Wat is er nieuw

Wat is er aan de hand met mijn guppy?

Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Leeftijd
23
Ik heb sinds enkele weken een aquarium met guppen. Één van de vrouwtjes houdt zich sinds enkele dagen schuil in een hoek van de bak. Ze reageert wel wanneer ik ze voer en reageert ook op anderen. Ik heb van het weekend het water ververst en ze heeft een donkere plek onder haar staart.
Zou iemand kunnen gokken wat de reden zou kunnen zijn van het gedrag?

definieer "enkele weken"

Heeft je bak niet 4 weken ingedraaid? Kun je een foto van de vis plaatsen?

Gezien je op een ander topic vroeg naar een geschikt filter voor je bak vermoed ik dat je een bakje en meteen wat guppen hebt gekocht voor je wist waar je aan begon?
Ik denk dat het op dit moment belangrijk is om je even een beetje in te lezen, je aquarium heeft namelijk een filter en bacterie cultuur nodig om een leefbare situatie voor je vissen te onderhouden. Als je dit allemaal in orde hebt dan denk ik we beter kunnen beoordelen wat er mis is met je gup, maar op dit moment vermoed ik de leefomgeving helaas.

Heeft je bak niet 4 weken ingedraaid? Kun je een foto van de vis plaatsen?
Nee, ik heb de bak helaas niet in laten draaien. Ze lijkt aan de linkerkant een oog te missen, maar lijkt hier niet veel last van te hebben.

Bijlagen

• image0.jpeg
    image0.jpeg
    79.7 KB · Weergaven: 138
  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    65.2 KB · Weergaven: 170
Gezien je op een ander topic vroeg naar een geschikt filter voor je bak vermoed ik dat je een bakje en meteen wat guppen hebt gekocht voor je wist waar je aan begon?
Ik denk dat het op dit moment belangrijk is om je even een beetje in te lezen, je aquarium heeft namelijk een filter en bacterie cultuur nodig om een leefbare situatie voor je vissen te onderhouden. Als je dit allemaal in orde hebt dan denk ik we beter kunnen beoordelen wat er mis is met je gup, maar op dit moment vermoed ik de leefomgeving helaas.
Ik heb de vissen overgenomen van een kennis. Ze hebben het altijd uitstekend gedaan in ongeveer dezelfde omstandigheden: ook geen pomp, verwarmingselement of iets dergelijks.
Ik probeer er nu juist wel een pomp/filter in te plaatsen en vraag daarom om hulp. Ik heb vantevoren het internet afgestruind op zoek naar alle benodigde informatie. Vaak werd er dan wel gesproken over een compleet aquarium, terwijl dat in mijn geval niet zo is.

De zwarte vlek die je denk ik bedoeld komt omdat ze binnenkort jongen gaan krijgen gelet op de dikke buik. Ik zou de waarden eens meten of laten meten want als de bak niet is ingedraaid en je nog geen filter hebt dan kun je nu teveel nitriet in de bak hebben waardoor ze happen aan het oppervlak.
Ook zou ik de bodem vervangen door een fijnere bodem want hier gaat vuil erg snel tussen zitten met alle gevolgen van dien. Ik vermoed dat je nu teveel nitriet hebt en zou een flinke verversing doen van de helft en de waterwaarden meten of laten meten met druppels.
Hoeveel liter is dit bakje overigens want Guppen moet je niet in een bak zetten die kleiner is dan 60cm.

Als ik je gup zo zie vermoed ik dat ze hoog zwanger is. Dus ik zou me er nog niet heel druk om maken.
Als filter zou ik gaan voor een klein sponsfiltertje die je kan aandrijven met een luchtpompje. Het geeft veel oppervlakte voor bacterien om zich aan te hechten en er kan weinig aan kapot gaan. Verwarming is in principe niet heel hard nodig, mits de temperatuur in huis niet te laag word in de winter. Ik zou je aanraden een klein flesje met bacterien te halen en deze volgens de gebruiksaanwijzing toe te voegen en vervolgens 2 keer in de week de helft van het water te verversen.

De zwarte vlek die je denk ik bedoeld komt omdat ze binnenkort jongen gaan krijgen gelet op de dikke buik. Ik zou de waarden eens meten of laten meten want als de bak niet is ingedraaid en je nog geen filter hebt dan kun je nu teveel nitriet in de bak hebben waardoor ze happen aan het oppervlak.
Ook zou ik de bodem vervangen door een fijnere bodem want hier gaat vuil erg snel tussen zitten met alle gevolgen van dien. Ik vermoed dat je nu teveel nitriet hebt en zou een flinke verversing doen van de helft en de waterwaarden meten of laten meten met druppels.
Hoeveel liter is dit bakje overigens want Guppen moet je niet in een bak zetten die kleiner is dan 60cm.
Het happen waar je het over hebt is momenteel niet aan de orde. Het water is dit weekend nog ververst voor 2/3, dus ik vermoed dat de nitrietwaarden goed zullen zijn.
De wat grovere bodem leek mij extra beschutting te bieden voor de jongen. Zal het vuil niet grotendeels verdwijnen als ik een pomp en bacteriën toevoeg zoals hierboven zojuist werd gezegd?
De guppen zitten momenteel in een bak van 40x25x25. Ik ben van plan dit over enkele weken te vergroten naar 60x30x30.

Als ik je gup zo zie vermoed ik dat ze hoog zwanger is. Dus ik zou me er nog niet heel druk om maken.
Als filter zou ik gaan voor een klein sponsfiltertje die je kan aandrijven met een luchtpompje. Het geeft veel oppervlakte voor bacterien om zich aan te hechten en er kan weinig aan kapot gaan. Verwarming is in principe niet heel hard nodig, mits de temperatuur in huis niet te laag word in de winter. Ik zou je aanraden een klein flesje met bacterien te halen en deze volgens de gebruiksaanwijzing toe te voegen en vervolgens 2 keer in de week de helft van het water te verversen.
Bedankt! Dan ga ik ervanuit dat dat de reden is.
Zou je misschien een voorbeeld kunnen linken naar de pomp en de bacteriën die je bedoelt? Ik ga vaak naar de locale PetsPlace voor de benodigdheden, wie weet hebben ze het daar.

De guppen zitten momenteel in een bak van 40x25x25. Ik ben van plan dit over enkele weken te vergroten naar 60x30x30.

Is het niet mogelijk deze eerder aan te schaffen met een goede bodem en een binnenfilter? Dan nog moet die indraaien maar dan hebben ze meer ruimte en zul je in het begin flink moeten verversen. Voedsel zinkt en komt tussen deze witte stenen terecht en zal door een binnenfilter dan zo goed als niet worden opgezogen.

Is het niet mogelijk deze eerder aan te schaffen met een goede bodem en een binnenfilter? Dan nog moet die indraaien maar dan hebben ze meer ruimte en zul je in het begin flink moeten verversen. Voedsel zinkt en komt tussen deze witte stenen terecht en zal door een binnenfilter dan zo goed als niet worden opgezogen.
Momenteel beschik ik niet over de financiële middelen om dit nu aan te schaffen. Over enkele weken zal dit wel het geval zijn.
Zou je een misschien een link hebben als voorbeeld van zo'n binnenfilter?

Ik heb altijd op de 60cm de SF Aquaflow 100 gebruikt en die doen het prima als de belasting gemiddeld is hoor.

Mn vriendin had er een van SF die maakte veel lawaai en moest iedere dag schoon gemaakt worden, maar misschien een maandag ochtend model 🤣

Ja ik heb het eerder gehoord maar ook vele leden die er tevreden over zijn en collega Ton Hageraats heeft er ook sinds kort een en naar tevredenheid.

Ik zal naar beide verder zoeken. Beide in ieder geval erg bedankt!

Ik zou bij de nieuwe bak mss wel wat opstartbacterien doen als je de vissen gelijk gaat overplaatsen. Waterverbeteraar is in de regel in ons land niet nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan