Wat is er nieuw

Wat is een biotoopaquarium?

jerre050978

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2005
Hoi leden. Ik heb de indruk dat het concept van biotoopaquaria hier serieus verkeerd begrepen wordt.
Biotoopaquaria simuleren een deeltje van een watersysteem op een specifieke locatie. Enkel dan kun je spreken over een biotoopaquarium.
Voor mij persoonlijk is deze vorm van aquarium houden de meest bevredigende. Je doet aan onderzoek, leert veel over watersystemen, je leert zaken over geologie en hoe deze de waterwaarden be�nvloeden,...
Akkoord, het kost wat moeite om je er in te verdiepen, maar je krijgt er ook iets voor terug. Vissen met veeeeeeeel natuurlijker gedrag en kleuren, aquaria die veel levendiger en in balans zijn en een uitbreiding van je eigen kennis. Geloof me, het loont echt de moeite om er in te investeren.
Hoe denken jullie er over?

Stelling van een tijd terug daarover.

Met ��n ding ga je wat ons betreft sowieso de mist in:
jerre050978 zei:
Biotoopaquaria simuleren een deeltje van een watersysteem op een specifieke locatie. Enkel dan kun je spreken over een biotoopaquarium.
Kort gezegd: er zijn verschillende definities dan wel betekenissen van het woord biotoop. Daarom kan er per definitie niet slechts ��n correcte uitleg van de term biotoopaquarium zijn.
Voor verdere uitweiding: zie uitweiding in het gelinkte topic.

Mascha&Ivo zei:
Stelling van een tijd terug daarover.

Met ��n ding ga je wat ons betreft sowieso de mist in:
jerre050978 zei:
Kort gezegd: er zijn verschillende definities dan wel betekenissen van het woord biotoop. Daarom kan er per definitie niet slechts ��n correcte uitleg van de term biotoopaquarium zijn.
Voor verdere uitweiding: zie uitweiding in het gelinkte topic.
Akkoord, over de definities kun je nog discussieren. Over de invulling volgens mij niet.

Ik zie hier zaken passeren als Amazone-biotoopaquarium, Malawi-biotoop, Australi�-biotoop. Wel, dat heeft niks te maken met biotoopaquaristiek, op welke manier je de definitie ook invult.

Volgens mij hoort bij elk biotoopaquarium ook een beschrijving. Een biotoopaquarium is in mijn ogen een educatief instrument om jezelf en anderen dingen te leren over hoe de natuur werkt.

Ik vind het zeker een interessante discussie, maar het topic waar je naar verwijst is eigenlijk volledig vervallen in een definitie-discussie. Dat gaat volgens mij toch wat voorbij aan de essentie.

Niets wat je let om die stelling nieuw leven in te blazen met een stuk zonder semantiek maar over invullig van.
Kunnen we meteen zien of iedereen het ermee eens is dat er slechts ��n correctie invulling van het concept biotoopaquarium.
Kleine voorspelling: neen en wel omdat het een hobby is die eenieder op andere wijze invult. En juist omdat eenieder dat voor zichzelf kan invullen is per definitie geen sprake van "serieus verkeerd begrijpen".

Mascha&Ivo zei:
Niets wat je let om die stelling nieuw leven in te blazen. Kunnen we meteen zien of iedereen het ermee eens is dat er slechts ��n correctie invulling van het concept biotoopaquarium.
Mja... Ik weet niet of dat wel zin heeft als ik de hele discussie lees.

Mijn punt is niet de definitie, maar je kunt bezwaarlijk van een biotoopaquarium spreken als je allerlei Malawi-cichliden dooreen smijt. Laat staan als je over een Zuid-Amerikabiotoop spreekt.

Voor de duidelijkheid: dit geeft geen oordeel over de esthetische waarde van het aquarium volgens mij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan