Wat is er nieuw

Wat is er aan de hand met mijn ramirezi?

Lid geworden
21 juni 2024
Berichten
22
Leeftijd
34
Hallo,

Op de zijkant van mijn antennebaarsje sinds kort een soort tumor. Iemand enig idee wat het is? Of ik er wat aan kan doen? Of wordt dit zijn dood?

Hoor het graag.

1000032213.jpg
1000032214.jpg
 
Het is inmiddels bijna een open wond
 
Zijn houding ziet er nog wel gezond uit. Flink verversen, goed voeren, misschien een beetje zout toevoegen aan het water. Kan die het ergens aan opengehaald hebben of verbrand aan de verwarming?
 
flink verversen en goed voeren zal ik sowieso doen. Kan zout geen kwaad voor de andere vissen en garnalen?


Ik denk niet dat hij zich heeft verbrand of ergens aan open heeft gehaald. Het begon als een klein rood vlekje onder de huid, welke nu binnen een week flink gegroeid is. Sinds vandaag lijkt het een open wond te worden.
Denk zelf meer aan een tumor of iet dergelijks.
 
Garnalen en zout durf ik niet te zeggen.
 
vis vertoond inmiddels ook apart zwemgedrag.
 
flink verversen en goed voeren zal ik sowieso doen. Kan zout geen kwaad voor de andere vissen en garnalen?


Ik denk niet dat hij zich heeft verbrand of ergens aan open heeft gehaald. Het begon als een klein rood vlekje onder de huid, welke nu binnen een week flink gegroeid is. Sinds vandaag lijkt het een open wond te worden.
Denk zelf meer aan een tumor of iet dergelijks.
Dan kan het toch iridovirus zijn, maar daar vind ik zijn houding nog niet bij passen. Is dit wel het geval dan is er niets meer aan te doen.
Tot 5 gram per liter zout kunnen de meeste dieren prima hebben.
 
Dan kan het toch iridovirus zijn, maar daar vind ik zijn houding nog niet bij passen. Is dit wel het geval dan is er niets meer aan te doen.
Tot 5 gram per liter zout kunnen de meeste dieren prima hebben.
Volgens mij is het heel zeldzaam dat zo n vis dan het Irido krijgt want dat is meer voor de Gourami s weggelegd dacht ik. Maar goed uitsluiten kun je het niet.
 
Hoe oud is je vis?
Het lijkt me iig een bacteriële infectie, ik heb hetzelfde gehad bij mijn melanotaenia's (2). Ik heb ze apart gezet in een zoutbad en in het aquarium een aantal waterwissels. Eentje werd niet beter, en at ook niet meer, die heb ik geeuthanaseerd. De ander leek het beter te doen, de zweer werd rustig en er groeiden terug schubben op, Toen heb ik hem terug geplaatst in het aquarium en na een week of 2 werd hij toch weer zieker. Ik heb hem toen ook maar geeuthanaseerd. De rest heeft verder geen problemen gekregen.
Ik zit te denken aan een mycobacteriuminfectie door verminderde weerstand. (het waren de 2 dominante mannen).
 
Het lijkt me iig een bacteriële infectie
Wat ik van internet heb is dat zout weinig doet tegen bacteriën met een kleine dosis zout omdat de meeste bacterien dat prima aan kunnen.
De osmotische regulatie zal wel makkelijker worden voor de vis waardoor die meer van zn kracht kan gebruiken om te herstellen.

https://www.cichlidenkwekers.nl/zout-als-vismedicijn/
 
Wat ik van internet heb is dat zout weinig doet tegen bacteriën met een kleine dosis zout omdat de meeste bacterien dat prima aan kunnen.
De osmotische regulatie zal wel makkelijker worden voor de vis waardoor die meer van zn kracht kan gebruiken om te herstellen.
Dat klopt helemaal.
 
Wat ik van internet heb is dat zout weinig doet tegen bacteriën met een kleine dosis zout omdat de meeste bacterien dat prima aan kunnen.
De osmotische regulatie zal wel makkelijker worden voor de vis waardoor die meer van zn kracht kan gebruiken om te herstellen.

https://www.cichlidenkwekers.nl/zout-als-vismedicijn/
Je kan een sterke maar korte zoutbad doen. Daar kunnen de bacteriën niet tegen. Vis mag max 10 min in zitten.
 
Los 10 gram keukenzout op in 1 liter kraanwater. Vis in deze oplossing (meestal is 3 a 4 liter voldoende voor 1 vis) doen gedurende 10 minuten. Daarna emmer met aquariumwater klaar zetten en hier 5 minuten in bij laten komen. Vervolgens mag de vis weer in het aquarium bij de rest geplaatst worden. Eventueel na 5 dagen herhalen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan