Wat is dit?

DdV

Well-known member
Lid geworden
14 september 2016
Berichten
180
Leeftijd
51
Locatie
Mechelen, België
Terwijl mijn bruinalg en draadalg stilaan wat minder lijken te worden (en ik hoop dat daar niet te veel wishful thinking bij is), zag ik nu dit:

IMG_20161111_115722591_HDR.jpg

IMG_20161111_115729314_HDR.jpg


Ik had al eerder zoiets verwijderd en zie het verder niet, maar ik vrees dat dit blauwalg is?

Op dit moment voeg ik al een tijdje CO2, plantenvoeding (all-in-one van plantedbox) en easycarbo toe, 8u/dag licht en wissel ik wekelijks +/- 30-40% water. Het is ontmoedigend om op weer nieuwe problemen te stuiten...
 
Zit dit alleen op de planten en heb je goede circulatie? Dat op de 2e foto lijkt me wat blauwalg en op de eerste denk ik eerder aan baard/penseelalg.
 
Kan je het er makkelijk vanaf hevelen? dan is het blauwalg. maar het kan ook iets anders zijn zoals John al zegt.
Blauwalg groeide bij mij ook altijd als een soort van dekentje, dat zie ik hier niet.
 
Ik zie het eigenlijk alleen op stenen zitten, op planten niet meteen. Het zit ook onderaan de bak. Ik heb het nog niet proberen af te hevelen. De waterwissel is voor zondag gepland, maar ik kan het straks wel eens even proberen, dat zou dan toch al iets duidelijker moeten maken.

Bedankt voor het advies!

P.S. Ik denk dat mijn circulatie wel ok is, ik toch overal in mijn bak wat beweging.
 
Ik hoop voor je dat het geen blauwalg is,
Wat doe je altijd voor onderhoud? Hoeveel ververs je? hoe groot is de bak en at is het visbestand, hoe lang draait de bak al?

Daaraan zouden we misschien ook kunnen zien wat voor alg het is
 
De bak draait nu bijna 8 weken. Hij heeft vier weken zonder waterwissels ingedraaid, daarna een grote waterwissel voor de eerste vissen erin gingen. De eerste vier weken heb ik wat zitten experimenteren met bioco2 en verschillende belichtingschema's, maar sinds 3 weken hou ik me aan het volgende schema, inclusief co2 uit een drukfles

- 8u licht per dag, co2 start een uur voor het licht aangaat en houdt een uur vroeger op
- 1 x per week 50ml all-in-one van planted box
- dagelijks 3ml easycarbo
- wekelijkse waterwissel van 30-40%
- onderhoud: plantjes wat bijknippen, alg manueel en met afhevelen verwijderen

De bak is een Rio 180, dus 180l. Ik ga van ongeveer 150l netto uit. Het bestand is als volgt:

+/- 18 neon tetra's
1m/3v a. cacatuoides
+/- 10 japonica-garnalen
 
Ik zou de stenen gaan schoonboenen en het goed in de gaten houden. Je ververst best veel denk ik dus je kan ook aan de EI gaan denken.
 
Ok, dan zal ik me zo meteen eens aan het boenen zetten. Is er eigenlijk een verschil tussen EI en het royaal doseren van de all-in-one zoals ik nu doe? Ik hou wel van het gebruiksgemak van de all-in-one, dat het zo wat duurder wordt vind ik nog aanvaardbaar.
 
Als je je huidige voeding doseert zoals men aangeeft dan kom je lager uit dan de 20/2 van de EI. Soms is dat niet erg zolang je maar voldoende voeding in je bak hebt om tekorten te voorkomen. Maar om daar zeker van te zijn doseert men bij de EI 20/2mg.
 
Het helpt natuurlijk niet dat ik alleen met strips meet, en een uitgebreide testkoffer niet meteen als verantwoorde kost binnen het huishoudbudget past. De EI-methode schrikt toch wat af, in het bijzonder de discipline die het vraagt, naast het extra werk. Gisteren heb ik opnieuw heel wat alg verwijderd. Het alg waar ik deze thread mee begon, heb ik nog maar heel beperkt terug gevonden. Opnieuw op een steen, en weer afgewassen. Maar ik ben er nog steeds niet zeker van of het nu de goede richting aan het uitgaan is.
 
