Wat is er aan de hand met mijn Neon tetra's?


I

ikbenFrits

Guest
Wat is er aan de hand met mijn Neon tetra's?

check de laatste 2 min van dit filmpje.




Wat moet ik doen?
 
ik zal zou ff foto's maken, van bovenaf.
 
Wat is er aan de hand met mijn Neon tetra's?

check de laatste 2 min van dit filmpje.




Wat moet ik doen?


Tip: De video lijkt niet beschikbaar maar dat is maar schijn!
Hij is echter enkel rechtstreeks op youtube te bekijken via de link die verschijnt wanneer je op "video afspelen" klikt!
 
Die bekrot ben ik vrij zeker van (en helaas is het al in een vergevorderd stadium bij een paar vissen, ik denk dat sommige zelfs amper tot niet meer kunnen eten :() maar of er effectief ook al dan niet buikwaterzucht te zien is bij een aantal visjes in de video laat ik liever aan de kenners over!
Die ene vis ontploft bijna en bij enkele andere lijkt het opblazen ook te beginnen...

Hoe dan ook ga je, zoals ik schreef in je fotoalbum, via dit topic meer views/reacties/advies krijgen van de juiste mensen dus sowieso een goeie zet om het hier even te vragen. :thumbs:

Ik volg en hoop dat je snel antwoorden krijgt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hier zie je de bek van de vis beter ...

straks nog meer foto's
bek (1).JPG
bek (2).JPG
bek (3).JPG
bek (4).JPG
bek (5).JPG
bek (6).JPG
bek (7).JPG
bek (8).JPG
bek (9).JPG
 
hier is de neon beter te zien met een dikke buik.
ik dacht dat deze eerst zwanger was .... maar door mijn waterwaardes geen eitjes wilde afzetten.
maar er is iets anders aan de hand ?

buik (1).JPG
buik (2).JPG
buik (3).JPG
buik (4).JPG
buik (5).JPG
dik (1).JPG
dik (2).JPG
dik (3).JPG
dik (4).JPG
dik (5).JPG
 
en dan is er nog iets anders ....
 
Duidelijk bekrot volgens mij.
En vrij ernstig helaas...
Ik vrees echt dat dit al even aan de gang moet zijn gezien de toestand van sommige bekjes....
Die beestjes verzwakken nog extra omdat ze amper nog kunnen eten met dergelijke bek natuurlijk...

Maar ook het visje op de eerste foto, rechts naast de vis met de witte bek viel me in de video ook al op: hij heeft amper kleur, lijkt zeer mager en het lijkt alsof zijn bekje volledig weg is...? Ik denk persoonlijk dat die vis al niet meer te redden is, hij ziet er alleszins zeer belabberd uit...
 
ja 3 van mijn neon's willen niet op kleur komen. heb zondag 10 neon tetra's gekocht en die waren na 24u. al wel mooi op kleur.
 
en dan heb ik nog 1 neon tetra met een ander probleem ...
deze zwemt al tijden rond.Rode kieuwen

rood (1).JPG
rood (2).JPG
rood (3).JPG
rood (4).JPG
rood (5).JPG
rood (6).JPG
 
Wat is dat bolletje dat ik met de pijl aangeduid heb?

Ik zie op die foto volgens mij 3 of zelfs 4 tetra's die aan het opblazen zijn maar misschien vergis ik me, ik ben geen kenner en heb zelf nog nooit buikwaterzucht gehad bij mijn vissen dus mijn oordeel is relatief...
dik (2).jpg
 
morgen allemaal apart zetten is mijn idee.
 
ja alle 6 hebben iets onder de leden.
2x een dikke buik
3x met een rare bek
1x rode kieuwen
 
Op onderstaande foto zie ik het ook: hangen er effectief
dik (3).jpg
witte bolletjes aan de rand van de vinnen van die vis?
 
2x een dikke buik

Ik zie er toch wel meer met een dikke buik eerlijk gezegd....
Bij een paar is het misschien minder duidelijk (niet zo vergevorderd denk ik dan) maar volgens is het echt niet beperkt tot twee vissen.
:mad::sorry:

Maar nu zwijg ik wijselijk (zij het ietwat laattijdig) en wacht ik anderen hun oordeel af!

morgen allemaal apart zetten is mijn idee.

Hangt wat af van de diagnose: sommige aandoeningen zitten ook verspreid in je bak/je bodem/je filter dus dergelijke ziektes moet je in de bak zelf behandelen zodat je alle sporen aanpakt.
Sommige behandelingen moet je bvb ook herhalen zodat je eventuele eitjes of zo geen kans wil geven op een tweede ronde....
Dus apart of in de bak kan je maar beslissen na de diagnose en de keuze van behandeling...
:thumbs:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat zijn de opties van behandelen?
 
wat zijn de opties van behandelen?

Laten we eerst verdere reacties afwachten zodat de diagnose vast staat.
Want, zoals ik al zei: ik ben echt geen kenner en heb weinig tot geen "hands-on" ervaring met ziektes en medicijnen. Dan blijf ik liever voorzichtig zodat ik geen fout advies geef.

Wat ik er van weet is dat bekrot (en buikwaterzucht, vinrot ook dacht ik) eigenlijk duidt op een bacterieel probleem.
Het is te behandelen dacht ik, maar niet zo makkelijk volgens mij. Ik weet wel ongeveer welke medicijnen gewoonlijk gebruikt worden in zo een geval maar ik ben niet zeker genoeg om je een concreet behandelingsadvies te geven zonder tweede mening...

Maar dergelijke medicijnen hebben impact op je filterbacteriën dus niet alleen tijdens de kuur moet je alle voorschriften goed opvolgen, ook achteraf moet je een periode veel en frequent verversen zodat je bak terug in balans kan komen...
Anders raak je in een vicieuze cirkel van miserie en problemen.

Het feit dat je een bacterieel probleem hebt duidt wel op een onderliggend probleem dus je moet op zoek naar de diepere oorzaak.
Eerste verdachte is de bacteriële werking van je filter. Want bacteriedruk komt doordat je filter de vervuiling niet aankan.
Heb je onlangs nieuwe vissen toegevoegd? Hoeveel en welke?
Bacterieel probleem doet ook vragen oprijzen inzake de waterkwaliteit...
Het duidt volgens mij op een aanslepend probleem dat eerst de zwakkere vissen treft gezien hun weerstand laag is.

Dus vandaar de vraag:
Hoe vaak en hoeveel ververs je eigenlijk?
Meet je soms NH3/NH4/NO2?

Hoe langer je vissen ziek zijn hoe minder kans op succesvol behandelen (door interne schade aan organen).
En het kan zich ook vrij snel door de bak verspreiden volgens mij dus het is wel iets dat je moet aanpakken (zeker aangezien je verschillende zieke vissen lijkt te hebben met verschillende symptomen)...

Maar nu ga ik even wachten op een reactie van iemand met echt kennis ter zake als je het niet erg vindt.. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed verhaal!!! Vaste diagnose gaat niet maar ik denk ook bacterieel gezien de bekrot en de aangetaste vinnen. De dikke buikjes is voor mij nog een beetje vaag waardoor dit komt.

Ik zou de bactopur direct tabletten gebruiken. Licht tijdens de kuur uitlaten.
 
@Honeybadger
ik ververs 1x per 2 weken 25%
ik heb een No2 test en die is altijd 0.
onlangs 10 neon tetra's toegevoegd dat was een dag voor het verversen.
verder zitten er een koppel ancistrus albino's in deze bak, met een stuk of wat kleintjes.
de temp. is nu 25,1 graden.
 
Nog even 2 foto's van bovenaf.

bovenaf (1).JPG
bovenaf (2).JPG
 
Ik zie hier ook vergevorderde bekrot en sommige vissen met vinrot. De vis met de dikke buik heeft de ogen ook naar buien staan (popeye). Het duidt in ieder geval op een behoorlijk bacterieel probleem. Bij mij heeft bactopur (tabletten) goed geholpen tegen beginnende bekrot, maar dat was nog niet zo ver heen en had vechten als oorzaak. Ik denk dat het hier komt door het toevoegen van de nieuwe neons. Neons zijn al niet de meest sterke vissen, maar ik denk dat de nieuwe iets hebben meegebracht waar de oude niet resistent tegen zijn.
 
Zoals wel vaker heeft Frits weer flinke pech met de nieuwe visjes.
 
Precies wat Bertus zegt

UItvangen, tikjes uitdelen. niet mee gaan knoeien.


Ik ben geen kenner, maar als dit mijn bak was zou ik ze allemaal uitvangen en euthanaseren. Voor mijn gevoel zijn ze zo ver heen dat je ondanks een kuur aardig wat uitval gaat krijgen (maar nogmaals, ik ben geen kenner). En dan is de vraag of het wenselijk is dat je met een Bactopur Direct kuur de goede bacteriën van je filter en in de bodem om zeep helpt. Wellicht kom je dan van de regen in de drup.

Misschien ben ik hard in dit soort zaken.
 
Als ze al zover zijn, rotte bekjes, dikke buikjes. , zijn het al slechte vissen.

En wat je zegt, de hele boel wordt ontregelt dor de bactopur.
gewoon uitvangen, en verder gaan.
 
Ik zou alle vissen waarvan duidelijk is dat ze ziek zijn uitvangen en euthanaseren. De rest behandelen met bactopur.

Waarom behandelen met bactopur?

Worst case scenario dood je de bacteriëncultuur in je filter en sterven je vissen aan een nitrietpiek, maar de andere optie was toch om ze te euthanaseren, dus...

Best case scenario gebeurt dat niet en red je de vissen.

Als je niet behandelt en euthanaseert zou ik toch adviseren om de bak leeg te halen, helemaal ontsmetten en opnieuw in te draaien voordat je nieuwe vissen toevoegen.

Edit: Als je beslist om te gaan behandelen, meet dan uiteraard het nitriet. Als je een piek meet, ververs veel water en laat de vissen niet aan het nitriet sterven. Dat is niet hetzelfde als euthanasie, een dood door nitriet is veel pijnlijker en langzamer.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon na de kuur meten Nh3 en NO2 en verversen. Het gevaar is dat de ziekteverwekkende bacterie in de bak aanwezig is en zich weer verspreid op andere vissen. Dan blijf je aan de gang. Sommige stammen houden het ook wel een tijdje uit zonder gastvis.
 
ten eerst heb ik ze eruit gevangen en euthanasie gepleegd, door een tikkie op de kop.
bactopur heb ik niet in huis.
No2 meet ik wel regelmatig. na het verversen van gisteren.
nu geen rare neons meer in de bak gezien.


neon tetra's over.JPG
 
Het is niet normaal dat je no2 meet naar mijn idee. Als een bak goed in balans is dan zou dat niet mogen tenzij er iets aan de hand is als teveel vis of teveel voer.
 
Ik denk dat Frits bedoelt dat hij meerdere keren de test NO2 heeft gedaan.
 
Ja de no2 is altijd nul,nul.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan