D
DevilDucki
Guest
Hallo Forumleden,
na al veel berichten op dit forum te hebben gelezen is het nu tijd om een vraag te stellen.
Ik ben sinds 3/4 jaar bezig met de aquariumhobby en heb het virus goed te pakken. zodoende probeer ik het beste te doen voor de vissen die ik heb, maar soms is het lastig om uit te vinden wat het beste is.
sinds het begin van de hobby overlijden er af en toe vissen in twee van mijn bakken. de meeste komen net van de aquariumwinkel/kweker af en daar krijg ik dan ook nieuwe voor, ik ga er vanuit dat dat meestal ook niet mijn "schuld" is. maar met enige regelmaat zie ik een vis die ziekteverschijnselen vertoond. zo heb ik ooit een vis met buikwaterzucht gehad, een vis met (naar alle waarschijnlijkheid) kieuwwormen en een vis met neonziekte.
hoe normaal is het dat een vis af en toe gewoon ziek word en overlijd? wat kan ik nog meer doen om de waterkwaliteit te verbeteren en stress zo min mogelijk te maken?
De bakken waar ik het over heb zijn:
200 liter zelfbouw:
9x rasboras espei
11x kardinaal tetra
5x otocinclus
8x coridoras panda
4x pangio kuhli
2x dwerggourami
1x L401
5x waaierhandgarnaal
vuurgarnalen
anatome helena
50 liter dennerle cube
2x mickey mouse platy (1m/1v, de tweede vrouw is helaas gisteren overleden)
7x gup (1m/6v)
ze worden beiden met eheim binnenfilters gefilterd. de 200 literbak met een eheim biopower 240 en een eheim aquaball 60. de 50 literbak met een eheim aquaball 130.
de temperatuur van de 200 liter zit op 26 graden.
de temperatuur van de 50 liter op 20 graden.
de waterwaarden heb ik zo niet bij de hand, maar zal ik later posten.
alvast bedankt voor de hulp!
na al veel berichten op dit forum te hebben gelezen is het nu tijd om een vraag te stellen.
Ik ben sinds 3/4 jaar bezig met de aquariumhobby en heb het virus goed te pakken. zodoende probeer ik het beste te doen voor de vissen die ik heb, maar soms is het lastig om uit te vinden wat het beste is.
sinds het begin van de hobby overlijden er af en toe vissen in twee van mijn bakken. de meeste komen net van de aquariumwinkel/kweker af en daar krijg ik dan ook nieuwe voor, ik ga er vanuit dat dat meestal ook niet mijn "schuld" is. maar met enige regelmaat zie ik een vis die ziekteverschijnselen vertoond. zo heb ik ooit een vis met buikwaterzucht gehad, een vis met (naar alle waarschijnlijkheid) kieuwwormen en een vis met neonziekte.
hoe normaal is het dat een vis af en toe gewoon ziek word en overlijd? wat kan ik nog meer doen om de waterkwaliteit te verbeteren en stress zo min mogelijk te maken?
De bakken waar ik het over heb zijn:
200 liter zelfbouw:
9x rasboras espei
11x kardinaal tetra
5x otocinclus
8x coridoras panda
4x pangio kuhli
2x dwerggourami
1x L401
5x waaierhandgarnaal
vuurgarnalen
anatome helena
50 liter dennerle cube
2x mickey mouse platy (1m/1v, de tweede vrouw is helaas gisteren overleden)
7x gup (1m/6v)
ze worden beiden met eheim binnenfilters gefilterd. de 200 literbak met een eheim biopower 240 en een eheim aquaball 60. de 50 literbak met een eheim aquaball 130.
de temperatuur van de 200 liter zit op 26 graden.
de temperatuur van de 50 liter op 20 graden.
de waterwaarden heb ik zo niet bij de hand, maar zal ik later posten.
alvast bedankt voor de hulp!