Wat is dit?


J

Joleni

Guest
Een van mijn vissen lijkt wel door iets opgevreten te worden...
Weet iemand wat dit is en wat ik moet doen/is het besmettelijk?
IMG_20170716_163941_resized_20170716_045237556.jpg
 
Beetje meer info,

Hoelang staat het aquarium, Aquarium liters, waterwaardes, grote veranderingen, filters schoon gemaakt, visbestand en ander levende have in aquarium.

Is dit de enige vis die wat mankeert, zie je nog iets aan gedrag zoals schuren, vinnen knijpen, schrikken etc.

Totaalplaatje aquarium met andere soort genoten ook handig. Wellicht valt er iets op wat jou nog niet is opgevallen.
 
Pfff dat is wel veel info wat je moet hebben hoor....
Voor zover ik het antwoord weet:
Aquarium staat bijna maand, 60 liter, paar nieuwe vissen toegevoegd in die maand tijd, waaronder ook vis met probleem.
Geen vissen met vergelijkbare problemen
Kruipt wat meer weg dan andere soortgenoten maar verder ziet en gedraagd gezond.
Andere vissen zijn:
1 ansyctrus goud(algemener)
1 albino corydora
3 neon tetra
2 Honing goerama (paartje)
4 zilverstip tetra
3 van foto 1
3 van foto 2 waarvan dus 1 met dat probleem

PS: weten jullie misschien naam van laatste 2?? (Rest was ook even zoeken, hihi)
IMG_20170716_185621_1_resized_20170716_065939455.jpg
IMG_20170716_185724_resized_20170716_065938603.jpg
IMG_20170716_185621_1_resized_20170716_065939455.jpg
IMG_20170716_185621_1_resized_20170716_065939455.jpg
IMG_20170716_185724_resized_20170716_065938603.jpg
IMG_20170716_185621_1_resized_20170716_065939455.jpg
 
Die ene is een cherrybarbeel, de anderen naam kom ik nier op:D
Corydorassen zijn groepsvissen dus lievier iets meer. En een ancistrus word best groot, te groot voor een 60cm bak.
Je hebt 3 groepsvissen die in de middenlaag zwemmen, ik zou 2 soorten wegdoen, en van 1 soort een mooi groepje erin doen. Oogt wat mooier.;)
 
Vis heeft zich misschien wel opengehaald aan zo'n scherpe nepplant bv want die zien er niet zo visveilig uit.
 
Ah dank je, heb ik weer naam erbij. Ik heb gewoon voor de lol een aquarium dus wat minder bezig in welke lagen ze zwemmen.
Ik kijk gewoon wat ik leuke beestjes vind. Van de ancistrus had ik ook begrepen maar tot nu toe wordt hij geen cm groter....
En komen binnenkort als het goed is paar corydora bij....
 
Ik zou die nepplanten er inderdaad uithalen. Zover ik het kan begrijpen heeft de bak dus ook niet 4 weken zonder vis ingedraaid. Dat kun je en volgende keer beter wel doen;)
 
Hoi John, plant lijkt erger dan het is. En dat dacht ik ook eerst, begon is met soort plek op onderlip, vervolgens ging dat hangen maar nu lijkt het alsof vis langzamerhand 'verdwijnt'. Gat wordt steeds groter lijkt het

En ik ben maar een beginner hoor. Ik snap dat ik niet alles perfect heb...
 
Die op de eerste foto lijkt best scherp maar echte planten zijn sowieso beter.
Best al wat vissen in je bak dus zal er voorlopig ook niks bijzetten.
Misschien wel iets van bekrot.
 
We zijn allemaal een keer begonnen hoor en hebben ook allemaal fouten gemaakt. Voor ziekten en aandoeningen kijk ik vaak bij Bassleer.com
 
Ok, dank je. En is dat besmettelijk voor de anderen? Moet ik hem er uit halen?
 
Ok, dank je. En is dat besmettelijk voor de anderen? Moet ik hem er uit halen?
Geen idee, als je nog niet weet wat het is...
Heb je nog wat foto's van vis?;)



Ps
Planten geven zuurstof af, en nemen nitraat etc. weer op, dus ze zijn echt nodig.;)
 
Hier nog wat foto's. Hoop wat duidelijker te zien maar blijft lastig in 2D....
IMG_20170716_205541_resized_20170716_085820807.jpg
IMG_20170716_205539_resized_20170716_085820224.jpg
IMG_20170716_205544_resized_20170716_085819394.jpg
 
Ik vind het er zielig uitzien. Ik zou hem laten inslapen.
 
Zou het geen schimmelinfecie zijn.
Ik zie wat witte pluizen op de foto als ik het goed zie. Kan zijn begonnen als klein wondje en vervolgens een schimmel infectie zijn geworden.
Zoek hier anders eens op. Mocht het dit zijn dan zou ik een behandeling met bactyfec van Colombo starten.
Goed de bijsluiter lezen voor je het gebruikt en goed de instructies aanhouden zo heb je het beste resultaat.
 
ps de vis die dit heeft is een moenkhausia oligolepis ofwel rood oog tetra
 
Moeilijk te zeggen of het echt pluizen zijn maar na nog wat verdieping lijkt het meest op bekschimmel.
Kan alleen nergens vinden of het besmettelijk is....
 
En mocht ik het gaan behandelen, groeit het gat dan ook gewoon weer dicht?
 
Bactyfec is ook tegen bekschimmel. Is eigenlijk een midden tegen de meest voorkomende schimmels.
Als je andere vissen eventueel wondjes oplopen dan kan het inderdaad besmettelijk zijn maar ook al is het niet besmettelijk dan is het toch nog je doel om het te behandelen??
Neem aan dat je de vis niet weg laat kwijnen met een kleinigheidje als dit? Is echt zo genezen met de juiste medicijnen.

Het gat groeit inderdaad weer gewoon dicht. Hoe langer je wacht deste groter het gat word en ha dan word de kans kleiner dat het dicht groeit.
 
Ik zeg toch niet dat ik het niet ga behandelen??
Heb het al apart gezet met wat esha 2000.
 
Dat zeg ik ook niet maar zijn er maar zat bij die het niet doen.
Esha Kun je proberen maar is echt waardeloos spul. Belange na niet zo effectief als bijvoorbeeld bactyfec maarja je moet het natuurlijk zelf weten.
 
Esha heeft vaak weinig resultaat omdat het behoorlijk verouderd is inmiddels. Daar is de prijs vaak ook weer na denk ik.
 
Wat ik begrijp is dat je dus de vissen heb geplaatst voordat het aquarium was ingedraait. Ik mis de belangrijkste informatie dat zijn je waterwaardes. Als je kans zie laat die vandaag even testen bij de lfs of als je dit zelf kunt met druppeltjes. Zit dit er niet in zou ik 50 % verversen om de dag voor een weekje. Als je in de tussentijd ook nog je filter heb schoongemaakt zal je langer en regelmatiger grotere verversingen moeten doen. Geen grote poetsbeurten van je filter. Als je filter beduidend minder water laat uitstromen ga je pas de bovenste spons lichtjes uitspoelen, 3/4 weken later volgende spons etc.

Veel ziektens ontstaan door vervuiling van het water. Je watertje kan er spik en span uitzien aar evengoed giftig zijn. Dit kun je niet zien met het blote oog.

Goed dat je het visje apart heb gezet. De ESHA is inderdaad niet het aangewezen product voor het visje. Probeer omnipur te krijgen dit is breedwerkend voor bacterieen en schimmels, de beschreven producten bactyfec, bactopur is ook een optie maar zou mijn tweede keus zijn gezien de schimmel. Na de kuur is de vis niet meteen genezen. Genezing duurt ff. Het verschijnsel moet op zijn minst stilstaan het mag niet meer worden. De vis kan beschadigd blijven.

De bacterie zit in je aquarium maar met flink wat verversingen verlaag je dit en hoeft het verder geen problemen te geven. Je moet de rest van de vissen even goed in de gaten houden met name de staarten en vinnen dat deze niet gaan rafelen, hapjes eruit, de bekje en de oogjes dat die niet meer naar voren gaan.

Zie je toch verschijnsels bij de andere zal je helaas je hele aquarium moeten behandelen. Lees even wat topics door want dit geeft na een kuur nogal wat nazorg in je aquarium. Het medicijn dood je filterbacterieen en dit geeft 4 weken verhoogde waterwaardes zodat je veel moet verversen.

Succes
 

Terug
Bovenaan