Wat is er nieuw

Wat is er aan de hand ? Ik weet het niet meer !!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter silvankip
  • Startdatum Startdatum
S

silvankip

Guest
Hallo iedereen ,

even een korte introductie voor ik jullie met onze problemen ga lastig vallen ~!
mijn naam ; silvan
Aquarium : juwel... maten 80cmL 50cmH 40cmB ,binnenfilter vervangen voor extern filter. er liggen wat stenen in stukken kienhout en er staan nu 5 plantjes is waar ik de namen niet van weet. normaal gesproken zit er dus een binnenfilter in deze ruimte heb ik open gemaakt zodat de vissen er door kunnen zwemmen.
Vissen : momenteel zit er in mijn aquarium 1 antennemeerval 6zebradanio's en nu nog 2of 3 kegelvlekbarbeeltjes.
ik zeg 2 of 3 omdat er de laatste tijd nogal wat vissen dood gaan en ik hem niet meer kan vinden dus daar ga ik nu vanuit op dit punt.

dat gezegd hebbende zal ik mijn probleem vertellen.
het aquarium is van mijn vader geweest en is voordat het naar mij kwam ongeveer 4 maanden leeg geweest.Ik heb het goed schoongemaakt want de laatste periode kon hij het niet meer goed onderhouden dus aan de achterwand zat nogsteeds stukken alg.toen ie schoon vulde ik het met zand en steentjes(gewassen met warm kraanwater) een paar stenen en kienhout(die voorheen ook al in het aquarium zaten maar nog wel uitgekookt omdat het buiten had gelegen.) en dan tot slot wat plantjes die ik had gehaald. vervolgens heb ik dit zon ruim 2 tot 3 weken laten draaien en niks aan gedaan.Het begon met dat ik 2 dwerggoerami's en de antennemeerval in mijn bak had gedaan.dit leek eerst goed te gaan en met de vissen samen had ik nog een stel plantjes meegebracht. vervolgens ontdekte ik na een week of anderhalf a 2 weken dat het goerami mannetje een stip op zijn bovenste vin had.dit heb ik een dag of 2 aangezien en omdat het iets groter leek te worden ben ik om exit geweest. voerde de behandeling uit voor 3 dagen en het leek weg te zijn.een week later zag ik het weer en nu zat er ook een klein vlekje op de ondervin. ben naar de dierenwinkel gegaan en heb mn verhaal verteld. de man raade mij aan omdat ik zij dat ik uiteindelijk meer vissen wilde de vissen al mee te nemen en dan nog eens te behandelen zodat ze allemaal behandeld waren. dit klonk voor mij wel logish alleen heb hier achteraf zo veel spijt van !!
kwam dus thuis met op nieuw het middeltje exit en nu dus ook 6 zebradanio's en 7 kegelvlek barbeeltjes.ook had ik er nu esha 2000 bij gekregen omdat dit samen een hoop ziekte verschijnselen zou bestrijden.na de 2e dag van de behandeling die ik nu 5 dagen zou doen in plaats van 3 kwam ik erachter dat de vrouwtjes goerami aan het verkleuren was. ook leek het bij die vinnen aan de zijkant vlak achter de kieuwen een heel klein beetje rood (dit kregen de andere vissen later ook bijna allemaal )ook begonnen haar voelsprieten af te slijten ofzo het zag er niet uit of de puntjes steeds verder spleten.niet snel of de dagen hierna gebeurde dit laatste ook bij het mannetje en ik heb ze toen ik dit ontdekte apart gezet ik een kleiner aquarium wat ik nog had en ben door gegaan met behandelen van beide bakken. wat mij vooral opviel was een rode streep leek wel door de rug ofzo? maar de streep liep tot zn staartvin door echt in het midden zegmaar. hier heb ik nadat ze dood waren nog foto's van gemaakt die zal ik hierbij zetten. Dit was voor mij een van de duidelijkst zichtbare symptonen ! vervolgens begon ik mij groot zorgen te maken en dat bleek niet voor niks ... 🙁 eerste 3dagen nadat ik ze had gescheiden zag ik dat de kegelvlek barbeeltjes raar gedrag vertoonden. ik ken de vis niet goed dus weet niet of het normaal is maar het leek alsof ze soms aan het trillen waren ofzo..ook zoals ik al eerder zij hadden bijna alle vissen rood ACHTER hun kieuwen dus bij die kleine vinnetjes aan de zijkant. even later waren er 3 dood dat was dus gisteren.. eergisteren was de laatste dag dat ik exit en esha had gegeven en had dus ook het water verversd deels. gisteren weer en vandaag weer met daar doorheen een beetje aquasafe. helaas kwam ik er vandaag weer achter dat er nog eens 2 kegelvlekbarbeeltjes waren gesneuveld.
Het gekke is dat het gedrag van de zebradanio's niet echt lijkt veranderd behalve dan dat er afentoe 1 of 2 zijn die even boven de grond hangen maar vaak niet voor lang ofzo.wel kan ik nu bij de zebradanio's zien dat hun buik iets rood verkleurd lijkt. daar in tegen is er bij de kegelvlekbarbeeltjes tog niet echt duidelijk iets te zien op het lichaam naar mijn weten.. wel veranderd hun gedrag dus en gaan ze dus dood 🙁...
de antennemeerval ziet er op zn staart iets lichter/grauwer uit dan wanneer ik hem had en zijn ogen lijken een beetje bol te staan. deze trekt laatste tijd ook zijn staart steeds fijner aan dus kan me voorstellen dat ie tog wel ergens last van heeft.
Dan nog even iets heel anders wat er misschien mee te maken kan hebben.
in de eerste week dat ik de vissen had heb ik ook nieuw kienhout gehaald en dat heb ik goed afgewassen met warm water (dus niet gekookt!) dit heb ik daarna gelijk in het aquarium gelegd en na paar dagen kwam er witte soort substantie op die ik zoveel mogelijk heb geprobeerd schoon te maken.afgelopen week heb ik er een stuk uitgehaald omdat het echt heel snel groen kleurde samen met dat witte spul. het zag er raar uit dus ik vertrouwde het niet. Ook stonk het hout in eens als een malle heel de douche ruikt er nog steeds naar.
nu liggen er nog 2 van die stukken in het aquarium maar dat zit alleen een beetje van dat witte spul op maar dat lijkt nu alleen nog maar minder te worden en het ergste haal ik nogsteeds om de paar dagen weg.
Zou dit met mijn vissen te maken kunnen hebben ? Zoniet waar hadden ze last van ?

