallig een dierenarts in de buurt met een microscoop en een klein beetje verstand van vissen?
Wellicht kun je dan een uitstrijkje laten maken.

(heet dat zo? of is dat alleen bij het vrouwelijk onderzoek :juggle: ) 😀

Ik weet de op dit moment meest actuele waterwaarden niet, maar ik heb een vrij groot aquarium (800L) en meet normaliter ongeveer 1 keer per maand en de waarden zijn altijd perfect. Geen nitriet, ammoniak (nh3, nh4), koper, chloor etc. Ik heb hier een uitgebreide testkoffer voor.

Ook toen deze ziekte net optrad heb ik het water getest en niets wees op een probleem met de waterwaarden.

Filtratie is ook licht oversized. Ik gebruik een Eheim Pro3 1200XL en een Eheim Pro3 600. Medicatie heeft nog geen problemen opgeleverd voor de werking van mijn filters, echter is het wél zo dat de medicatie, althans bij de felgroene varianten mijn filters deze in no-time uit het water haalt. Er zit géén kool in de filters en ook geen Purigen. Hier heb ik 500gram van klaarstaan, maar heb dit al een tijdje niet in mijn filter zitten vanwege de behandelingen.

Verlichting heb ik tijdens de behandeling ook teruggezet op 10%, aangezien ik behoorlijk veel licht in de bak heb (bijna 200 watt LED).

Verversen van het water doe ik gemiddeld genomen om de week. Aangezien dit best wel een operatie is.

Gisteren heb ik mijn UV unit weer aangezet (9 watt). Indien er medicatie in gaat moet deze weer uit, maar ben een beetje radeloos op dit moment want ik weet niet wat voor ziekte dit is.

800 liter is nogal een plasje water:br:

Je filter, zolang je geen kool, UV en puringen erin heb zitten haalt geen medicatie uit het water. Het water met medicatie word gewoon rond gepompt. De kracht van je filter heeft hier geen invloed op.

Ik denk dat het bij de vis een samenloop van omstandigheden is. Vandaar de Sera omnipur. Dit is een goed middel tegen allerlei zaken.

Stel de vis heeft iets bacterieels en dit zie je verder niet. Doordat de vis is verzwakt woekeren parasieten en schimmels zich graag op de vis. Iedere vis heeft wel enige parasieten op zijn lijf. Dit is normaal gesproken niet erg omdat de slijmhuid wel wat aankan. De vis op de foto ziet er slecht uit met zichtbare schade. Nu kun je de schimmel en parasieten behandelen maar als de oorzaak bacterieel is heeft dit geen zin omdat je de oorzaak niet bestrijd.

Na medicatie moet een vis weer aansterken en dit is het beste als de vis in de juiste omstandigheden komt. Zijn benodigde watertje op waardes waar hij het best in vertoefd, goed eten met de benodigde vitamines waar hij van aansterkt etc. Deze omstandigheden verschilt per soort en ik ga ervan uit dat jezelf weet wat het soort nodig heeft.

Medicatie is altijd van invloed op je biologisch balans in het aquarium.
De Sera omnipur dood dus van alles maar tevens de goede bacterieen die zich in je aquarium en filter bevinden. Na medicatie zit je dus met een nieuwe opstart fase. Dit duurt 3/4 weken. Er zijn wel wat oplossingen hiervoor maar er is echt geen wondermiddeltjes die gaat zorgen dat je aquarium met een week weer in balans is.

800 liter aquarium wil je stabiel houden neem ik aan omdat je anders een maand lang regelmatig grote verversingen zult moeten doen. Bacterieopbouw duurt gewoon lang en je zult te maken krijgen met schommelende waterwaardes en een nitriet piek.

Ik heb 400 liter met 2, 1500 liter filters. Als ik een van de filters geheel schoonmaak heb ik nog 1 van 1500 liter intact draaien maar zelfs deze oplossing geeft schommelende waardes. Niet zo hoog dat het crisis is maar ik meet toch wel degelijk verschil.

In het kort heb je 2 opties.

1 Medicatie in aquarium en een maand lang veelvuldig meten en verversen.

Een oplossing zou zijn gezien je 2 filters heb draaien. Het filter die het langst niet is schoongemaakt laten draaien op een emmer water tijdens de kuur. Af en toe snufje voer in de emmer gooien zodat er nog wel wat vervuiling in komt. Na de kuur verversen en kool in het filter die je heb draaien in het aquarium met de medicatie. Na 2 dagen het filter die op de emmer staat te draaien in het aquarium terug zetten. Heb je nog 1 filter die nog intact is qua bacteriecultuur.

2 Apart behandelen gezien het 1 vis betreft en je aquarium blijft in balans.

Een DA bezoek voor een afstrijkje is een goede optie maar er eentje vinden met verstand van vissen is moeilijk.

De schimmel, parasieten, wormen, flagelaten kunnen onder een microscoop worden gevonden. Maar dit zie je bij jou vis al met het blote oog.

Vele bacterieen kun je niet met een microscoop zien. Daar moeten kweeks van gemaakt worden en vele DA beschikken niet over de middelen om dit te doen. Sturen dit vaak op naar een lab.

Pffff heel verhaal :stop:hoop dat je er wat aan heb en dat je je mooie visje weer in top conditie krijg.

Succes

800 liter is nogal een plasje water:br:

Je filter, zolang je geen kool, UV en puringen erin heb zitten haalt geen medicatie uit het water. Het water met medicatie word gewoon rond gepompt. De kracht van je filter heeft hier geen invloed op.

Ik denk dat het bij de vis een samenloop van omstandigheden is. Vandaar de Sera omnipur. Dit is een goed middel tegen allerlei zaken.

Stel de vis heeft iets bacterieels en dit zie je verder niet. Doordat de vis is verzwakt woekeren parasieten en schimmels zich graag op de vis. Iedere vis heeft wel enige parasieten op zijn lijf. Dit is normaal gesproken niet erg omdat de slijmhuid wel wat aankan. De vis op de foto ziet er slecht uit met zichtbare schade. Nu kun je de schimmel en parasieten behandelen maar als de oorzaak bacterieel is heeft dit geen zin omdat je de oorzaak niet bestrijd.

Na medicatie moet een vis weer aansterken en dit is het beste als de vis in de juiste omstandigheden komt. Zijn benodigde watertje op waardes waar hij het best in vertoefd, goed eten met de benodigde vitamines waar hij van aansterkt etc. Deze omstandigheden verschilt per soort en ik ga ervan uit dat jezelf weet wat het soort nodig heeft.

Medicatie is altijd van invloed op je biologisch balans in het aquarium.
De Sera omnipur dood dus van alles maar tevens de goede bacterieen die zich in je aquarium en filter bevinden. Na medicatie zit je dus met een nieuwe opstart fase. Dit duurt 3/4 weken. Er zijn wel wat oplossingen hiervoor maar er is echt geen wondermiddeltjes die gaat zorgen dat je aquarium met een week weer in balans is.

800 liter aquarium wil je stabiel houden neem ik aan omdat je anders een maand lang regelmatig grote verversingen zult moeten doen. Bacterieopbouw duurt gewoon lang en je zult te maken krijgen met schommelende waterwaardes en een nitriet piek.

Ik heb 400 liter met 2, 1500 liter filters. Als ik een van de filters geheel schoonmaak heb ik nog 1 van 1500 liter intact draaien maar zelfs deze oplossing geeft schommelende waardes. Niet zo hoog dat het crisis is maar ik meet toch wel degelijk verschil.

In het kort heb je 2 opties.

1 Medicatie in aquarium en een maand lang veelvuldig meten en verversen.

Een oplossing zou zijn gezien je 2 filters heb draaien. Het filter die het langst niet is schoongemaakt laten draaien op een emmer water tijdens de kuur. Af en toe snufje voer in de emmer gooien zodat er nog wel wat vervuiling in komt. Na de kuur verversen en kool in het filter die je heb draaien in het aquarium met de medicatie. Na 2 dagen het filter die op de emmer staat te draaien in het aquarium terug zetten. Heb je nog 1 filter die nog intact is qua bacteriecultuur.

2 Apart behandelen gezien het 1 vis betreft en je aquarium blijft in balans.

Een DA bezoek voor een afstrijkje is een goede optie maar er eentje vinden met verstand van vissen is moeilijk.

De schimmel, parasieten, wormen, flagelaten kunnen onder een microscoop worden gevonden. Maar dit zie je bij jou vis al met het blote oog.

Vele bacterieen kun je niet met een microscoop zien. Daar moeten kweeks van gemaakt worden en vele DA beschikken niet over de middelen om dit te doen. Sturen dit vaak op naar een lab.

Pffff heel verhaal :stop:hoop dat je er wat aan heb en dat je je mooie visje weer in top conditie krijg.

Succes

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik had intussen ook de foto's meegenomen naar mijn LFS. Daar zit ook iemand met bovengemiddelde kennis van visziekten. Ik heb nu een kuur van Colombo draaien en hoop dat die aanslaat. Over 2 weken gaan we 12 dagen met vakantie dus ik hoop het voor die tijd toch op te kunnen lossen.

Misschien geen gek idee om straks ook omnipur te halen en dat nog een keer toe te passen. Intussen zijn er echter al vele kuren gepasseerd, wat niet goed is voor de vissen, planten en algehele gesteldheid van het aquarium, dus hoop dat dit wat uit gaat halen.

