Wat is er nieuw

Wat is een goede "stofzuiger"? Zonder batterijen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Miro
  • Startdatum Startdatum
Probleem met deze dingen is dat je emmer overloopt voor je echt vuil hebt geheveld.
Zoek eentje met water te retour aqua

Ik heb de Fluval provac. Werkt met een stekker. Ik heb 4 bakken. 3 tropisch en 1 koudwater en het werkt prima. Zit tevens led-verlichting in, zodat je ziet wat je opzuigt.

Bijlagen

• 684985D9-DAD4-4EA2-A5EB-625E6F7CA67C.jpeg
    684985D9-DAD4-4EA2-A5EB-625E6F7CA67C.jpeg
    436.5 KB · Weergaven: 176
Is de gravel cleaner van Eden 501 ook een optie , kan met aanpassing ook nog gebruikt worden bij waterverversen

Ik heb zo'n goedkoop dingetje dat op een luchtpompje kan.
Met zo'n afgeknipt babysokje eraan.
Werkt best aardig.

Bedankt voor de tips!

Het zijn allemaal leuke hulpjes maar vergeet niet dat je ze zo min mogelijk in de bodem moet gebruiken. Als ik water ververs wapper ik met de hand over de bodem en zuig zo het losse vuil mee en voor de rest doen de bacterien in de bodem het werk. Als ik 1x per jaar in de bodem zuig dan is dat al vaak.

Vuil van de bodem zuigen of en bij name grind is het beter om niet zulke afzuigers te gebruiken die het water weer retour aan het aquarium geven.
Dus lucht met een nylonzakje of electrische die het vuil opvangen en het water retour geven zou ik vermijden.
Iedereen kan wel de flesjes aquarius sport drank, hier zit een afsluitbare nippel op.. de bovenste nippel haal je eraf (hersluitbare druk/trek dop) en hou je een dop over waar een 12/16mm slang op past..
De onderkant van de fles snij/knip je de bodem eruit en whala je hebt een prachttige afhevel klok, slang naar de gootsteen of tuin.. en je kan al het vuil opzuigen en het grind goed reinigen zonder dat er vuil retour in je water komt wat vaak gebeurt met goedkope vacuum cleaners zonder het water ook af te voeren het riool in of de tuin.
In dit water als je de bodem reinigd zitten namelijk veel afvalstoffen die vrijkomen en die wil je niet in de waterkollom krijgen omdat deze fijne stof vaak neerslaat op planten en algen kunnen veroorzaken + fosfaten vrijkomen en ook ammonia/amonium piek kan geven.

Dus neem een afhevel slang met afhevelklok en het water dat je uit de bodem opzuigt ook afvoeren en niet terug je aquarium in via allerlei filters of nylon opvang zakjes.

Ik gebruik eigenlijk meestal gewoon een stuk aquariumslang en hou mijn duim op de uitgang in de emmer zodat ik de sterkte van de afzuiging kan doseren. Meestal heb ik twee grote emmers klaar staan zodat ik makkelijk kan wisselen als er een vol is. Ik heb een keer zo'n Sera ding gekocht alleen vind ik de zuigkracht uit zo'n grote koker wat tegen vallen. Ik kan het in ieder geval makkelijker doen met een stuk slang en mijn duim, misschien ouderwets maar het werkt voor mij 🙂

Verder ben ik het er ook mee eens dat je het beste het water verwijderd en dus geen retour systeem naar het aquarium. Ik begrijp dat het best handig is om te stofzuigen zonder zorgen te maken dat de emmer vol is maar al die rotzooi wil ik juist uit de bak hebben.

Ik gebruik eigenlijk meestal gewoon een stuk aquariumslang en hou mijn duim op de uitgang in de emmer zodat ik de sterkte van de afzuiging kan doseren. Meestal heb ik twee grote emmers klaar staan zodat ik makkelijk kan wisselen als er een vol is. Ik heb een keer zo'n Sera ding gekocht alleen vind ik de zuigkracht uit zo'n grote koker wat tegen vallen. Ik kan het in ieder geval makkelijker doen met een stuk slang en mijn duim, misschien ouderwets maar het werkt voor mij 🙂

Verder ben ik het er ook mee eens dat je het beste het water verwijderd en dus geen retour systeem naar het aquarium. Ik begrijp dat het best handig is om te stofzuigen zonder zorgen te maken dat de emmer vol is maar al die rotzooi wil ik juist uit de bak hebben.
+1

Dat vuil bodem water (ook al zie je geen vaste stoffen er in zweven wil dat niet zeggen dat er geen in opgelost zitten) wil je niet terug in je aquarium hebben.
Ik heb me deze gekocht. Handig met het kraantje (heb ik wel niet op het uiteinde gestoken) en de aanzuigbalg.
Enkel de slangen zijn wat hard (maar die ga ik wel vervangen)

Bijlagen

• Screenshot_20200524_124358_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg
    Screenshot_20200524_124358_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg
    205.9 KB · Weergaven: 142
Ik vind het ook wel handig als het water daadwerkelijk weggezogen wordt, dan heb ik gelijk een waterwissel gedaan. De vloer blijft niet helemaal droog door mijn geknoei de 2 emmers (zitten idd snel vol), maar dat vind ik niet erg.
Dus ik heb maar weer dezelfde gekocht: https://www.bol.com/nl/p/tetratec-b...tgh=nrdo22owbEbgDxLYMktISA.1_4.6.ProductTitle
Thanks all

Ik gebruik al jaren een stuk tuinslang met een plastic flesje. De slang gaat door de dop van t flesje en de onderkant is eruit geknipt. Werkt perfect om zooi mee te nemen met de waterverversing en zand/grint blijft gewoon liggen. Ideaal en kost niks 😉

Kijk. Dát vind ik nou leuke tips.
Dat ga ik eens proberen

Haha, gewoon t flesje volscheppen met water, omhoog houden tot de bubbels stoppen en dan loopt t zo de emmer in. Niks aanzuigen etc. En als je wilt stoppen, gewoon lucht erin laten komen.
In t dopje een gaatje gemaakt en daarna dichtgelijmd langs de slang zodat t dicht zit. Daarna nog ducktape voor de zekerheid. T sponsje zit er zodat t water er niet helemaal langsloopt als je het volgelopen flesje omhoog houd.

Als je aan het ‘zuigen’ bent, kan je ook de grond omwoelen en het zand/grint zakt terug, zooi gaat mee naar de emmer. volwassen visjes die erin zwemmen, zijn in de 7 jaar bij mij, altijd weer gewoon eruit gezwommen als ze er per ongeluk in kwamen.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    61.2 KB · Weergaven: 119
Dit vinden wij een makkelijk systeem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan