Wat is er nieuw

Wat is dit?

MichaelR

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2020
Leeftijd
33
Geachte,

Ik heb mijn bak nu 1.5e week staan en ik moest al voor de eerste keer de stengelplant snoeien omdat deze boven het water niveau uit kwam! Voor mij een teken dat deze lekker groeit.

Kwam er alleen achter dat de onderkant donkere plekken heeft. Kan dit kwaad?

Ik weet ook niet precies welke stengelplant dit is.

Zou iemand mij dit kunnen vertellen?

Bijlagen

• 20200908_170027.jpg
    20200908_170027.jpg
    258.8 KB · Weergaven: 134
  • 20200908_165739.jpg
    20200908_165739.jpg
    151.8 KB · Weergaven: 129
Volgens mij is dit de Limnophila Sessiflora. Het zou kunnen dat de onderkant zijn bladeren verliest omdat er niet genoeg licht bij komt. Het lijkt er op dat er een voedingstekort is, omdat in de toppen van de planten de bladeren verder uit elkaar staan als normaal.
Waarschijnlijk kan je dit oplossen door bodemvoeding bij te voegen.

Ben benieuwd wat andere mensen zeggen 😀

Dat donkere wat je laat zien is dat er makkelijk af te wrijven of te wapperen want dat lijkt me wel blauwalg toe als ik het zo bekijk.

Volgens mij haalt deze stengelplant de meeste voeding uit het water omdat hij geen wortels heeft (wat ik ook toevoeg) de cryptocoryne heeft wel bodemvoeding. Tevens voeg ik Co2 toe wat netjes met een druppeltest continu wordt bijgehouden.

Het idee van te weinig licht vind ik best aannemelijk aangezien ze best dicht bij elkaar geplant zijn. Ik had ook het idee dat er te weinig licht kwam aangezien de kroontjes zo ver van elkaar staan dus heb dat van 8 naar 9 uur verhoogd.

Het idee van blauwalg vind ik bijzonder snel in een aquarium van 1.5e week oud. Al zou het natuurlijk wel kunnen. Heb wel al wat bruinalg gespot maar dat schijnt normaal te zijn in een opstartend aquarium even in de gaten houden

Mocht het blauwalg zijn dan moet je dat zo wek kunnen wrijven of wapperen. Wellicht is het door een tekort aan licht en ik zou de stengels in elk geval ruimer uit elkaar planten en dan krijgen deze snel genoeg wortels.

Ik heb volgende week de eerste waterwissel gepland staan van 50% dan draait het aquarium ruim 2 weken. Ik zal de bodem ontdoen van eventuele plantenresten, de limnophila eruit halen en de onderkant eraf snoeien. Iets verder uit elkaar terug planten en hopen dat het dan niet meer terug komt! Thanks voor de info.

Ik denk ook aan blauwalg eerlijk gezegd. :sorry:
Inderdaad snel maar kan gebeuren. Kan ook meegekomen zijn met de plantjes hoor. Waar heb je ze vandaan? In sommige LFS zie ik nu en dan ook wat blauwalg in de plantenbakken... :madd:

Ik heb volgende week de eerste waterwissel gepland staan van 50% dan draait het aquarium ruim 2 weken. Ik zal de bodem ontdoen van eventuele plantenresten, de limnophila eruit halen en de onderkant eraf snoeien. Iets verder uit elkaar terug planten en hopen dat het dan niet meer terug komt!

Dat vind ik een minder goed idee. Als het blauwalg is kan je het echt best zo snel mogelijk verwijderen. Tegen volgende week kan het al serieus vermeerderd zijn als je pech hebt dus niet mee wachten imo.
De rest van je plannen kan je inderdaad nog even uitstellen maar de blauwalg beter niet.
Afhevelen met een fijne slang terwijl je het van de plant los wrijft is een optie. Of de stukjes van de plant die aangetast zijn knippen en verwijderen.
Ik zou de pomp even stil leggen zodat er geen stukjes doorheen de bak gestuwd worden. En de komende dagen dagelijks eens checken of het niet terug opkomt. De beste manier is om het frequent en snel te verwijderen.
Kill it before it grows... ;))

Zelf ververs ik niet bij indraaien want dan gooi je water weg met voedingsstoffen die de nitrificerende bacterien nodig hebben en zich hierdoor vermenigvuldigen. Zonder dat "eten" wordt de bacteriecultuur niet groter.

Ik denk ook aan blauwalg eerlijk gezegd. :sorry:
Inderdaad snel maar kan gebeuren. Kan ook meegekomen zijn met de plantjes hoor. Waar heb je ze vandaan? In sommige LFS zie ik nu en dan ook wat blauwalg in de plantenbakken... :madd:

Dat vind ik een minder goed idee. Als het blauwalg is kan je het echt best zo snel mogelijk verwijderen. Tegen volgende week kan het al serieus vermeerderd zijn als je pech hebt dus niet mee wachten imo.
De rest van je plannen kan je inderdaad nog even uitstellen maar de blauwalg beter niet.
Afhevelen met een fijne slang terwijl je het van de plant los wrijft is een optie. Of de stukjes van de plant die aangetast zijn knippen en verwijderen.
Ik zou de pomp even stil leggen zodat er geen stukjes doorheen de bak gestuwd worden. En de komende dagen dagelijks eens checken of het niet terug opkomt. De beste manier is om het frequent en snel te verwijderen.
Kill it before it grows... ;))

Was ook mijn gedachte. Ik zou ze rustig uit de bak halen en ontdoen van slechte onderstukken en alg en ze dan terugplaatsen met de nodige tussenruimte.

Als je aangeeft dat die stengelplant geen wortels ontwikkelt in de grond lijkt het mij geen limnophila sessiliflora. Die ontwikkelt (veel) wortels in de grond en vermeerdert zich oa ook via uitlopers onder de grond.
Misschien was de tijd nog te kort voor het ontwikkelen van wortels.

Volgens mij haalt deze stengelplant de meeste voeding uit het water omdat hij geen wortels heeft (wat ik ook toevoeg) de cryptocoryne heeft wel bodemvoeding. Tevens voeg ik Co2 toe wat netjes met een druppeltest continu wordt bijgehouden.

Het idee van te weinig licht vind ik best aannemelijk aangezien ze best dicht bij elkaar geplant zijn. Ik had ook het idee dat er te weinig licht kwam aangezien de kroontjes zo ver van elkaar staan dus heb dat van 8 naar 9 uur verhoogd.

Het idee van blauwalg vind ik bijzonder snel in een aquarium van 1.5e week oud. Al zou het natuurlijk wel kunnen. Heb wel al wat bruinalg gespot maar dat schijnt normaal te zijn in een opstartend aquarium even in de gaten houden
Jouw plant is, zoals eerder aangegeven, een Limnophila sessiliflora. Dat is een moerasplant. En moerasplanten halen wel degelijk hun voeding uit de bodem. Deze plant vraagt zelfs om een voedselrijke bodem. Eigenlijk is dit een plant die van wat harder alkalisch water houdt maar gelukkig is de tolerantie wat dat betreft groot. Een plekje met stroming heeft een voorkeur. 25 tot rond de 28 graden temperatuur. Wel wil de plant beslist veel licht.

Zover ik begrijp draait de bak net 1,5 wk en die wortels dat komt denk ik wel.

Duidelijk zo snel mogelijk wat aan doen dus. Verstandig om ze eruit te halen de slechte stukken eraf te knippen en opnieuw te planten?

Zal er ook voeding in de bodem bij stoppen dus 👍

Stevige snoeibeurt verder en we gaan kijken hoe het afloopt... Bedankt voor de tips allen!

Bijlagen

• 20200908_212439.jpg
    20200908_212439.jpg
    192.7 KB · Weergaven: 106
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan