Wat is er nieuw

Wat is dit!? Zilvervisje onder water??

• Onderwerp starter Onderwerp starter BvdW
  • Startdatum Startdatum
B

BvdW

Guest
Zojuist schrik ik me een behoorlijke slag in de rondte. Mijn nano staat nog vrolijk in te draaien met die ene onfortuinlijke vuurgarnaal er per ongeluk dus nog in. Tot mijn grote verbazing blijkt er nog iets te leven, waar ik zometeen een foto van ga plaatsen.

Het is een zilverwit klein insectachtig beestje dat op z'n dooie gemak op het hout rondscharrelt. Een millimeter of 4 lang, slank lijfje, zo te zien 6 pootjes, twee voelsprieten aan de voorkant en drie sprietjes aan de staartkant. Het lijkt werkelijk in alles op een klein zilvervisje, die krijg ik hier het huis ook maar niet uit namelijk, maar zilvervisjes overleven toch niet onder water? Dit beestje is ook veel lichter van kleur dan een zilvervisje.

Iemand hier enig idee wat het kan zijn? En of het kwaad kan?

zilvervisje.png

Wat het ook was, ik heb het vrij bruut uitgevangen met mijn pincet. Geen vreemde kostgangers in mijn bak, tenminste niet van dit formaat. Ik ben wel nog steeds heel benieuwd naar wat het is, want op internet vind ik er verder niets over. Wat er nu bij mijn weten in mijn nano leeft:

- 1 vuurgarnaal per ongeluk, gedijt goed dus ik laat 'm zitten tot het tijd wordt voor soortgenoten.
- 1 poelslak, meegekomen met plantje uit mijn andere bak
- 4 torenslakken, meegekomen met plantje uit mijn andere bak
- Een hoop cyclops, dat wordt vanzelf voer..

Een slechte foto. Maar gezien het verhaal, gok ik op de larve van een eendagsvlieg (ephermeroptera). Vrij onschuldige beestjes.

Helaas is een betere foto niet gelukt met mijn telefoon.. Die larve van de eendagsvlieg heb ik even gegoogled en die heeft een duidelijk aanwezige kop met ogen, dat heeft (of nou ja.. had) dit ding niet. Het zag er echt 1-op-1 hetzelfde uit als een zilvervisje maar dan lichter van kleur. Zodanig dat ik zojuist een gewoon zilvervisje heb gevangen -daar stikt het hier buiten van- en in een bakje water heb gegooid, maar die verdrinkt vrijwel meteen. Een gewoon zilvervisje dus gaat niet op z'n gemak over mijn aquariumhout wandelen. Het beestje van de foto was echter keurig op z'n gemak in het water. Bij het uitvangen was 'ie alleen lang niet zo snel als zilvervisjes op land normaal zijn.

Volgens mijn sleutel kom ik uit op larve van een slijkvlieg maar de foto blijft onduidelijk maar Hee beschrijving hielp wel.

Mvg Jorrit

Hoeveel staarten had dit beestje?

Mvg Jorrit.

Drie sprietjes, net als een zilvervisje en twee lange smalle iets gekrulde voelsprieten aan de voorkant. Glanzend zilverwit gesegmenteerd lijfje zonder verdere uitsteeksels, alleen zes pootjes vooraan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan