Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Wat is dit? Wit gezwel viel van vuurneon, nu een gaatje?
Even een vraagje over één van mijn vuurneon's. Ik keek zonet in de bak en zag dat een vuurneon een wit gezwel aan de linkerkant van zijn lichaam had zitten. Hij zwemt ook een beetje moeilijk en heeft de neiging verticaal te zwemmen. Toen ik dit zag, wilde ik hem rust geven door een bakje in de bak te hangen waar hij afgezonderd zou zijn. Ik pakte mijn netje en ving hem rustig en deed hem in het bakje. Zijn witte gezwel bleef achter in mijn netje. Dit kan je zien op de foto's. Nu heeft hij nog steeds verticale neigingen. De rest van de vissen hebben nergens last van, vandaar dat ik eerst denk aan een parasiet of iets? Het gezwel zat wel in het midden van zijn lijf, aan de linkerkant. Het kwam dus niet uit zijn kieuwen. Zijn kleuren zijn ook een stuk minder en hij heeft echt moeite met zwemmen. Ook zie ik een gat aan de zijkant van zijn lichaam, ik heb hieronder er een foto van staan.
Hier zie je echt een gaatje zitten waar het witte spul uitkwam.
Dit zat aan hem vast, de witte stukjes in het midden. het is wel zacht, en geen hard spul.
Hier zie je hem verticaal zwemmen, dus zo zwemt hij momenteel het meeste. Hij eet nog wel als ik er eten ingooi.
Wat over de bak uiteraard. Hij woont met 13 andere vuurneons, 2 honinggourami's, 2 helena slakken en 4 japonicagarnalen. De bak is 80 x 40 x 30 en draait al ruim 4 maanden nu, waarvan anderhalve maand indraaien was. Alle waardes zijn zoals het hoort. Wie weet wat dit voor n ding is en hoe zorg ik ervoor dat mijn vis weer gezond gaat worden?
Ik zit te denken aan een wondje en dat witte brokje is denk ik slijmhuid. Misschien is het gaatje wat gaan infecteren en dan gaat vis zelf meer slijmhuid aanmaken om zich te beschermen. Ik denk dat je er verder weinig aan kan doen en gewoon moet afwachten of hij hersteld. Als het geinfecteerd iets is en trekt in lichaam word het moeilijk om te herstellen. Als hij stopt met eten en beroerder word kun je hem beter uit zijn lijden verlossen.
@michelle1 dankje voor je antwoord! Je denkt dus niet dat het iets besmettelijk is? Dat is wel goed nieuws. De vuurneon is nog in dezelfde staat als gisteren. Ik heb wel gisteren in de bak ESHA2000 gestopt, het zou ook stress etc verminderen. Gisteren hebben de vissen ook watervlooien uit de vriezer gekregen en dat at de zieke vis graag op. Ik kijk het nog een dagje aan en als het slechter gaat, ga ik hem inderdaad uit zijn lijden verlossen.
@Kikkervis Het gezwel was heel zacht, bijna vloeibaar.
Karperluis is een doorzichtig iets wat groenig beestje. Die herken je duidelijk als zijnde een beestje.
Het was beter geweest alleen het visje in de ESHA te zetten maar gebeurd is gebeurd. Ik denk niet dat het iets besmettelijk is. ESHA doet nog weinig maar nu je het er al in heb zitten, maak het kuurtje gewoon af en daarna een grote verversing en over kool filteren. Hou wel je NO2 en NH3/4 even in de gaten. Even een paar weken wat meer en vaker verversen preventief. Afhevelen plantjes uitwaaieren en al waaierend boven je bodem afhevelen met de slang. Ellende zweeft dan los en hevel je een hoop het riool in.
Als je durf en kan kun je drupje betadine met paar drupjes water vermengen en met wattenstaafje goed op wondje drukken zodat je schoon maak. Maar omdat hij zo raar zwemt heb je kans dat er intern al iets fout is dus weet niet of visje het gaat redden. Goed teken dat hij toch nog wel eet.