In feite staat de EI juist voor gemak. Je ververst wekelijks een gelijke hoeveelheid en voegt steeds hetzelfde toe. Daarbij voorkom je dus tekorten en je hoeft in principe je water niet meer te meten.
Maar je bent natuurlijk vrij om hier je keus in te maken;)
 
Minder licht en minder voeren en zo veel mogelijk verwijderen.

Groetjes John.
 
Ik heb al wat gelezen over EI, en discipline wordt toch wel benadrukt. Dat is niet meteen mijn sterkte ;-) . Een wekelijkse dosering vind ik veel eenvoudiger om nauwgezet op te volgen, maar daar heb ik nog geen voorbeeld voor gevonden. Anderzijds spreekt de methode me wel erg aan, meer dan de andere die ik al heb ontdekt. Ik ga in elk geval eerst de fles all-in-one die ik heb opgebruiken. Dan kan ik die tijd gebruiken om wat verder te zoeken naar een EI-schema waar ik mezelf wel mee vertrouw. :)
 
Minder licht en minder voeren en zo veel mogelijk verwijderen.

Groetjes John.

Nog minder dan 8u? Ik heb ook last van bruinalg, daarvan hoorde ik dan weer dan te weinig licht een oorzaak kan zijn...
 
Te weinig licht zou kunnen want er zijn erg veel soorten diatomen. Je ziet het ook wel bij bakken met voldoende licht.Ik zou niet minder dan 8 uur aanhouden qua licht.
Als je de poeders zou gaan kopen dan los je dat op in 2 flesjes van elk 500ml. Daarvan geef je 20ml nitraat en 40ml fosfaat per week na het verversen. Dus erg simpel eigenlijk;).
 
Blauwalg floreert bij een hoger fosfaat gehalte en veel licht.
Dus minder licht (je zou ook de intensiteit kunnen halveren en dan met 2 uur verlengen), minder voer (fosfaat).
Je zou je nitraat gehalte wat kunnen verhogen.
Zoveel mogelijk verwijderen.

John.
 
Licht kan een factor zijn inderdaad maar 8 uur is al niet echt veel en als je te weinig licht hebt kan kan dat juist weer een rem op de groei zijn van je planten.
Omdat er ook bruinalg aanwezig is denk ik eerder aan een probleem met de belasting van de bak.
 
Is er eigenlijk een verschil tussen EI en het royaal doseren van de all-in-one zoals ik nu doe

Doordat je de helft wekelijks ververst voorkom je ophoping van stoffen en in theorie kan de hoeveelheid no3 en po4 niet meer bedragen dan een dubbele toevoeging. Dat is in theorie want je bak kan zelf ook produceren maar dat valt in de regel vaak erg mee.
 
Het is ook niet zeker of het wel blauwalg is. Het afhevelen ging niet heel makkelijk, maar ook niet heel moeilijk, dus dat zei me niet veel.

Het is niet evident de oorzaak te vinden. Te veel aan voeding zou kunnen, daar heb ik ookgeen ervaring mee, dus dat is ook wat moeilijk in te schatten. Ik gebruik nu iets met een doseersysteem, 1 klik voor vijf visjes, volgens de instructies. Er komt veel uit vind ik, als ik dan zie hoe snel het opgegeten wordt lijkt me dat veel te veel. Ik hou het al een tijdje bij 1 klikje voor het hele bestand.

Als de ei-methode ook wekelijks kan, is dat op termijn misschien wel de beste optie. Ik kijk er zeker nog naar.

Wat bedoel je precies precies met belasting van de bak? Met het bestand nu is er toch onderbezetting.

Ik meet met de strips wel tamelijk consistent weinig nitraat. Misschien moet ik proberen dat toch nog apart toe te voegen?

De belichting zal ik op 8 uur houden. Vorige week heb ik enkele drijfplanten toegevoegd, misschien helpt dat door de intensiteit naar beneden te brengen...

Zoeken, zoeken :)
 
Het kan zijn dat er te weinig bacterien zijn om alles af te breken op het moment. dat bedoel ik met overbelasting. Je no3 mag je gerust tussen de 10 en 20mg hebben hoor.
Door drijvers verminder je ook de vraag naar voeding inderdaad.
 
Yup, no3 verhogen, houdt blauwalg niet van.

groetjes John.
 
Stukje van Hobbykwekers (http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/blauwalg) :

MAAR DE REDFIELD METHODE SCHIJNT WEL TE WERKEN.....
Nou of de methode dankzij deze methode werkt is niet zozeer aan de verhouding te danken, maar meestal meer aan het opheffen van een gebrek, en da's meestal een tekort aan nitraat. Blauwalg zijn er namelijk op ingesteld het laatste piezeltje nitraat uit het water te halen. Je vind ze ook niet voor niets in een biofilm, daar zitten ze het dichtste bij de bron die nitraat maakt. Onze bacteriën en kapen zo het nitraat al weg voor onze planten er wat mee kunnen.

Voegen we dan nitraat toe, dan krijgen de blauwalgen meer concurrentie en verliezen hun leidende positie. De blauwalgen waarbij dit soort strategiën lukt zijn dan ook vaak de "schoon water blauwalgen", algen die leven in een omgeving die laag belast is. Vaak opstartende bakken waar nog weinig organische belasting, en weinig nitraat is.

Op zich kunnen de RR calculatoren wel een hulpmiddel te zijn om een indicatie te geven welke kant het uitgaat. Maar ze zijn ook niet meer dan dat.
 
Ik meet nooit nog nitriet, ook niet na het toevoegen van vissen, dus ik ging ervan uit dat het met die bacteriën wel goed zat. maar dat is misschien een verkeerde redenering. Ik heb nog nitrivec staan, misschien moet ik dat nog toevoegen?
 
Bedankt voor die extra uitleg, John en John. Misschieb is het dan toch die schoon-water- blauwalg. Eigenlijk lijkt alles dan toch in de richting van te weinig nitraat te wijzen, inclusief de teststrips. Ik zal dat eens proberen op te drijven.
 
Easy Life verkoopt flesjes Nitro maar het is goedkoper om poeders te gebruiken van bv Aquariumbemesting.nl
 
Gewoon de poeders gebruiken, veel goedkoper!:S

John.
 
Zit dit alleen op de planten en heb je goede circulatie? Dat op de 2e foto lijkt me wat blauwalg en op de eerste denk ik eerder aan baard/penseelalg.

Ik denk inderdaad ook dat het baardalg is EN blauwalg.

@TS Hij heeft vier weken zonder waterwissels ingedraaid, daarna een grote waterwissel voor de eerste vissen erin gingen. De eerste vier weken heb ik wat zitten experimenteren met bioco2 en verschillende belichtingschema's, maar sinds 3 weken hou ik me aan het volgende schema, inclusief co2 uit een drukfles.

Ik weet niet of je vanaf dag 1 de Ei gebruikt? Misschien gemist bij het lezen. Maar het is dan ook juist zaak iedere week die grote waterwissel te doen. In de eerste weken het liefst zelfs nog meer. Je planten hebben het zwaar tegen de alg. Voeg zuurstof planten toe. Experimenteren met bioco2 is niet handig, variabel co2 gehalte kun je baardalg van krijgen. Houd je inderdaad strak aan je schema, voeg wat zuurstofplanten toe en haal het meeste alg weg. Je moet zelf maar een beetje redeneren in hoeverre dit voor jou van toepassing is want ik zie geen totaal foto van je bak dus weet ook niet wat er allemaal in staat en wanneer je wat hebt toegevoegd.
 
Ik denk inderdaad ook dat het baardalg is EN blauwalg.

@TS Hij heeft vier weken zonder waterwissels ingedraaid, daarna een grote waterwissel voor de eerste vissen erin gingen. De eerste vier weken heb ik wat zitten experimenteren met bioco2 en verschillende belichtingschema's, maar sinds 3 weken hou ik me aan het volgende schema, inclusief co2 uit een drukfles.