In goede zaken waar ze koi,s verkopen hebben ze vaak verstand van ziektes en dergelijken
Ze kunnen ze deze ook onder de microscoop bekijken.
rede is omdat deze vissen vaak heel duur zijn .
bel eerst even of je met je vis mag langs komen.

Mijn LFS kan ook met de microscoop onderzoeken en zijn daar ook voor getraind. Probleem is alleen dat ik niet de kans krijg om langs te gaan. Collega met vakantie, dus kan niet eerder weg en voordat ik met de vis kan komen (als ik hem gevangen krijg) is de winkel al dicht. Moeilijk :|

Wat anders. Is Sera Omnipur POND hetzelfde spul? Mijn bak is vrij groot en hierdoor moet ik bij elke dosering 2 flesjes kopen. Ik zit intussen alleen voor deze uitbraak al flink hoog in de kosten, als een Pond variant geconcentreerder is, maar verder gelijk, dan haal ik liever de Pond versie.

Online kan ik hier helaas niets over vinden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja de pond is de vijverversie. Gebruik ik ook indien nodig.

Wat heb je er nu in van Colombo? Heb je beide filters in de medicatie draaien?

Balen dat dit nu net voor je vakantie is. Zulke dingen heb ik ook altijd net voordat ik op vakantie ga lijkt wel of het me nooit gegund is rustig op vakantie te gaan.

Als je beide filters in de Colombo heb staan draaien ben ik bang dat je je biologisch evenwicht niet red voordat je op vakantie ga. Denk dat net de nitrietpiek in die 12 dagen dat je weg ben komt. Voor die tijd gaat je NH 3/4 oplopen maar dan ben jezelf nog thuis.

Kijken of je vissenoppas kan meten en zo nodig kan verversen. Ik gebruik seachem prime bij crisiswaardes wellicht te gebruiken door de vissenoppas als ze niet kunnen verversen. Verversen beter maar 400 liter verversinkje :stars:

Weet je welke vis je hebt en wat zijn eisen wb wterwaardes zijn?! Wat heb je er meer bij zitten? Ik zou na de behandeling iig zout toevoegen en zorgen voor hard water.

De vis in de foto zou een Thorichthys ellioti "La Lana" moeten zijn. Daarnaast zitten er Heros Severus in, enkele sleutelgatcicliden, kardinalen, botia's, L134, Corydorassen, diverse meervallen cq 'algeneters', 2 grote zoenvissen 20+cm en nog wat divers klein grut. Ook nog 1 vis waar ik de naam niet van weet. Heel lang en extreem dun lichaam tussen het lijf en de vin.

Dan zou ik als de vis weer beter is, dit koppel toch verwijderen wegens hun eisen wb de waterwaardes
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/thorichthys-ellioti
Het grootste gedeelte van je visbestand is blij met zacht zuur water maar de Thoryichtys zou ik aanbevelen te houden op harder water. Als je deze vissen niet op deze waardes houdt, krijg je op een gegeven moment toch last van ziektes.

Dan zou ik als de vis weer beter is, dit koppel toch verwijderen wegens hun eisen wb de waterwaardes
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/thorichthys-ellioti
Het grootste gedeelte van je visbestand is blij met zacht zuur water maar de Thoryichtys zou ik aanbevelen te houden op harder water. Als je deze vissen niet op deze waardes houdt, krijg je op een gegeven moment toch last van ziektes.

Hmm. dat is wel jammer. Ik heb overigens wel een vijververpakking KH+ staan, die ik zeer spaarzaam heb gebruikt. Nog geen 4 theelepeltjes in 1/2 jaar tijd. Kan ik het water daarmee niet geschikter maken zodat het voor alle vissen binnen de grenzen valt? Ik zou daarvoor op zich een mixje kunnen maken en deze via de automatisch druppelaar toedienen in kleine hoeveelheden en zo het water stabiliseren.?

Ik ben op zich niet voor een mix tussen midders en zuiders vanwege het verschil in waardes maar zeker ook qua temperament. Maar aangezien de Thorichtys een mild temperament heeft, zou je het kunnen proberen. Wel ook in de gaten houden dat ze niet teveel op de kop worden gezeten door de Heros want door die stress krijg je ook weer ziektes.
Stress is doodsoorzaak nr 1 bij cichliden!

Ik ben op zich niet voor een mix tussen midders en zuiders vanwege het verschil in waardes maar zeker ook qua temperament. Maar aangezien de Thorichtys een mild temperament heeft, zou je het kunnen proberen. Wel ook in de gaten houden dat ze niet teveel op de kop worden gezeten door de Heros want door die stress krijg je ook weer ziektes.
Stress is doodsoorzaak nr 1 bij cichliden!

Weet ik. De Heros gaan echter goed samen is mijn ervaring. Ook met (veel) kleinere vissen totaal geen probleem, zelfs niets als ze door 't voer heen zwemmen worden ze niet gepakt. Ik houd jullie op de hoogte!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan