Wat is er aan de hand met mijn Discusvis ?

  • Onderwerp starter Aqua Arno
  • Startdatum

A

Aqua Arno

Guest
Hallo,

Ik heb al een jaar of 6 deze discusvissen, vrouwtje en mannetje een koppel gewoon voor ons gezelsschapaquarium, soms leggen ze eitjes maar het komt nooit helemaal tot het einde dan eten ze ze op... wat ook niet onze opzet is om te kweken.... maar nu sinds een dag of 4 is het vrouwtje zich vreselijk aan het bezeren en zwemt ze zeer gestrest door de bak met verwondingen aantoe! heel vreselijk om te zien, zwarte strepen hebben ze normaal ook niet en zoals op de foto's te zien is ze ook vreemd van kleur, wat flets..... soms ligt ze erbij of het laatste uur geslagen heeft... helemaal op haar zij boven in de bak, zelfs onderste boven! en plat op dr zij op de bodem, en een min of 20-40 zwemt ze weer ...... waterhardheid ph, kh, co2 alles is prima, we hebben het water ververst alles uit te sluiten ..... zelf het mannetje raakt ervan in de stres.... wie heeft enig idee.. of is het ouderdom en wil ze erzelf een einde aan maken ?
eten is overigs ook afwisselend en hetzelfde als altijd.
advies is ZEER welkom

ik zou er graag een foto bij willen doen maar ik zie geen button voor bijlage's ?

ons mail adres is arno.tine@casema.nl
 
Sorry Bertus ik begrijp je antwoord niet ?
 
668413aqua_arno_0_82_20140506_2107071.jpg


315853aqua_arno_0_82_20140506_2107411.jpg


465598aqua_arno_0_82_20140506_2107271.jpg
 
Nu toch wel?
Heeft hij geen parasieten?
 
Ja super bedankt Bertus! :)
 
Parasiet in dr ontlasting ?
Ja, nu zwemt ze weer een poosje recht tot dat ze zo weer door de bak afgeschoten word..... door weet ik veel wat en dan is het weer gebeurd en nog meer beschadigd....
 
Die vis is niet stok-oud.
Wat me op de eerste foto opvalt is dat het kieuwdeksel erg ver openstaat.

Het door de bak schieten zou verschillende oorzaken kunnen hebben, waaronder parasieten.
Je zou dan aan huid en/of kieuwwormen kunnen denken.

Zou je een filmpje van het dier kunnen maken, en dan met name van de kieuwen en de ademhaling?
Even via Youtube uploaden en dan de link hier plaatsen.
 
Kan hier nog niet veel geks op zien eerlijk gezegd. op het einde lijkt het zelfs net of ze eitjes aan het leggen is zo die kleine stootjes op het raam.
Als het nou echt schuren was zou het op wormen kunnen duiden maar dat kan ik op het filmpje dus niet echt zien.
Kun je geen filmpje maken als het echt "erg" is? Hiermee bedoel ik als de vis echt door het aquarium heen schiet.
 
Kan het geen kwaad als ik een behandeling erin doe tegen parasieten en ze heeft geen parasieten?
en wat adviseren jullie welk middel/merk tegen parasieten?

Ik zal voor de zekerheid ook de pilaar erin zetten mocht ze toch eitjes af willen zetten.....

en zal proberen om nog een stukje te filmen maar op het moment ligt ze achter de planten....
 
Elke behandeling die eigenlijk niet nodig is, is niet goed voor het aquarium.
Sommige medicijnen kunnen er namelijk ook voor zorgen dat een groot deel van je bacterie�n cultuur afsterft wat op zijn beurt weer zorgt voor de nodige problemen. Dus voor antwoorden op deze vraag moet je toch echt wachten op mensen die meer verstand hebben van discussen dan dat ik dit heb :)
De kegel erin zetten kan natuurlijk nooit kwaad.

Als je dit voor elkaar krijgt zou dit enorm kunnen helpen want ik zag op het filmpje niet echt verontrustende dingen alleen dat ze soms inderdaad op haar zij gaat maar kan ook zijn omdat ze daar minder ruimte heeft.
 
http://youtu.be/nLwTuq_qiE8

hier nog een stukje film... ik weet dat het er nu rustig uitziet, maar de vis is echt niet haar zelf... veeltste zwarte strepen, en zwemt nooit zo vreemd en achter de planten zitten en "klappen"door de bak... overigs eet ze ook nix
ik heb nu de kegel erin gezet en hoop op beterschap morgenochtend.... bedankt alvast voor jullie tijd
 
Ik zie op haar vinnen wel witte puntjes zitten. Zijn dit beschadigingen of echte witte bolletjes die eruit zien als zout korreltjes? Als het laatste zo is kan je ook gaan denken aan witte stip. Maar wacht nog even de reacties af van de kenners hoop dat zei nog meer kunnen zien dan ik gedaan heb.
 
Misschien kun je de vraag ook op het discusclubholland forum vragen. Daar zit ook veel kennis.
 
Witte stip is nagenoeg onmogelijk in een discusbak ivm de temperatuur.
Als ik een gok mag wagen is deze gewoon de ander aan het verleiden om te paaien...Hier deed er 1 eigenlijk net zo,dacht echt dat ie me doodging. Paar uur later waren er eitjes....
 
bedankt voor alle reacties, maar ze is jammer genoeg overleden.
ze had zichzelf zo erg beschadigd met het heen en weer "klappen" in de bak, tegen de deksels enz.... dat we haar uit haar lijden hebben moeten verlossen ..... vreselijk.

bedankt nogmaals
 
mmmm, das echt shit. Zou je niet graag willen weten waar het aan lag ?

Je kent het beestje het beste dus je weet dan echt wel wanneer het echt niet goed is en dus euthanaseren het beste is!
 
Erg jammer.

Even voor de duidelijkheid, op het eerste filmpje is absoluut geen "paringsritueel" aan de gang.
Dat ziet er echt heel anders uit.
Deze vis is totaal de kluts kwijt en ik denk dat het heel moeilijk had geworden om hem nog te redden.
 
Inderdaad mensen... het was echt shit!
jazeker hadden we willen weten waardoor het kwam want met het mannetje is nix aan de hand... hij is nu ook van zijn zwarte ( stres) strepen af

klinkt raar maar ik denk zeker dat hij z'n maatje mist :-(
en inderdaad het "paringsritueel" zag er heel anders uit en rustig en dit was gewoon lijden voor haar vandaar dat we inderdaad euthanasie hebben toegepast.

vreemde vraag als ik aan jullie vraag hoe jullie een vis euthanaseren ? en dan inderdaad zo'n grote vis ?
 
grote van de vis maakt niet zoveel uit. Doe hem in een aparte bak/emmer en doseer over. Kruidnagel olie werkt erg effectief...
 
Kruidnagelolie in een flesje met wat water doen ( minstens 1 ml per liter doseren), goed schudden en de vis in een grote emmer doen met de kruidnagel-water oplossing. Dier zakt dan langzaam in slaap en sterft. Duurt niet lang. Niet leuk maar de meest humane manier. De andere manieren ( In een krant wikkelen en een harde klap er op geven of de kop er vlak achter de kieuwen afsnijden staan mij enorm tegen).

Invriezen is een afschuwelijke dood voor een vis, nooit doen.
 
Ow wat naar , dat ik nooit leuk om te doen. Brr kriebels krijg ik er van. Nu lijd ze in ieder geval niet meer.
 
Soms moet je een vis doden en of een kleine is of een grote, het is k.t ik gooi ze kei hard op de vloer en dan is echt einde vis.
Maar het gaat naar mijn idee sneller als olie en minder stress voor de toch al zieke vis ,vangen in het net naar buiten en bam
Het klinkt hard maar het is naar mijn idee de snelste en humane dood
 

Terug
Bovenaan