even nog iets over de foto's die van de goerami's zijn dus genomen nadat ze uit de vriezer kwamen.. jaah dat hoor je goed.ik had geen camera en om te laten zien wat ik zag bij hun en omdat ik bij hun meer kon ontdekken leek het me handig om ze te bewaren zodat ik toch nog foto's kon maken.
hierdoor zijn ze wel iets verkleurd dus let voor op de rode streep door de rug en in de achtervin van beide ,de vinnen en de achter de kieuwen. de kleur van de vis is dus niet zo erg verkleurd !! dit komt doordat ik ze heb bewaard.ik zal ook foto erbij doen van wanneer ik ze net had ter vergeleiking.

in het kort: de dingen die ik zag waren bruine achtige grauwe verkleuring en bij de algeneter grauw en lichte verkleuring. ook had deze leek het wel bolle ogen.voor de rest kregen ze bijna allemaal rode vlekjes achter dr kieuwen en van sommige vissen was het gedrag heel vreemd. :trillen of hangen
bij de goeramis was goed te zien hoe een rode streep steeds dikker werd tot ze stierven.

Ik ben radeloos op dit moment en heb al vaker op dit soort forums gekeken maar onvoldoende kennis en mijn stommiteiten zorgen er voor dat ik mijn vissen niet kan geven wat ik wil en wat ze nodig hebben.Er gebeuren nu zoveel dingen in mijn bak dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik hoop dat iemand na aanleiding van dit verhaal of de foto's idee�n heeft of tips.. iemand had me al geadviseerd weer helemaal op nieuw te beginnen dit zou betekenen dat alle vissen er uit moeten 🙁 Ik wil echt het beste voor ze !

zover mijn verhaal voor nu mochten er vragen zijn ofzo ik hoor t wel 🙂

Groetjes silvan
exMfs-DQqsJ6jFwfiWikoEnp5fAsfMG_.jpeg

exMfs-DQqsJ6jFwfiWikoEnp5fAsfMG_.jpeg

exMfs-DQqsJ6jFwfiWikoEnp5fAsfMG_.jpeg


exMfs-DQqsJ6jFwfiWikoEnp5fAsfMG_.jpeg


exMfs-DQqsJ6jFwfiWikoEnp5fAsfMG_.jpeg

exMfs-DQqsJ6jFwfiWikoEnp5fAsfMG_.jpeg
exMfs-DQqsJ6jFwfiWikoEnp5fAsfMG_.jpeg
exMfs-DQqsJ6jFwfiWikoEnp5fAsfMG_.jpeg
exMfs-DQqsJ6jFwfiWikoEnp5fAsfMG_.jpeg
 
lukt me niet foto's te uploaden kan dit ook vanaf computer of moet dit een url zijn ?\
 
Pfffff wat een verhaal.
Wat in ieder geval geen ding is is het wit op je hout. Dat zijn gewoon bacteri�n die horen bij de opstart. Dit maakt niks uit.

Het lijkt erop dat je idd zieken vissen hebt gehaald en daarna dit alleen maar hebt aangevuld met nog meer vissen met mogelijk nog meer ziektes. Ik zou even helemaal niks meer doen. Vissen eruit halen heeft nu toch geen zin want de bak zit vol medicatie.

Ik ben wel erg benieuwd naar je waterwaardes?
 
heb laatst een sneltest gedaan maar die zijn dus niet al te nauwkeurig was ik dus al achter. doe er elke keer 2 tegelijk en dan pak ik het gemiddelde wel heb ik ph test apart gedaan deze was tijdje terug rond de 7,5 a 8.ik ben vanmiddag nog om een GH/KH test gegaan deze heb ik nog niet gedaan. ik zal zo deze 3 opnieuwd doen en de resultaten gelijk sturen. bedankt voor de snelle reactie goed om te horen dat het niet aan het hout lag .
Dat kan dan ik uitsluiten en t lange verhaal komt even omdat ik t zo goed mogelijk wil omschijvern : )

oow en uitslag van de sneltest was wel oke volgens mij alleen was de CI2 soms nogal onduidelijk bij de een heel anders als de anders kwa test
 
Wat vooral belangrijk is om te weten is

Nh3/4
No2
No3
Po4

Druppeltesten zijn wel nauwkeuriger idd.
 
okee die bovenste en onderste ken ik niet . wat houden die in >? daar zijn neem ik aan ook losse testjes voor te verkrijge ?
maar zijn die echt zo belangrijk dat de aanschaf zeker waard is?
anders ergens bestellen ofzo.Ben vandaag bij 2 dierenwinkels geweest en die nh3/4 weet ik in de winkel nie te vinden denk ik vandaag beetje staan kijken.
 
okee dankje dan lukt het denk ik wel
 
Inderdaad, de waterwaarden is wat er ontbreekt in je verhaal. Kan je ze zelf niet testen, laat dat dan even in de winkel doen. En geef dan direct de verkoper die aanraad om nieuwe vissen bij zieke vissen te zetten een trap onder zijn.... Vraag ook of ze zieke vissen kunnen testen op ziektes, je zal daar dan wel het ergst aangetaste exemplaar voor moeten opofferen.
Een grote vissensterfte in het begin wijst vaak op een nitrietpiek? Mogelijk kon het filter de opbouw van het bestand nog niet aan. Dat zou ook verklaren waarom de sterkere vissoorten het overleven en de zwakkere het loodje leggen.
Ik vind in je verhaal echter ook verschillende symptomen van een bacteri�le infectie. Rode vin aanzet, Vreemd gedrag, grauwe bolle ogen. Dat is echter van hieruit niet te bepalen of dat waar is.
 
ph was nu 8 en ik wilde dus die andere test voor t eerst doen.. zit er geen kleurenkaart bij dus ik kan t wel doen maar nergens mee vergelijken.. handig is dat
 
Oke dus voorlopig even niks doen . nitriet dat is No3 toch? het filter is nu wel weer met easy crystal en easy max gevuld dat heb ik nog maar recent gewijzigd met het eindigen van de behandeling. daarvoor heeft het er ook in gezeten met opstarten.als het goed is filtert dat ook wat no3 maar ga binnekort even een test halen om te kijken.
 
Nitriet is No2 !!!!!
No3 is Nitraat!!.
Niet door elkaar halen,hoor.

Je hebt het filter weer verandert.
Nu begint alles weer opnieuw,

Nitriet moet omgezet worden naar nitraat.

Daar is het in het begin ook fout gegaan.
Te snel vissen erin gezet.
En je bodem is ook veels te grof,daar kunnen geen bacterie in vestigen,spoelen steeds eruit.
 
silvankip zei:
Oke dus voorlopig even niks doen . nitriet dat is No3 toch? het filter is nu wel weer met easy crystal en easy max gevuld dat heb ik nog maar recent gewijzigd met het eindigen van de behandeling. daarvoor heeft het er ook in gezeten met opstarten.als het goed is filtert dat ook wat no3 maar ga binnekort even een test halen om te kijken.

Ben je bijdehand,koop je gelijk een koffer,voor 40-45 euro.
Zit alles in.
 
ik heb het veranderd na de behandeling omdat iedereen op internet zegt dat je tijdens niet over kool mag filteren , zou ik mijn bak verbeteren door helemaal te vullen met zand ? kwa bodem
 
Nee, Wel met aquarium grint 2-3 mm.
Zand bodem kan verstikken(zwart worden).
Ben je verder van huis.
 
Je mag best even 24 uur over kool filteren, waarom niet dan?
Kool haalt ook de resten van de medicijnen eruit.
 
Silvan je gebruikt een belangrijk woordje: tijdens. Tijdens de medicatie inderdaad niet over kool filteren. Daarna wel om zoals gezegd de medicatie ook weer uit het water te krijgen.

~ Ivo
 
oke dus dan ben ik toch goed bezig geweest? nu snap ik t even niet meer heb tijdens behandeling ander filter gebruikt en toen weer naar het oorspronkelijke terug gegaan. verander voorlopig toch niks tot ik de waardes weet . dit zal ik doen door setje te kopen of even langs een winkel te gaan vandaag of morgen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan