Wat is er nieuw

Wat is er aan de hand met mijn ancistrus man

RR0543

New member
Lid geworden
23 januari 2025
Leeftijd
26
Sinds een paar dagen heeft mijn ancistrus man een behoorlijk opgezette buik. Ik ben benieuwd wat hier de oorzaak van kan zijn en wat er aan te doen is / of dit gevaarlijk is. Ik las al wat over verstopping dus ik geef hem nu vezels in de vorm van doperwten en hij zit in een apart quarantaine bakje. Als het wat anders is hoor ik het ook graag.

Bijlagen

• IMG_7670.jpeg
    IMG_7670.jpeg
    3 MB · Weergaven: 23
Verstopping komt bij vissen eigenlijk niet voor. Wel verdikkingen door o.a. bacteriële infecties. Wat jouw vis heeft lijkt misschien nog het meest op buikwaterzucht. Dan zijn er interne organen (meestal de nieren of de lever) beschadigd en hoopt er zich vocht op.

Hier wat meer info over hoe dat werkt: https://blog.tetra.net/en-en/dropsy-what-is-it-and-how-can-it-be-treated/

Ik zou stoppen met de erwten, want die gaan niet helpen. Helaas is er geen werkzame medicatie meer op de markt, anders had je dat in het voer kunnen doen.

Blijft over om de vis in zo fris mogelijk water te houden en te duimen. Evt kun je een kleine zouttoevoeging proberen, zoals ook in het artikel wordt genoemd. Geen garantie dat dat iets uithaalt. De kans is helaas aanwezig dat dit einde verhaal is.

Laatst bewerkt:
Verstopping komt bij vissen eigenlijk niet voor. Wel verdikkingen door o.a. bacteriële infecties. Wat jouw vis heeft lijkt misschien nog het meest op buikwaterzucht. Dan zijn er interne organen (meestal de nieren of de lever) beschadigd en hoopt er zich vocht op.

Hier wat meer info over hoe dat werkt: https://blog.tetra.net/en-en/dropsy-what-is-it-and-how-can-it-be-treated/

Ik zou stoppen met de erwten, want die gaan niet helpen. Helaas is er geen werkzame medicatie meer op de markt, anders had je dat in het voer kunnen doen.

Blijft over om de vis in zo fris mogelijk water te houden en te duimen. Evt kun je een kleine zouttoevoeging proberen, zoals ook in het artikel wordt genoemd. Geen garantie dat dat iets uithaalt. De kans is helaas aanwezig dat dit einde verhaal is.
Welk middel had kunnen helpen maar is nu niet meer verkrijgbaar dan?

Welk middel had kunnen helpen maar is nu niet meer verkrijgbaar dan?
Het gaat dan om middelen met antibiotica erin die gevoerd kunnen worden. Sera bakto tabs is hier het bekendst van maar je hebt ook andere soorten, zoals Seachem Metroplex. Antibiotica waren vroeger gewoon door de consument aan te schaffen. Nu zou je naar een dierenarts moeten. Wat vrijwel niemand doet voor een vis, want het is gedoe en het is onbetaalbaar als daar de kosten bijkomen voor het consult en dat soort dingen.

Ja dat klopt maar ik weet niet of alles met AB verboden is nu. Je wordt niet goed van die regelgeving.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan