Wat is er nieuw

Wat is een goede manier om je filter te reinigen?

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
goedemorgen,

Ik heb een eheim professional 3.
Als ik deze schoonmaak spoel ik altijd alles onder kraanwater uit zo ook de ceramische buisjes en die stenen galletjes van eheim.
De blauwe grove spons spoel ik ook uit onder de kraan en de witte watten gooi ik weg en vervang ik.
Nu lees ik hier vaak dat je alles moet uitspoelen in aquarium water, is dat beter ivm bacterien?
Er zit onder in het canister altijd een hele berg bruine drap, dit giet ik er natuurlijk ook uit en was het canister met een sopje om.
Ik vraag dit omdat ik na 6 maanden nog steeds last heb van groene punt algen.

Grote groet,

Erik

Daar is al eens een topic over geweest dacht ik en veel gebruiken gewoon kraanwater zonder merkbare gevolgen.

EEn Filter uitspoelen met een sopje???? Hoe kom je erop.

Een filter moet juist vuil blijven, vanwege de bacterie, en jij maakt hem brandschoon.

Als je alles uitspoel in halve emmer water. laat je dat bezinken, en giet je het schone water terug.
Wet je zeker dat je bacterie behoud.

Alg heeft niet met filter te maken, he.
google op puntalg.

Hij maakt alleen de 'plastic huls' schoon met een sopje.
Dat is niet nodig maar als je gewoon goed omspoelt maakt dat ook weinig uit.

In principe zoals hier wordt gezegd, gewoon alles zoveel mogelijk uitspoelen in aquariumwater.
Wat wel kan helpen voor minder onderhoud is om de volgorde te veranderen van je filter materiaal.
Ik weet niet of jij ook een voorfilter in jouw model hebt?

Maar het water komt boven binnen, gaat dan eerst helemaal naar onderen en dan via je filtermateriaal weer naar boven om eruit te worden gezogen.
Doe helemaal onderin grove spons, daarboven medium of fijn, daarboven al je bio materiaal zoals balletjes etc.
Die blijven dan veel schoner waardoor je die bijna niet hoeft uit te spoelen.
Je hoeft dan alleen je sponsen en watten in principe maar uit te spoelen.

Nou, Hou de biologisch nou onder. blijven de bacterie in het vuil zitten.
Die doe je niet bij de uitstroom, blijven wel mooi schoon, mar mis dan wel waar ze voor zijn.

Bak schoon maken, mist ok bacterie.

Nou, Hou de biologisch nou onder. blijven de bacterie in het vuil zitten.
Die doe je niet bij de uitstroom, blijven wel mooi schoon, mar mis dan wel waar ze voor zijn.

Bak schoon maken, mist ok bacterie.

Er zijn diverse mensen die zeggen dat het bio-materiaal dan sneller vervuild en de micro-porien vol komen te zitten waardoor het biologisch materiaal zijn effectiviteit sneller verliest.
In principe zijn sponsen en watten voornamelijk om het grote vuil eruit te halen, dit wordt immers ook niet volledig omgezet door bacterien (vandaar dat ze ook vuil blijven).
Die halen alleen de opgeloste ammonia, nitriet eruit en zetten dit om in nitraat.
Maar correct me if I'm wrong.

Met sop moet je er wel heel goed opletten dat er niks achterblijft en ik spoel deze af en toe alleen met water.

Ik heb een paar tegenvragen die niet direct op jouw vragen in gaat.

Als ik deze schoonmaak spoel ik altijd alles onder kraanwater uit zo ook de ceramische buisjes en die stenen galletjes van eheim.
De blauwe grove spons spoel ik ook uit onder de kraan en de witte watten gooi ik weg en vervang ik.
Nu lees ik hier vaak dat je alles moet uitspoelen in aquarium water, is dat beter ivm bacterien?
Er zit onder in het canister altijd een hele berg bruine drap, dit giet ik er natuurlijk ook uit en was het canister met een sopje om.
Ik vraag dit omdat ik na 6 maanden nog steeds last heb van groene punt algen.
Lees ik nou goed dat jij het hele filter in één keer ongeveer brandschoon maakt? Nooit in één keer doen. 1/3 tot de heeft en de rest ongemoeid laten voor de volgende keren. Je gooit anders veel te veel goede bacteriën weg.

Hoe vaak maak je je filter schoon?

filter schoonmaken in aquarium water is redelijk onzinnig, of je moet een speciaal aquarium hebben met moeilijke waardes zoals lage PH of extreem lage KH of uS...
meeste mensen hebben tegenwoordig hun (gezelschap)aqaurium op kraanwater lopen, en in je aquarium water zitten echt niet zoveel bacterien als men denkt.
je spoelt dus net zo hard je bacterien uit je filtermedia onder de kraan als dat je dat doet in aquariumwater als je het mij vraagt.

IK deed zelf wekelijks 1 van de 2 filters uitspoelen, gewoon mandjes eruit pot omspoelen en mandjes er weer in, vaak nog even de sponzen uitspoelen en watten vervangen en dat was het.

In de emmer omspoelen. laten bezinken, dan water terug in de pot.

Zit vo;l bacterie.

Mechanische delen gewoon goed uitspoelen onder de kraan, overige wanneer vervuild licht uitspoelen onder de kraan, geloof niet dat het wat uitmaakt........... Heb zelf in ieder geval nog nooit nadelige effecten ondervonden van gewoon met kraanwater doen

Wij maken weinig schoon aan ons filter.
Eens in de paar maanden, als we een grote waterwissel gedaan hebben dompelen we de mandjes met biologisch filterpijpjes een keer vluchtig onder in dat afvalwater, we knijpen een keer een beetje in de blauwe spons in diezelfde bak met afvalwater, en daarna kiepen we de filterpot leeg in dat water. Onderin die pot zit meestal wat drab.

Wij hebben onze biologische filterpijpjes, siporax, onderin zitten, daar waar de meeste drab zit. Het witte wattenlaagje hebben we eruit gehaald en we merken geen verschil in helderheid in water.

Wij gebruiken voor de waterwissel een stuckuip. Dat vinden wij ideaal omdat je daarin veel ruimte hebt om het filter erin te zetten en daarnaast de mandjes uit te spoelen. Dus geen waterballet.

Omspoelen met een sopje zou ik zelf eng vinden, ivm de mogelijkheid dat er resten van zeep in het aquarium kunnen komen. Wij gebruiken nooit zeep bij spullen voor het aquarium

De meeste algproblemen lossen bij ons op door verwijderen van overmatig organisch afval en het toevoegen van vloeibaar co2 en plantenvoeding wanneer nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan