Wat is er nieuw

Wat is een "normale" vissterfte?

• Onderwerp starter Onderwerp starter DevilDucki
  • Startdatum Startdatum
D

DevilDucki

Guest
Hallo Forumleden,

na al veel berichten op dit forum te hebben gelezen is het nu tijd om een vraag te stellen.
Ik ben sinds 3/4 jaar bezig met de aquariumhobby en heb het virus goed te pakken. zodoende probeer ik het beste te doen voor de vissen die ik heb, maar soms is het lastig om uit te vinden wat het beste is.

sinds het begin van de hobby overlijden er af en toe vissen in twee van mijn bakken. de meeste komen net van de aquariumwinkel/kweker af en daar krijg ik dan ook nieuwe voor, ik ga er vanuit dat dat meestal ook niet mijn "schuld" is. maar met enige regelmaat zie ik een vis die ziekteverschijnselen vertoond. zo heb ik ooit een vis met buikwaterzucht gehad, een vis met (naar alle waarschijnlijkheid) kieuwwormen en een vis met neonziekte.

hoe normaal is het dat een vis af en toe gewoon ziek word en overlijd? wat kan ik nog meer doen om de waterkwaliteit te verbeteren en stress zo min mogelijk te maken?

De bakken waar ik het over heb zijn:

200 liter zelfbouw:
9x rasboras espei
11x kardinaal tetra
5x otocinclus
8x coridoras panda
4x pangio kuhli
2x dwerggourami
1x L401
5x waaierhandgarnaal
vuurgarnalen
anatome helena

50 liter dennerle cube
2x mickey mouse platy (1m/1v, de tweede vrouw is helaas gisteren overleden)
7x gup (1m/6v)

ze worden beiden met eheim binnenfilters gefilterd. de 200 literbak met een eheim biopower 240 en een eheim aquaball 60. de 50 literbak met een eheim aquaball 130.

de temperatuur van de 200 liter zit op 26 graden.
de temperatuur van de 50 liter op 20 graden.

de waterwaarden heb ik zo niet bij de hand, maar zal ik later posten.

alvast bedankt voor de hulp!

Tja, waterwaarden zijn toch wel belangrijk?

Hoe is jullie kraanwater? Waar komt het vandaan?
Heb je ook foto,s???

Hoe vaak ververs je,
hoe maak jij je filters schoon.

Ha Bertus. Je hebt gelijk. Zeer belangrijk. Ik had ze alleen even niet bij de hand.

Mijn waterwaarden zijn:

200 liter bak:

Ph:7.2
Gh:8
Kh:7
No2:0
No3:25 mg/l

50 liter bak:
Ph:8.0
Gh:12
Kh:11
No2:0
No3:10 mg/l

Kraanwater weet ik zo niet. Ik zal morgen eens testen. Het komt uit Tilburg, dus het lijkt me goed (bron) water
Overigens test ik met de druppeltesten van sera.

Ik ververs 1x per week 10%
Ik maak de filters 1x per 2 weken (ongeveer) schoon door de filtersponzen uit te spoelen in aquarium water.

Mijn bodem van de 200 literbak is scaper's soil van dennerle en ik heb een dennerle voedingsbodem. Die van de 50 literbak is scaper's soil gemengd met zwart afgerond grind. Ik filter niet over turf maar heb in de 200 literbak wel een groot catappa blad liggen.
Foto's volgen morgen.

Groeten!

Oeps. M'n rasboras galaxy in de 200 liter vergeten. Dat zijn er 4.

Dus ,wat ik begrijp, 2 voedingsbodems?

Dennerle Proffesional Voedingsbodem | gdaquarium

De Dennerle-kwekerij voor aquariumplanten heeft in jarenlange series ... Scaper's Soil voor planten aquariums de bodem heeft een PH tussen de 6 en 6.5 voor ...
www.gdaquarium.nl/c-2262797/dennerle-pr ... ingsbodem/

en voedingsbodem.?

Gebruik helemaal geen voedingsbodem.
Wel lateriet voor moerasplanten.
En vloeibaar.

Ja, dat klopt. In de 200 liter (laten we dat bak 1 noemen) zit zowel de scaper's soil als de deponitmix (deponitmix onder). Wellicht overbodig, maar daar kwam ik wat te laat achter. De andere bak (bak 2) heeft geen aparte voedingsbodem.

Maar,dat zal de oorzaak niet zijn,denk ik.

