Wat is er nieuw

Wat is dit?

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
31
Hallo allemaal,

Ik heb 4 Microphysogobio Tafangensis in mijn hillstream aquarium zitten. Eentje heeft (denk ik) een aangetaste slijmlaag, zie foto. Ik dacht eerst dat het een beschadiging was en heb het even aangezien. Maar inmiddels zit het ook op de neus. Wat is het en wat kan ik er tegen doen?

Bakmaat: 90x45x40
Hoelang draait de bak: sinds februari dit jaar
Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten: ga ik morgen weer even meten!
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze: JBL e1502, debiet 1400 l/h. Daarnaast nog twee stromingspompen.
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Elke week 50%, probeer tweewekelijkse waterwissels te doen.
Om welke vis(sen) gaat het: Microphysogobio Tafangensis
Wat zijn de medebewoners: Microphysogobio Tafangensis 7 stuks plus flink wat jonkies. Chinese danios 10x. Waaierhandjes 6x. Japonica garnaaltjes 10x.
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd: Nee
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk): witte laag op de vis. Eerst alleen bij de staart. Dit kwam nadat ik 2.5 weken op vakantie was geweest en het aquarium dus die tijd ook geen waterwissels heeft gehad. Daarnaast hebben de vissen in die tijd ook minder eten gehad. Dus misschien ook verminderde weerstand. Die witte plek verminderde uiteindelijk. Vis eet goed en doet het verder goed. Nu zit het echter ook op de neus.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc) Nog geen medicijnen gebruikt, ben ik altijd huiverig mee. Wel grotere waterwissels gedaan, goed gevoerd.
Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ? Sinds 1.5 maand.
Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? Ik heb de vissen al sinds april.
Heb je een foto van de symptomen?

IMG_20211012_213800.jpg

Dicht geknepen vinnen komen voornamelijk omdat ik vlak daarvoor een waterwissel heb gedaan. Dat vinden ze vaak niet zo leuk. Vis is vrij schuw en last zich dus niet zo snel fotograferen.

Wie kan mij helpen?

Ik zou denken aan bekrot.

Bacterieel. Behandeling Bactopur direct, voorkeur in quarantaine, goed beluchten en geen licht.

Bedankt voor jullie bericht! Baktopur direct is besteld! Ga morgen een quarantaine bak opzetten en kijken of ik hem kan vangen. Goed beluchten dus, verder elke dag waterwissel en elke keer baktopur direct bijvullen zoveel als ik ververs?

Verder nog tips?

als het probleem van water wissels komt zou je ik je versen water druppelend in je bak laten gaan zodat de temperatuur en water waarden stabiel blijven. ik doe dit ook bij mijn garnalen
medicijnen geen fan van laat liever de natuur op zijn beloop

als het probleem van water wissels komt zou je ik je versen water druppelend in je bak laten gaan zodat de temperatuur en water waarden stabiel blijven. ik doe dit ook bij mijn garnalen
Ik vraag me zelf af in hoeverre het echt de waterwissels zelf zijn, misschien meer het gebrek eraan tijdens mijn vakantie. Het zijn vissen die nog van schoon water houden namelijk

Ik vindt wel dat je een zorgplicht hebt voor je vissen en dit niet aan zn beloop mag overlaten. Dat doe je ook met andere huisdieren niet denk ik😉

Als we de natuur op zijn beloop zouden laten, zouden we om te beginnen geen aquaria in huis hebben. 😉

Bedankt voor jullie bericht! Baktopur direct is besteld! Ga morgen een quarantaine bak opzetten en kijken of ik hem kan vangen. Goed beluchten dus, verder elke dag waterwissel en elke keer baktopur direct bijvullen zoveel als ik ververs?

Verder nog tips?

Ik neem aan dat het een mini visje is dus afhankelijk hoeveel liter je quarantaine word. Gewoon NH3 en NO2 meten en als je dit zie verschijnen verversen en bij doseren. Mini visje zal niet zo heel gauw vervuilen denk ik maar dat weet ik niet. De tablet is voor 50 liter dus als je 50 liter quarantaine heb is makkelijker of 25 liter halve tablet.

Zo donker mogelijk houden en inderdaad goed beluchten dmv veel oppervlakte beweging maar hill stream visje houd ook wel van stroming denk ik, misschien heb je nog een stromingspomp ofzo. IS Ab kuur dus de lange versie doen en afmaken. Als hij nog eet ook wat geven dan gaat medicatie meteen mee het spijsverteringssysteem in.

Succes en ik hoop dat je op tijd ben 👍

Vergeten; goed andere vissen ook monitoren en aquarium wat meer verversen. Kijken naar vinnen/staarten, bekken en ogen. Zie je staarten/vinnen stukjes eraf of andere twijfel gevallen die ook erbij zetten.

Laatst bewerkt:
Omdat het hillstreamvissen zijn zou ik komende tijd nog regelmatig een flinke waterverversing doen en zorgen voor voldoende goed voer.
Is dat blauwalg op de foto of gewoon alg?

Ik vindt wel dat je een zorgplicht hebt voor je vissen en dit niet aan zn beloop mag overlaten. Dat doe je ook met andere huisdieren niet denk ik😉
welke huis dieren een door gefokte hond?????? normaal hebben dieren geen medicatie of dergelijke nodig

welke huis dieren een door gefokte hond?????? normaal hebben dieren geen medicatie of dergelijke nodig
Voor redelijk wat dieren zijn bepaalde jaarlijkse vaccinaties zeer wenselijk. En ook dieren worden wel eens ziek.

Voor redelijk wat dieren zijn bepaalde jaarlijkse vaccinaties zeer wenselijk. En ook dieren worden wel eens ziek.
en als die dieren gaan fokken hebben de jongen ook weer spuitjes nodig leuk verdien model.
terwel de fokker gewoon met sterken dieren kan fokken vacinaties niet nodig zijn. natuur heeft dat gewoon geregeld en dat wil je niet kapot maken die gevolgen kennen we al lang

en als die dieren gaan fokken hebben de jongen ook weer spuitjes nodig leuk verdien model.
terwel de fokker gewoon met sterken dieren kan fokken vacinaties niet nodig zijn. natuur heeft dat gewoon geregeld en dat wil je niet kapot maken die gevolgen kennen we al lang
Ik wist dat je zou gaan steigeren bij het v-woord. Ik ga hier verder niet op in. Ieder zijn mening.

Ik wist dat je zou gaan steigeren bij het v-woord. Ik ga hier verder niet op in. Ieder zijn mening.
raar dat je zo reageert ik onderbouw gewoon waarom ik denkt dat het niet goed is ?

Ik neem aan dat het een mini visje is dus afhankelijk hoeveel liter je quarantaine word. Gewoon NH3 en NO2 meten en als je dit zie verschijnen verversen en bij doseren. Mini visje zal niet zo heel gauw vervuilen denk ik maar dat weet ik niet. De tablet is voor 50 liter dus als je 50 liter quarantaine heb is makkelijker of 25 liter halve tablet.

Zo donker mogelijk houden en inderdaad goed beluchten dmv veel oppervlakte beweging maar hill stream visje houd ook wel van stroming denk ik, misschien heb je nog een stromingspomp ofzo. IS Ab kuur dus de lange versie doen en afmaken. Als hij nog eet ook wat geven dan gaat medicatie meteen mee het spijsverteringssysteem in.

Succes en ik hoop dat je op tijd ben 👍

Vergeten; goed andere vissen ook monitoren en aquarium wat meer verversen. Kijken naar vinnen/staarten, bekken en ogen. Zie je staarten/vinnen stukjes eraf of andere twijfel gevallen die ook erbij zetten.
Mini visje is het niet. Zit rond de 10cm haha. Maar alles is relatief haha.
Bedankt voor de tips!

Omdat het hillstreamvissen zijn zou ik komende tijd nog regelmatig een flinke waterverversing doen en zorgen voor voldoende goed voer.
Is dat blauwalg op de foto of gewoon alg?
Ga ik doen! Bedankt voor de tip!
Gewone alg, zit op de buitenkant van het acrylglas haha

Nee, normaal gezien heeft helemaal niemand medicatie nodig, tenzij in geval van ziekte of aandoening. Duh. :'( En dat kan iedereen overkomen, of je nu een mens bent, een dure rashond, een vuilnisbakkerassie, een vis, etc.

Nou, ik hem gevangen!
IMG_20211014_172040.jpg

Medicatie zit erin. Vis zag er al beter uit dan twee dagen geleden. Achter is nu meer open wond, maar zag aan de voorkant al minder een plekje. Fingers crossed dat het allemaal goed gaat!

De hele bak behandelen is niet aan te raden toch? Ivm filterbacterien die dit niet aan kunnen?

Hoe lang ben je bezig geweest met uitvangen :br:

Hele aquarium geeft inderdaad gedoe met je nodige bacterien. Voor 1 visje zou ik dit niet doen.

Succes en ik ga mee duimen dat het goed komt. Kuurtje af maken hoor ook al denk je het is weg en zo zielig in die curver.

Hoe lang ben je bezig geweest met uitvangen :br:

Hele aquarium geeft inderdaad gedoe met je nodige bacterien. Voor 1 visje zou ik dit niet doen.

Succes en ik ga mee duimen dat het goed komt. Kuurtje af maken hoor ook al denk je het is weg en zo zielig in die curver.
Haha, viel mee eigenlijk. Ging sneller dan verwacht. Kwartiertje bezig geweest ofzo. Ze zijn helden in verstoppen. Maar ze bevriezen als er stress is, waar andere vissen als een malle de bak doorschieten doen deze dat dus niet.

Ik ga de kuur zeker afmaken. En dan laat ik hem nog even een paar dagen zitten, met de nodige verversingen totdat het medicijn ook verdwenen is. Dan kan ik hem even beter in de gaten houden. In het aquarium is die meteen verstopt en zie ik hem dagen niet.

Helaas is hij/zij naar de vissen hemel gegaan... Hij at helaas ook niet meer. Denk dat ik er helaas net te laat bij was. Voor nu het grote aquarium elke twee dagen waterwissel doen en de rest van de vissen goed in de gaten houden.

Balen Anke. Je heb je best gedaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan