Wat is er aan de hand met mijn Neon tetra's?


Even een vraagje: is Bactopur een verboden middeltje?
ik heb even rond gebeld, maar ze hebben het niet en kon ook niet besteld worden.

wat ik nog wel in de kast heb staan is: Fluranol.
ooit gekocht en 1x gebruikt (geen idee meer waarvoor).
 
Wat zit er in de fluranol? Volgens mij zelfde middel als de bactopur? Kijk even gebruiksaanwijzing werkzame stoffen, ingedrienten ofzo. en houdbaarheidsdatum. Ook zonde om iets nieuws te bestellen als je dat kan gebruiken.
 
kan het kloppen dat die witte vinnen nu al minder worden Na 24u.?
 
heb vandaag 10% water ververst en het luchtpompje draait nog steeds.
 
Dat je 10 % heb ververst heb je bij gedoseerd? Als je na 3 dagen dus 3 x 24 uur beter nogmaals een kuur doen. Bacterieel is heel moeilijk om dood te krijgen en beter in 1 keer een langere kuur zodat je zeker ben dat het weg is dan dat het een maand later weer de kop opsteekt.

De lichten moet uit tijdens de kuur. Licht breekt het medicijn af. Dus als je niet heb bij gedoseerd heb met die 10 % water verversing en je hebt de lichten uit gelaten zou ik zo en zo herhalen.

Na de kuur goed je NH3 en NO2 meten. De kuur dood ziekte bacterieen maar ook je nodige goede bacterieen dus je kunt hoge wardens krijgen en dat doet je vissen na z on kuur geen goed.
 
Bactopur direct bevat nifurpirinol. Dit is het goedje dat de bacterieen dood. Zie laatste zin. Gaat om licht. UV breekt zo en zo af maar gewoon licht ook.

Nifurpirinol
Gebruik:
Nifurpirinol is werkzaam tegen bacteriële infecties zoals vin- en staartrot, bacteriële kieuwinfecties en de Columnaris-ziekte hoewel er bij de laatste reeds resistente bacteriën gevonden zijn. Het middel heeft een betere uitwerking wanneer het reeds in het beginstadium (bij de eerste ziekteverschijnselen) van de bacteriële infectie toegediend wordt. Bij vergevorderde infecties werkt het minder doeltreffend.
Nifurpirinol werkt uitstekend tegen schimmel infecties en tegen witte stip (Ichthyophthirius multifilius) maar dan wel in combinatie rnet FMC. De typische eigenschap van Nifurpirinol is, dat het zeer vlug in het metabolisme van de vis wordt opgenomen.
Dosis: 10-15 mg/100 liter gedurende onbeperkte tijd of zie de gebruiks-info.
Opmerking: Het Nifurpirinol wordt door het licht afgebroken. Nifurpirinol is alleen via de aquariumvakhandel te bekomen.
 
Dosis: 10-15 mg/100 liter gedurende onbeperkte tijd of zie de gebruiks-info.

rare dosis.
hier op de bijsluiter staat 1 tablet voor 50 liter water.
en op die bijsluiter staat weinig over Nifurpirinol.
 
De bactopur direct tabletten bevatten nifurpirinol. Dit staat in de gebruiksaanwijzing als het goed is. SERA gaat uit van een normaal aquarium met gangbare vissen. Bovenstaand stukje is voornamelijk voor koi bedoeld. Zijn grotere vissen, groter lichaam, groter plas water.
 
ik snap je punt, maar sera noemt het nergens in de gebruiksaanwijzing.
 
Maar ik begreep dat Fluranol anders is dan Baktopur direct.
 
Het gaat om de werkzame bestandsdelen. Ik gebruik geen furanol maar ik had al een post geplaatst gevraagd te kijken wat erin zat. Meen dat het ook nifurpirinol bevat. Als dit zo is is hetzelfde als bactopur direct. In alle medicatie soorten zitten andere werkzame bestandsdelen dus is dosering ook weer anders.

Zelfde als pindakaas. je heb calve, jumbo, AH. Is allemaal pindakaas alleen zit er bij de 1 meer pinda s in en in de ander weer meer suiker en minder pindas. :koffie:
 
morgen ga ik verversen en daarna over kool filteren...
 
vandaag 50% water ververst en begonnen met filteren over kool.
 
Nu nog 1 vraag: hoe kregen mijn neon tetra's vin en bek rot ?
 
Bacterieen. Vele manieren om dit te krijgen. waterkwaliteit, kruisbesmetting. Zwakke vissen vertonen als eerste wat, sterke vissen kunnen het afweren of zijn niet vatbaar voor het soort bacterie. Zijn vele stammen bacterieen en welke het is is erg moeilijk na te gaan zonder lab onderzoek. Vermeerdering en besmetting is ook afhankelijk van het soort bacterie en omstandigheden in aquarium. Bacterieen hebben net als vissen goede omstandigheden nodig om te groeien en te vermeerderen.

Omdat het meestal besmettelijk is beter meteen goede maatregelen nemen. Goed medicijn en hele aquarium en alle vissen doen. Kuur beter langer dan korter. Garantie met bacterieen is er niet. Soms moeilijk uit te roeien, soms vis al te ernstig intern beschadigd zodat ze alsnog dood gaan. Des te sneller je handel en goed ververs des te groter de kansen zijn.
 
ik wil weer gewoon beginnen met 25% water verversen per week en dat standaard aanhouden.
 

Terug
Bovenaan