Ik weet niet of je vanaf dag 1 de Ei gebruikt? Misschien gemist bij het lezen. Maar het is dan ook juist zaak iedere week die grote waterwissel te doen. In de eerste weken het liefst zelfs nog meer. Je planten hebben het zwaar tegen de alg. Voeg zuurstof planten toe. Experimenteren met bioco2 is niet handig, variabel co2 gehalte kun je baardalg van krijgen. Houd je inderdaad strak aan je schema, voeg wat zuurstofplanten toe en haal het meeste alg weg. Je moet zelf maar een beetje redeneren in hoeverre dit voor jou van toepassing is want ik zie geen totaal foto van je bak dus weet ook niet wat er allemaal in staat en wanneer je wat hebt toegevoegd.

Het hele verhaal vind je in de link in mijn handtekening, maar dat is wat veel om door te lezen :) . Ik vat het hier even samen. Hier is alvast een foto van de bak, zoals hij er vandaag bij staat na gisteren fiks gesnoeid te hebben in vooral de waterpest.

IMG_20161114_192619770_HDR.jpg


Wat je door de bak ziet zweven en op het wateroppervlak ziet, is geen zweefvuil maar co2-belletjes van de bazooka atomiser die ik gebruik.

Ik gebruik ook nu (nog?) niet EI, maar de all-in-one voeding van planted box. Ik gebruik de aangeraden weekdosis voor veel licht en co2. Ik ben deze pas beginnen toevoegen een week voor de eerste waterwissel. De hele periode zonder waterwissel gebruikte ik dus geen plantenbemesting (behalve een aantal kleibolletjes die ik bij het planten had toegevoegd). Ik denk dat volgende planten zuurstofplanten zijn: Valisernia Spiralis, waterpest en Belgisch Groen. De eerste twee groeien heel goed, van de laatste is het nog wat vroeg dat te zeggen, dat staat er nog niet zo lang in. Verder staat er ook nog het volgende in:

- lilaeopsis novae-zelandiae (nu kort geknipt omdat de bovenkant vol alg zat dat ik er niet af kreeg)
- microanthemim Monte Carlo (helemaal overwoekerd door alg, al hoop ik ergens nog dat ik het kan behouden)
- Cryptocoryne wendtii brown
- Echinodorus impaii (maakt veel nieuwe bladeren aan, maar die blijven lager en kleuren niet zo groen als de bladeren die hij had toen ik hem kocht)
- Echinodorus Latifolius (helemaal weggeteerd na het planten, doet het nog niet zo best maar is ook niet echt dood)
- Alternanthera reineckii "Mini" (maar een enkel klein plantje, pas toegevoegd)
- Limnobium laevigatum als drijver
- javamos

Ik heb de eerste weken met bio co2 gewerkt, maar heb dit sinds 14/10 vervangen door een systeem met drukfles. Naast de all-in-one voeg ik nu al een week of drie 3 ml easycarbo toe.

Gisterenavond heb ik de all-in-one toegevoegd, vandaag mat ik (met strips) +/- 25mg no3. Nu ziet dat er dus wel ok uit, maar ik had vorige weken de indruk dat dat erg snel zakte. Ik hou het de volgende dagen in de gaten en voeg eventueel toe als ik op tijd no3 in huis kan halen.

Dat geeft waarschijnlijk een vollediger beeld. Alle verder advies is erg geapprecieerd.
 
Aaah dit geeft een betere indruk! Goed bezig! Ik vind dat je veel planten hebt. Een lage visbezetting. Om je planten een sterke start te geven is goed je bak te starten met zoveel mogelijk planten. Een hoge mate van co2 en genoeg voeding. Ik heb het idee dat je voor een echte plantenbak gaat, want co2 is natuurlijk discutabel maar het hangt er ook vanaf wat je dan wil met je aquarium...

Ik denk dat je planten door de onstabiele start het even zwaar hebben tegen de alg. Ze zijn druk bezig zich aan te passen aan een stabiele omgeving. Mijn eigen bak draait nu 6 weken en ik heb alleen wat bruin alg gehad en een startende blauwalg. Dit heb ik afgezogen. Waterpest toegevoegd en het is verder niet terug gekomen. Ik hou me ook vast aan een strak schema en gebruik ook all in one van planted box, voor zover ik weet is dat ook gewoon de EI methode. Je creëert overschot aan voeding. Ik denk dat je, je bak meer tijd moet geven en de alg moet blijven plukken. En nu elke week je nitraat meten als je meer nitraat gaat toevoegen profiteren de algen daar ook van, Je planten moeten gewoon nog 'aanslaan'.

De 4e week deed je planted box in je aquarium. Daar zit ook nitraat in. Je hebt de eerste weken met onstabiel co2 gewerkt (bioco2) ten nadele van je planten. De nitraat die je toevoegde was toen ideaal voor de algen. Later kregen je planten een lading aan co2 wat ten voordeel was voor de planten maar ook weer voor de algen. Je bak is in disbalans en ondertussen zijn de nitrificerende bacteriën zich aan het vermenigvuldigen. Geef het tijd en blijf de algen weghalen. Probeer er ook wat discipline in te houden. Als dit niet helpt maar weer eens kijken, Ik was gestopt met de easy carbo als de algen weg zijn. Je vissen vinden het niet echt fijn.
 
hou de waarden van no3/po4 goed in de gaten zeker bij gebruik van all-in-one
daarnaast heb je de ph en kh/gh waarden al eens gemeten
ook deze moeten in verhouding zijn voor een goede planten groei en voorkoming van algen

groet

jaap
 
@Rubz Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Dit is mijn eerste bak enik had me op voorhand wel ingelezen, maar dan toch vooral op het vlak van wat voor vissen nodig is bij het opstarten. Op alles dat met planten te maken heeft, ben ik pas gestoten toen ik al bezig was. De onstabiele start heeft veel te maken met voortschrijdend inzicht dat ik dan meteen in de praktijk probeerde te brengen, dat is duidelijk niet erg best geweest. Maar het is ondertussen zeker de bedoeling om voor een echte plantenbak te gaan, vandaar dat ik dat zo snel mogelijk veel meer aandacht ben gaan geven.
Volgens John hierboven is de all-in-one strikt genomen geen EI, omdat je met de dosering van all-in-one lager uitkomt dan de 20/2 van EI. Ik begreep eruit dat een overschot minder gegarandeerd is dan strikt bij EI. Ik denk dat ik misschien inderdaad best meer tijd geeft. NO3 ga ik tijdens deze week al in de gaten houden, als het opnieuw snel laag uitkomt, zoals de vorige weken, ga ik wat toevoegen zodat er zeker geen tekort ontstaat.Voorlopig lukt het ook wel om gedisciplineerd onderhoud te doen :)

@flipper34 Bedoel je de verhouding ph en kh/gh in verband met co2? Of zijn daar nog andere dingen die ik in de gaten moet houden. Zijn er ph en/of kh/gh waarden of verhoudingen die alg bevorderen?

Groeten,

David
 
graag gedaan! Voer je spaarzaam? Vissen dragen namelijk ook bij aan aan het indraaien van de bak. Ik vind het nog te vroeg om te zeggen dat nitraat tekort. Over een paar weken kan het wel heel anders zijn. Voeg nog wat vissen toe in je mooie bak.
 
@flipper34 Bedoel je de verhouding ph en kh/gh in verband met co2? Of zijn daar nog andere dingen die ik in de gaten moet houden. Zijn er ph en/of kh/gh waarden of verhoudingen die alg bevorderen?

Groeten,

David[/QUOTE] zie http://members.home.nl/weschreurs/hoofdmap/ghkh.html
met dank aan John ( jessicapilon ) voor de link :thumbs:
 
@Rubz: het was even zoeken welke vissen we er nog aan toe zouden voegen, maar als het met werk wat meezit voegen we morgen een aantal ringbandsnoekjes toe. Voeren doe ik wel spaarzaam.

@flipper34 : bedankt voor de link. Ik vind er alleen maar op terug dat KH tussen 3 en 8 moet zitten en GH tussen 4 en 8 voor een gezelschapsbak. Wat dat betreft zit het wel goed. De links op de pagina die leiden naar aquaria-info.nl kan ik wel volgen, maar de artikels daar kan ik niet lezen. Ik kom altijd op dezelfde pagina, of op een permission denied pagina terecht, en registreren lukt me niet. Dus mogelijk mis ik daar nog wat info.
 
Terug
Bovenaan