Dat lijkt me ook niet. Wel duur, dat wel 😉

Ja, daarom nemen we vloeibaar plantenvoer.

En is de bodem ook beter voor bodem vissen geschikt.
zand of aquariumgrind.

Bertus zei:
Ja, daarom nemen we vloeibaar plantenvoer.

Ja, dat is nu het plan voor bak 2.

Overigens heb ik in bak 1 een flink zandpad liggen. Speciaal voor de corys

Vind 10% verversen weinig en 26 graden is voor een aantal vissen aan de hoge kant (otocinclus,panda, galaxy rasbora).

Bezetting valt volgens mij kwa aantal wel mee.

Als de andere vissen er ook tegen kunnen zou ik de temperatuur naar omgeveer 24 terugzetten en minimaal 30% verversen.

Is het nog een specifieke soort welke problemen geeft of is het random ?

(Misschien nog een tomtom kopen voor je cory's zodat ze het zandpad kunnen vinden! 😉 )

BlupGup zei:
Vind 10% verversen weinig en 26 graden is voor een aantal vissen aan de hoge kant (otocinclus,panda, galaxy rasbora).

ik zal deze iets naar beneden schroeven. ik had de temperatuur iets omhoog gezet omdat ik las dat L nummers beter eten als ze het iets warmer hebben. aangezien er 1tje was die helaas erg mager was en overleed leek me dat wel een plan, zeker tijdelijk.

BlupGup zei:
minimaal 30% verversen.
elke week? is dat niet veel?

BlupGup zei:
Is het nog een specifieke soort welke problemen geeft of is het random ?
het is volledig random. ik heb van elke soort in de bak wel sterfte gehad, belave de corys en de garnalen (afkloppen)
overigens nu wel zeker een ziekte in bak 2. de afgelopen dagen heb ik elke dag een gupje of een platy dood gevonden. hier zal ik echter een andere post over openen.

IK heb hier 12 bakken staan, en geen sterfte.

Elke week gaat er 1/3 uit en vers water erin.
Wat kost water nou helemaal?

Ok! Bij deze ga ik elke week 30 % verversen. Ik laat me graag adviseren.

Ik ben het wel eens met Blubgup. JE aquarium is aardig bezet. Ik zal niet zeggen overbevolkt, maar goed gevuld met vis. Wekelijks goed verversen is geen overbodige luxe dan.
Buikwaterzucht komt meestal door vies water. Je filtering is ook erg aan de lage kant vind ik, met enkel binnenfilters. Met dit aquarium zou ik zeker minimaal aan een jbl901 denken of iets met dezelfde specs, met degelijk filtermateriaal.

Tom_ zei:
Ik ben het wel eens met Blubgup. JE aquarium is aardig bezet.

bedoel je dan bak 1?

overigens zouden deze twee filters genoeg moeten zijn toch? ik draai redelijk op overcapaciteit.
nogmaals, ik heb me laten adviseren door de plaatselijke aquariumspeciaalzaak en het internet. het kan natuurlijk zijn dat ik foute informatie heb gekregen. de biopower 240 zou voor maximaal 240 liter moeten kunnen toch?

het water is ook kraak en kraakhelder. niet dat dat altijd wat zegt, maar dat is wel een indicatie dat er tamelijk goede filtering is lijkt me.

Ja, bak 1 ja. Het gaat helemaal niet om de liters water, maar om de hoeveelheden stront en plantenresten die biologisch neutraal gemaakt moeten worden. Dus simpel gezegd hoe meer vis, hoe groter de filter. De hoeveelheid liter is veel minder relevant. Dit soort binnenfilters is voor aquaria met een laag visbestand. Wordt overigens ook door Eheim zelf gezegd. Dus dat zo'n clown in de winkel jou liever twee binnen filtertjes aansmeert omdat hij daar een lekkere marge op pakt of omdat die gewoon dom is weet ik niet, maar voor een dik bezet aquarium zijn binnenfilters gewoon niet voldoende. De ruimte is gewoon te beperkt.

Dus als ik het goed begrijp is de filterinhoud belangrijker dan de pompcapaciteit in dit geval? Ik ga eens kijken hoe ik dat oplos. Mijn vriendin kan niet tegen de geluiden van een filter (vandaar ook eheim. Erg(!) Stil), maar dat is weer voor een ander topic. Dank voor je antwoord!

Hoe meer inhoud een filter heeft des te meer ruimte er is voor de bacteriecultuur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan